اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

روایت کشتار هزاران مسلمان بوسنیایی در یک فیلم جدید/ اکران در محل جنایت+عکس

جدیدترین فیلم «جاسمیلا زبانیچ» فیلمساز سرشناس بوسنیایی که به قتل عام سربرنیتسا می پردازد، در محل جنایت اکران شد.

روایت کشتار هزاران مسلمان بوسنیایی در یک فیلم جدید/ اکران در محل جنایت+عکس

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، فیلمساز مشهور بوسنیایی «جاسمیلا زبانیچ» پس از نمایش جدیدترین فیلم خود در جشنواره فیلم «ونیز» در ماه گذشته و ارسال آن به چرخه جشنواره های بین المللی، به میهن خود بازگشت تا میزبان اکران فیلمی باشد که آن را «احساسی ترین» فیلم توصیف کرد.

 

«کجا میروی آیدا؟» فیلم خانم زبانیچ در مورد کشتار سال ۱۹۹۵ در منطقه «سربرِنیتسا» اولین نمایش عمومی خود را در بوسنی روز شنبه در مرکز یادبود شهری خواهد داشت که یک چهارم قرن پیش بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان آن، در آنجا کشتار شدند.

این فیلم بر اساس رویدادی واقعی، داستان زنی بوسنیایی به نام «آیدا» را روایت می کند که هنگام کار در سازمان ملل به عنوان مترجم سعی در نجات همسر و پسران خود دارد.

در این مراسم بازماندگان و شاهدان این قتل عام و زنان و مردان جوانی حضور داشتند که خانم زبانیچ آنها را از سراسر بوسنی، کشوری که از نظر قومی و سیاسی تقسیم و جداسازی شده، دعوت کرده بود.

از جمله حاضران در این مراسم «آلماسا سکوویچ» ۳۴ ساله بود که شاهد بردن برادر نوجوان خود برای اعدام بوده است.

 

وی گفت که این فیلم «بوها و صداهای» سربرنیتسا را در جولای سال ۱۹۹۵ بازگرداند.

 

وی گفت: به نظر من هر چه مردم بیشتری این فیلم را ببینند بسیار مهم است.

 

کشتار «سربرنیتسا» اوج جنگ بوسنی در سال ۱۹۹۲-۱۹۹۵ بود، که سه جناح اصلی قومی این کشور شامل «صرب ها»، «کروات ها» و «مسلمانان» بوسنیایی، معروف به «بوسنیاکس» را پس از تجزیه یوگسلاوی در برابر یکدیگر قرار داد.

 

این همچنین باعث شرمساری جامعه جهانی بود زیرا «سربرنیتسا» به عنوان «پناهگاه امن» سازمان ملل متحد برای غیرنظامیان اعلام شده بود اما نیروهای صلح بین المللی که تعداد آنها بیش از حد زیاد بود فقط نظاره گر این صحنه بودند که نیروهای صرب بوسنیایی مردان و پسران این شهر را برای اعدام جدا می کنند.

 

دو و نیم دهه بعد، کشتاری که توسط دو دادگاه سازمان ملل متحد به عنوان نسل کشی تعریف شده است با وجود شواهد غیرقابل انکار آنچه اتفاق افتاده هنوز توسط سیستم های سیاسی صرب به طور سیستماتیک تکذیب می شود.

 

«جاسمیلا زبانیچ» ۱۰ سال متوالی را صرف تحقیق در مورد قتل عام مسلمانان سربرنیتسا کرد و با بازماندگان و شاهدان این کشتار صحبت کرد. با این وجود، اختلافات قومی مداوم در بوسنی ساخت فیلم در مورد زنی که در تلاش است تا خانواده خود را از مرگ نجات دهد را به قول زبانیج کارگردان، تبدیل به تجربه ای شبیه «قدم زدن در یک میدان مین سیاسی» کرد.

 

وی گفت: اما من داستان را از منظری زنانه تعریف کردم. من تحت تأثیر تماشای جنگ قرار نگرفتم.

 

وی اظهار امیدواری کرد که فیلم او نه تنها برای جوانان جدا افتاده کشورش، بلکه برای باقی جهان نیز بتواند به عنوان «پلی عاطفی» عمل کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول