اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تعرفه بر واردات فولاد در آمریکا نتیجه عکس داد/ یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد تعطیل شد

در حالی که ایالت میشیگان یکی از مناطق تولید فولاد در آمریکا به شمار می‌رود و نقش پررنگی در پیروزی ترامپ در انتخابات سال 2016 داشت اما حالا برنامه‌های ترامپ به ضرر مردم این ایالت تمام شده است.

تعرفه بر واردات فولاد در آمریکا نتیجه عکس داد/ یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد تعطیل شد

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، در مبارزات انتخاباتی سال 2016 آمریکا، دونالد ترامپ، وعده داده بود که به صنعت بحران زده فولاد آمریکا کمک کند و از این طریق به ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی در ایالت‌های میانه غربی این کشور از جمله میشیگان،کمک کند.

میشیگان اتفاقا یکی از ایالت‌هایی بود که نقش مؤثری در پیروزی غیرمنتظره ترامپ در انتخابات داشت. 

حالا پس از 4 سال کارخانه گریت لیکز که زمانی یکی از بزرگترین کارخانه تولید فولاد در میشیگان بود کارخانه خود را تعطیل کرده و هزاران نفر از کارمندانش را اخراج کرده است.

یک سال پیش شرکت مالک این کارخانه سرمایه‌گذاری 600 میلیون دلاری خود برای ارتقاء تجهیزات آن را به خاطر شرایط اسفناک صنعت فولاد در آمریکا کنار گذاشت.

استراتژی ترامپ برای کمک به صنعت فولاد آمریکا و کمک به آنها در برابر رقبای خارجی اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد به آمریکا بود تا بتواند حداقل در بازار داخل این کشور یک پاس گل به شرکت‌های آمریکایی در برابر صادر کنندگان فولاد آمریکا به خصوص چینی‌ها بدهد.

ترامپ همچنین قول داده بود که از طریق سرمایه‌گذاری‌های سنگین در پروژه‌های جاده‌ای، پل‌ها و دیگر زیرساخت‌ها تقاضا برای فولاد در بازار داخلی آمریکا را افزایش دهد. اما برخلاف آنچه که ترامپ تصور می‌کرد افزایش قیمت فولاد ناشی از تعرفه‌هایی که وی اعمال کرده بود باعث شد تا تقاضای صنایع خودروسازی و دیگر مصرف کنندگان فولاد در میشیگان به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

از طرف دیگر دولت ترامپ هم هرگز به سمت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی آن گونه که قول داده بود،‌ نرفت.

وابستگی سنگین ایالت میشیگان به صنعت فولاد و خودروسازی حالا باعث شده تا سیاست‌های تجاری ترامپ بیش از پیش در این ایالت و کمتر از یک ماه مانده به انتخابات مورد توجه قرار گیرد.

دموکرات‌ها گفته‌اند که به دنبال جذب آراء کارگرانی هستند که 4 سال پیش نتوانستند آنها را جذب کنند که اتفاقا همین آراء یکی از دلایل پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون بود.

ترامپ در میشیگان در دور قبلی با یک درصد رای بیشتر پیروز شد.

کارشناسان سیاسی می‌گویند از قضا رقابت شدیدی برای جذب آراء کارگران صنایع سنگین در میشیگان به راه افتاده و این کارگران معمولا از نامزد دموکرات حمایت کرده‌اند.

شرایط در ویسکانسین و پنسیلوانیا هم به همین منوال است.

بر اساس نظرسنجی‌ها جو بایدن، نامزد دموکرات، هم اکنون  در ایالت میشیگان 8 درصد از ترامپ پیشی گرفته و البته توانسته طی هفته‌های گذشته آراء بیشتری را جذب خود کند.

به طور کلی طی سال گذشته صنعت فولاد آمریکا در سراسر این کشور حتی پیش از بحران شیوع کرونا تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج کرده و بنا به  اعلام وزارت کار آمریکا تعداد کارگران این صنعت در آمریکا حتی نسبت به قبل از پیروزی ترامپ هزاران نفر کمتر شده است.

کارشناسان می‌گویند اعمال تعرفه بر واردات فولاد در آمریکا نه تنها به افزایش اشتغال در صنعت فولاد این کشور منجر نشده بلکه به افزایش هزینه مصرف کنندگان فولاد در این کشور نیز منجر شده و باعث شده بسیاری از شرکت‌های مصرف کننده فولاد از جمله شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز و فورد در شهر دیترویت، دست به اخراج کارگرانشان بزنند.

بنا به اعلام لیدیا کاکس، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد و کادی راس، استاد دانشگاه دیویس کالیفرنیا، اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا باعث شده تا به از دست رفتن 75 هزار فرصت شغلی در صنایعی که مصرف کننده این فلزات بودند منجر شده است.

آنها می‌گویند ارزیابی‌ها حاکی از آن است که تا اواسط سال 2019 جنگ تجاری که ترامپ به خصوص با چین به راه انداخت 175 هزار آمریکایی را بیکار کرده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول