اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نگاهی به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و واکنش‌ها به آن

رژیم آمریکا در ادامه تلاش‌هایش در راستای اعمال فشار حداکثری بر مردم ایران، این بار ۱۸ بانک ایرانی را تحریم کرد، در حالی که به گفته عبدالناصر همتی بانک‌های خارجی طرف معامله با این بانک‌ها، معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تامین مالی مبادلات دارو و غذا دریافت کرده‌‌اند.

نگاهی به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و واکنش‌ها به آن

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه تلاش‌های خصمانه دولت آمریکا برای اعمال فشار حداکثری به ایران و پس از فعال کردن مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل، وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه عصر به وقت تهران  ۱۸ بانک و نهاد و موسسه مالی ایران را تحت تحریم قرار داد.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در این باره عنوان کرد که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیر قانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد.

«تامین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران زمین»، «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» براساس این تصمیم، تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفتند.(جزییات بیشتر)

این تحریم‌ها پس از آن اعمال شد که منابع مطلع بامداد پنجشنبه از تصمیم دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه بخش مالی ایران خبر دادند و در همین زمینه روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از سه مقام نوشت تحریم‌های جدید معدود بانک‌های ایرانی را که تاکنون مشمول تحریم‌های ثانویه نبوده‌اند، هدف خواهند گرفت.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا هم در این باره در بیانیه‌ای گفت: «این تحریم‌ها با هدف افزایش محروم کردن جمهو‌ری اسلامی از تامین مالی در حمایت از فعالیت‌های تروریستی و باج‌گیری هسته‌ای و تهدید جهان است.کارزار فشار اقتصادی حداکثری ما ادامه خواهد یافت تا ایران به مذاکرات جامعی تمایل پیدا کند که درباره رفتار بدش باشد.»

*تحریم از یک سو و پیشنهاد کمک از سوی دیگر

نکته شایان توجه اینکه، این تحریم‌ها یک روز بعد از آن صورت گرفت که مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه ۱۶ مهر ماه در پیامی در توئیتر نوشت: «آمریکا از وخیم شدن شرایط کووید-۱۹ (کرونا) در ایران نگران است و ما پیشنهاد خود برای کمک را که برای بار نخست در ماه فوریه مطرح کردیم، تکرار می‌کنیم.»(بیشتر بخوانید)

*روحانی: آمریکایی‌ها نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند

در همین خصوص حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز جمعه ۱۸ مهر ماه در گفت‌وگو با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی تلاش‌های آمریکا برای ایجاد موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند و تاکید کرد که آمریکایی‌ها تاکنون هر کاری علیه ملت بزرگ ایران می توانستند انجام داده‌اند و با این نوع اقدامات ضدانسانی و حقوق بشری نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند.

 

 

وی اقدامات بی سرانجام دولت آمریکا را در چارچوب تلاش‌های تبلیغاتی و سیاسی با اهداف داخلی عنوان کرد و گفت: دولت آمریکا در چارچوب تحلیلی غلط بر این باور بود که این تحریم‌ها مقاومت ایران را در هم می‌شکند و ما را دچار مشکل می‌کند، اما گذشت زمان نشان داد که این تحلیل به‌ شدت با واقعیت فاصله دارد و ناکارآمد بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکا هر بار با تکرار خطاهای راهبردی با شکست مواجه می‌شود که نمونه تازه آن، تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه بود، گفت: همه کشورها می‌بینند این اقدامات آمریکا کاملا خلاف قانون و مقررات بین‌المللی است و در شرایط کرونا نیز این اقدامات واشنگتن، کاملا ضدبشری است و مدعیان حقوق بشر در عرصه جهانی باید آن را محکوم کنند.

*همتی: بانک‌هایی که در این مرحله مشمول تحریم ثانویه شده‌اند همچنان از سوئیفت استفاده کرده و به کار تأمین مالی کالاهای اساسی ادامه خواهند داد

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این گفت‌و‌گو تصریح کرد: تحریم‌های جدید آمریکا معافیت‌های قبلی دارو و کالاهای اساسی را لغو نکرده و بانک‌هایی که در این مرحله مشمول تحریم ثانویه شده‌اند، همچنان از سوئیفت استفاده کرده و به کار تأمین مالی کالاهای اساسی ادامه خواهند داد.

همتی گفت: دولت آمریکا به بهانه های مختلف، موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا ایجاد می‌کند، ولی با تلاش بانک مرکزی، بانک‌ها و تجار ، با استفاده از روش‌های خاص نگذاشتیم کمبودی از این لحاظ ایجاد شود.

* همتی: بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادله داشتند معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی همچنین در واکنش به این تحریم‌ها در اظهاراتی عنوان کرد تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.

 

 

وی افزود: هر چند در ماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود. از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود. این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعا چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد.

*مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی: اتفاق جدیدی درباره این بانک‌ها نیفتاده

از سوی دیگر، «حمید قنبری» مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی روز جمعه در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره عنوان کرد: همه بانک‌هایی که نام آن‌ها به عنوان تحریم شده، اعلام شد قبلاً هم در فهرست تحریم‌های آمریکا وجود داشتند. پس از اینکه ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد، همه تحریم‌های لغو و تعلیق شده را دوباره بازگرداند و این بانک‌ها هم از همان زمان، تحریم شدند بنابراین اتفاق جدیدی درباره این بانک‌ها نیفتاده است.

 

 

قنبری اضافه کرد: نوع اعلام این خبر هم نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها می‌دانند که قرار نیست اتفاق جدیدی در نتیجه این تحریم بیفتد، آن‌ها در مواردی که بخواهند مجموعه مالی را تحت فشار شدید قرار دهند، تحریم آن را از قبل اعلام نمی‌کنند و ناگهانی، آن را اعلام می‌کنند. در دو سال گذشته وضعیت روابط بانکی و تأمین مالی تجارت خارجی خود را به نحوی حفظ کردیم که اثری بر وضعیت تأمین کالا‌ها در داخل کشور وجود نداشته باشد با اینکه در این دو سال شدید‌ترین تحریم‌ها بر نظام بانکی و مالی کشور، اعمال شده است.

*واکنش ظریف: تبانی برای گرسنی دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در واکنش به این تحریم‌ها در توئیتی نوشت: در میانه همه‌گیری کرونا، رژیم ایالات متحده درصدد نابودکردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت‌ پول دارو و غذا است. ایرانیان این آخرین سبُعیت‌ها را نیز از سر خواهند گذراند. اما تبانی برای گرسنگی‌دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است. آمران و مجریان که پول‌های ما را بلوکه کنند به دست عدالت سپرده خواهند شد.

 

 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این تحریم‌ها در توئیتی نوشت:‌ بی‌بی‌ اول‌ها (کسانی که منافع نتانیاهو را به منافع امریکا ترجیح می‌دهند) سرخورده از شکست‌های حقارت‌بار و بی‌ثمری «فشار حداکثری»، ترامپ را برای تشدید سیاست غیرانسانی هدف قرار دادن مردم عادی ایران، ‌اغوا کرده‌اند.همین دار و دسته، در طول چهار سال گذشته نیز بدون ‌ملاحظه با منافع و اعتبار ایالات متحده قمار کرده‌اند. یک بار دیگر نیز شکست خواهند خورد.

 

 

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن هم در توئیتی تحریم‌های جدید آمریکا را جنایت علیه بشریت خواند و گفت: رژیم آمریکا حد و مرزی برای جنایت علیه مردم خود و دیگران نمی‌شناسد.

 

 

سفیر ایران در لندن همچنین در صفحه اینستاگرامش در این باره نوشت: دولت آمریکا ۱۸ نهاد بانکی و مالی ایران را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد تا به افراطی‌ترین لابی‌های خشونت و نفرت اثبات کند که تا آخرین لحظات حکومت، سیاست تشدید جنگ اقتصادی خود با ایران را با قدرت تمام تعقیب کرده است. دولت آمریکا با این اقدام به روشنی ثابت کرد که ادعای مکرر تسهیل انتقال اقلام پزشکی به ایران برای مقابله با کرونا دروغی بیش نیست. اقدام دولت آمریکا براساس تعریف حقوق بین‌الملل، جنایت علیه بشریت است. امروز با شرایطی روبرو هستیم که دولت آمریکا حتی مردم خود و منافع آنها را نیز قربانی سیاست‌های اشتباه خود کرده است.

بهرام قاسمی (+) سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس هم روز جمعه تحریم ۱۸ بانک ایرانی‌ توسط آمریکا را اقدامی جنایتکارانه و ضد بشری و نوعی سادیسم خواند و گفت: خردمندان جهان می دانند که این جنایت گرچه موجب آزار و زحمت ایرانیان است، اما حیثیت و سیاست خارجی آمریکا در جهان را با رسوایی بیشتر مواجه می‌کند.

* غریب‌آبادی: آمریکا باید تا الان فهمیده باشد که این راهبرد آنان در ایران خریداری ندارد

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشت: اقدامات جنایتکارانه رژیم آمریکا در تهدید جان مردم عادی از طریق تروریسم اقتصادی، تمامی ندارد. این رژیم، در اقدامی دیگر، ۱۸ بانک ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. از یک طرف ادعا می‌کنند که واردات دارو و مواد غذایی تحت تحریم قرار ندارند، اما از سوی دیگر کانال‌های موجود برای پرداخت هزینه‌های واردات این اقلام را کاملا مسدود می‌کنند.

به گفته غریب‌آبادی تا الان، دیگر این بازی کثیف و انحرافی آمریکایی باید برای همه مشخص شده باشد.  

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در وین خاطرنشان کرد: آمریکایی که دم از حقوق بشر می‌زند، که البته در این حوزه هم خود کارنامه سیاهی دارد، با این قبیل تحریم‌ها مستقیما جان مردم عادی و حق حیات آنان را به عنوان یکی از حقوق مسلم بشر، به مخاطره انداخته است. مقامات رژیم آمریکا اذعان کردند که به فشار حداکثری خود بر ایران ادامه خواهند داد تا ایران بر سر میز مذاکره، با مختصات مورد نظر آنها، حاضر شود. آمریکا باید تا الان فهمیده باشد که این راهبرد آنان در ایران خریداری ندارد. آمریکا حیثیت و اعتبار ایران و ایرانی را نشانه رفته است. 

وی بیان کرد: هر چند ممکن است گفته شود این تحریم‌ها پدیده جدیدی نیستند و عملا به اقدامات آمریکا برای اعمال فشار بیشتر به ایران اضافه نمی‌کنند و بیشتر اهداف تبلیغاتی و سیاسی دارند، اما باید توجه داشت که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، از هر سنخی و در هر مرحله‌ای، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است، وزارت خارجه آلمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام کرد این تحریم‌ها عملیات واردات اقلام با اهداف بشردوستانه به ایران را بیش از پیش پیچیده می‌کند.(اینجا بخوانید)

روزنامه نیویورک تایمز نیز هدف تحریم‌های جدید آمریکا را برای اثر گذاشتن بر رأی‌دهندگان آمریکایی خواند. منتقدان می‌گویند تحریم‌های جدید بعید است، هدف دولت ترامپ مبنی بر مجبور کردن ایران به حضور در پای میز مذاکره را محقق کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول