اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ثبت اثر؛ تنها اقدام میراث فرهنگی سرخه برای خانه تاریخی «عزیزی»

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه با اشاره به اینکه خانه تاریخی عزیزی در سرخه مالک شخصی دارد، گفت: این خانه در تملک میراث فرهنگی نیست و تنها اقدامی که می‌توانستیم برای حفظ اثر انجام دهیم، ثبت اثر بود.

ثبت اثر؛ تنها اقدام میراث فرهنگی سرخه برای خانه تاریخی «عزیزی»

بهمن اخلاقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سرخه اظهار کرد: خانه تاریخی عزیزی به لحاظ موقعیت جغرافیایی در محله پشت خندق سرخه که از محلات قدیمی و با اصالت شهر محسوب می‌شود، قرار دارد و مربوط به دوره قاجار است.

او ادامه داد: این خانه دارای یک در ورودی در قسمت جنوبی خانه بوده که به‌محض ورود به خانه، نمای سنتی آن ملموس و قابل مشاهده است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه تصریح کرد: این خانه اتاق‌های متعددی مشتمل بر بادگیر، آب‌انبار شخصی، مطبخ و فضاهایی دارد که می‌توانیم آن را در زمره یک خانه تاریخی به حساب بیاوریم.

اخلاقی با بیان اینکه سیستم سقف خانه عزیزی تیرپوش و مطبخ آن با طاق و ... طراحی شده است، افزود: در قسمت شمالی بنا که زیباترین قسمت بناست، بادگیر قرار دارد و ستون‌های ورودی آن نیز با گچ‌بری‌های زیبایی مزین شده است.

او اضافه کرد: از ویژگی‌های خاص خانه عزیزی، حیاط مرکزی و ورودی جالب آن است که به‌محض ورود، وارد فضای مسکونی می‌شویم؛ وجود بادگیرها و استفاده از مصالح بومی از ویژگی‌های خاص این اثر تاریخی محسوب می‌شود.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: این اثر را میراث فرهنگی به شماره ۳۲۳۳۶ در ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسانده است.

اخلاقی با اشاره به اینکه این بنا مالک شخصی دارد، گفت: مالک این خانه تاریخی در حال حاضر، ناصر عزیزی است و به علت شخصی بودن آن، در اختیار و تملک میراث فرهنگی نیست و تنها اقدامی که می‌توانستیم در این بخش در جهت حفظ اثر به انجام رسانیم، ثبت اثر بود.

او تأکید کرد: با توجه به شخصی بودن بنا، اداره میراث فرهنگی اجازه ورود مطلق را نداشته و در نتیجه ورود ما فقط از طریق طرح‌های مشارکتی بین مالک و میراث البته در صورت تمایل مالک مقدور است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۳/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول