اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

غرب به دنبال نابودی کانون خانواده در کشورهای اسلامی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان در یکی از دیدارهای خود بیان فرمودند که غرب خانواده را نابود کرده و به دنبال نابودی آن در دیگر کشورها و به‌ویژه کشورهای اسلامی است.

غرب به دنبال نابودی کانون خانواده در کشورهای اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شنبه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در ادامه بیان موضوع «أقسام إصلاحات» با بیان این که یکی دیگر از اقسام إصلاحات، اصلاح باطن است اظهار کرد: تعبیر دعای «أصلِح لی سَریرتی» اشاره به همین ضرورت اصلاح باطن و پاک کردن آن از بدی هاست.

وی افزود: تردیدی نیست باطنی که پر از رذائلی مانند حرص و حسد و کینه و مانند آن است باید اصلاح شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با اشاره به حکایتی از زمان حضرت موسی (ع) یادآور شد: نقل است که موسی (ع) فردی را دید که به درگاه خدا دعا می کند و از او درباره دعایش پرسید و چنین شنید که وی سه سال است برای فرزنددار شدن دعا می کند ولی مستجاب نمی شود.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: پس از آن بود که موسی (ع) این مسئله را در میقات از حضرت پروردگار پرسید و پاسخ شنید که اگر تا پایان عُمر هم دعا کند مستجاب نمی شود چراکه وی دارای سه رذیله «نیت نادرست»، «باطن ناپاک» و «بددهانی» است.

رفیعی سپس خاطرنشان کرد: البته حضرت موسی (ع) این نکات را با آن فرد در میان گذاشت و وی توانست با اصلاح باطن خود، دعای خود را به إجابت برساند.

وی با بیان حکایتی دیگر از زمان حضرت رسول الله (ص) ادامه داد: نقل است جوانی نزد پیامبر آمد و چنین بیان داشت که زنا و رابطه نامشروع را دوست می دارد که پیامبر (ص) دست مبارک خود را بر سینه آن جوان قرار داد و برای پاکی قلب، پاکدامنی، عفت و آمرزش گناهانش دعا کرد و همین دعا سبب پاک شدن باطن آن جوان و تمام شدن حسّ ناپاکش شد.

 

باطن پاک و قلب سلیم انسان را نجات می دهد

رفیعی گفت: قطعا در آخرت، این قلب سلیم و باطن پاک است که می تواند انسان را نجات دهد، بنابراین وظیفه داریم تا با جدیت در اصلاح عقیده و رفتار و همچنین دُعا کردن، باطن خود را پاک و اصلاح کنیم و در جهت کسب فضائل اخلاقی و دوری از رذائل کوشا باشیم.

 

اصلاح خانواده از مهم ترین اقسام اصلاحات است

وی قسم دیگر اصلاحات را «اصلاح خانواده» دانست و تصریح کرد: دعای قرآنی اشاره شده در آیه 15 سوره مبارکه احقاف یعنی «و أصلِح لی فی ذُرّیّتی» نشانه ای از همین لزوم حساسیت نسبت به اصلاح ذرّیه و خانواده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با بیان این دین مبین اسلام اهمیت ویژه ای برای خانواده قائل است افزود: یکی از تعابیر مقام معظم رهبری درباره اهمیت نهاد خانواده این است که فرموده اند غرب خانواده های خود را نابود کرده و به دنبال نابود کردن آن در دیگر کشورها و بویژه کشورهای اسلامی است.

این کارشناس برجسته علوم دینی با اشاره به این که فرزند حَسَنه و نعمت است ادامه داد: هر خانواده ای باید به این مهم بیندیشد که تربیت فرزند صالح و تحویل دادن آن به جامعه می تواند فواید و برکاتی فراوان به همراه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: شایسته است تا والدین برای تربیت بهتر و عاقبت بخیری فرزندان خود نماز اشاره شدن در متون دینی را بخوانند که دو رکعت است و در رکعت اول بعد از سوره حمد، سوره إنّا أنزلناه فی لیله القدر و در رکعت دوم بعد از سوره حمد، سوره إنّا أعطیناک الکَوثَر خوانده می شود.

وی اضافه کرد: البته دعا و نماز خواندن برای فرزندان خوب است، اما والدین توجه داشته باشند که در تربیت اصیل باید به مواردی مانند لقمه حلال و پرهیز از لقمه حرام هم توجه جدّی داشته باشند.

رفیعی همچنین بیان کرد: بدانیم که فرزندان ما آن گونه که ما می خواهیم تربیت نمی شوند، بلکه آن گونه تربیت می شوند که خود ما هستیم و رفتار می کنیم.

وی با هشدار نسبت به وضعیت امروز جامعه در استفاده از فضای مجازی بویژه سر در موبایل بودن کودکان، نوجوانان و جوانان خاطرنشان کرد: یکی از اثرات این مُعضل، سست شدن روابط عاطفی در خانواده هاست که البته این سست شدن روابط عاطفی ناشی از کاهش تعداد فرزندان در هر خانواده نیز هست.

انتهای پیام/2258/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول