اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

کریدور خلاق شهر تبریز ایجاد می شود/ توسعه غرب تبریز با اجرای کریدور تبریز - شبستر

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: کریدور شهر خلاق تبریز با هدف حفظ و احیای هویت فراشهری آن و بر مبنای فعالیت های گردشگری و دانش بنیان اجرا می شود.

کریدور خلاق شهر تبریز ایجاد می شود/ توسعه غرب تبریز با اجرای کریدور تبریز - شبستر

ابوالقاسم سلطانی در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز ضمن تشریح جایگاه و اهمیت تاریخی و منطقه ای تبریز اظهار داشت: این کلانشهر همواره در طول تاریخ خود به عنوان یک بارانداز شهری و دارای هویتی رشد یافته بر مبنای تجارت و فعالیت های بازار محور مطرح بوده و در روزگاری محل اتصال شرق و غرب و مرکز مبادلات این دو منطقه بشمار می رفته اما از حدود یک صده پیش و به واسطه تغییرات سیاسی داخلی و خارجی به نوعی در بن بست قرار گرفته و تا حدود زیادی این کارکرد و ماهیت خود را از دست داده است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ و احیأ چنین هویتی خاطر نشان کرد: لازمه این مهم اجرای سازه ها و پروژه های عمرانی منطبق بر این هویت و شرط اول آن نیز تامین زمین برای چنین فعالیت هایی است چرا که حتی در صورت جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه هایی همسو با عنوان و ماهیت کلانشهری تبریز نیز بدلیل نبود زمین راه به جایی نخواهیم برد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با تاکید بر تاثیر این امر در تضعیف جایگاه کلانشهری تبریز نسبت به سایر کلانشهرهای کشور ادامه داد: یر همین اشاس و با بررسی های صورت گرفته، طرح کریدور خلاق شهر تبریز پیشنهاد و مکان مورد نیاز برای اجرای آن نیز بین تبریز و شهر جدید سهند در نظر گرفته شده است و با استفاده از قانون دسترسی به آزادراه ها، کاربری هایی در زمین های ملی اطراف این مسیر قابل تعریف است که می تواند زمینه ساز توسعه این منطقه و کلانشهر تبریز شود.

وی اساس ایجاد این کریدور خلاق شهری را بر مبنای گردشگری و فعالیت های دانش بنیان عنوان و تصریح کرد: در واقع این کریدور به عنوان مرکز آمال و اجرای پروژه های بزرگ تبریز مطرح خواهد شد و این امر با توجه به وجود مسیر دسترسی و شبکه های مورد نیاز و نیز زمین لازم برای انجام پروژه های فراشهری کاملاً امکان پذیر و دست یافتنی است.

کریدور تبریز - شبستر بازیابی هویت فراشهری تبریز

سلطانی از کریدور تبریز - شبستر نیز به عنوان طرح دوم در خصوص بازیابی هویت فراشهری تبریز نام برد و گفت: در صورت نهایی شدن و اجرای پروژه اتصال مستقیم تبریز به شبستر که اجرای آن در مرحله اخذ ضمانت نامه از سرمایه گذار قرار دارد، شاهد توسعه و آبادانی منطقه محروم غرب تبریز و ارزشمند شدن اراضی بلااستفاده این منطقه در نتیجه استقرار کاربری ها و فعالیت های مورد نیاز در یک کریدور بین شهری خواهیم بود، طرحی که نمونه آن را در پروژه امتداد اتوبان همت بین تهران و کرج و توسعه مناطق بین این دو شهر شاهد هستیم.

700 کیلومتر آزادراه و بزرگراه و 500 کیلومتر راه‌آهن در آذربایجان‌شرقی در دست اجراست

مدیرکل راه و شهرسازی آذریایجان‌شرقی، گفت: سهم استان از اعتبارات توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در حالی بیش از ۱۲ درصد است که بین چهار تا پنج درصد از آمار جمعیتی و نیز وسعت جغرافیایی کشور را در اختیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه‌های راه‌سازی در مجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان تعهدات مالی به دنبال داشته که در مقابل سالانه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در این بخش اعتبار تخصیص می‌یابد که در برخی سال‌ها نیز این تزریق اعتبار به‌طور کامل صورت نمی‌گیرد و با احتساب همه این شرایط نمی‌توان زمان مشخصی را برای اتمام این حجم از پروژه‌های راه‌سازی عنوان کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در تشریح این پروژه‌ها نیز گفت: در سطح استان بیش از ۴۸۰ کیلومتر آزادراه در حال احداث دا‌ریم که مجموع اعتبار و حجم تعهدات مالی آنها 8 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که به‌طور متوسط ۵۰ درصد از این میزان توسط یخش خصوصی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: آزادراه‌های احداثی شامل 6 محور تبریز - مرند - بازرگان به‌طول ۱۲۰کیلومتر، مراغه - هشترود به‌طول ۱۱۰ کیلومتر، تبریز - ارومیه به‌طول ۱۳۲ کیلومتر، رینگ دوم تبریز به‌طول ۳۲ کیلومتر، تبریز - سهند به‌طول ۲۴ کیلومتر و تبریز - خواجه - ورزقان به‌طول ۶۴ کیلومتر هستند.

 تبریز از لحاظ کاربری‌های فراشهری بسیار فقیر است 

سلطانی با بیان اینکه شهرستان تبریز در حوزه راه و شهرسازی دارای دو مشکل اساسی است، یادآور شد: تبریز از لحاظ کاربری‌های فراشهری بسیار فقیر است و پروژه‌های بزرگ جذاب و توریستی ندارد.

وی تصریح کرد: تنها پروژه‌های بزرگ تبریز می‌توان به ائل‌گلی و لاله پارک اشاره کرد، پروژه آیسان نیز می‌توانست به یک کاربری فراشهری و حتی ملی تبدیل شود که حتی سرمایه‌گذارانی برای احداث آن به میدان آمدند اما موضوع محل احداث آن بسیار بحث برانگیز بود و ساخت آن را با چالش همراه کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، متذکر شد: تمام مطالعات لازم در راستای بازآفرینی شهری، اصلاح بافت‌های فرسوده  ناکارآمد، مناطق حاشیه‌نشینی و مشکلاتی این‌چنینی با همراهی شهرداری و ستاد بازآفرینی استان برای 10 سال آتی تکمیل شده است اما مشکلاتی هم دارد.

افزایش سرانه خدمات عمومی به 15 متر در آذربایجان شرقی

 سلطانی در خصوص تاثیرات اجرای پروژه‌های روبنایی و زیر بنایی بر زندگی مردم منطقه توضیح داد: اجرای این پروژه‌ها علاوه بر ایجاد انگیزه و رغبت در ساکنان برای بازسازی مسکن خود، سبب ارتقاء سرانه خدمات عمومی به میزان ۱۵ مترمربع در استان و ۱۰ مترمربع در شهر تبریز شده است. در راستای اجرای پروژه‌های مربوط به احداث کتابخانه و مدرسه نیز در سال‌های آتی افزایش سرانه بیشتری را شاهد خواهیم بود.

 به گفته سلطانی پروژه‌های کالبدی-عمرانی مورد اشاره از پیشرفت فیزیکی به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد برخوردار بوده و با تخصیص اعتبارات سال ۹۹ اکثر آنها به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/60015

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول