اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جهان معاصر بیش از پیش نیازمند بزرگانی چون حافظ است

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه امروز عصر و روزگار ما به حافظ به عنوان هنرمندی که عمق نگاهش تفسیر بسیار پویا و دل انگیزی تقدیم انسان می‌کند، گفت: جهان معاصر به بزرگانی چون حافظ بیش از پیش نیازمند است.

جهان معاصر بیش از پیش نیازمند بزرگانی چون حافظ است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله لطف لله دژکام امام جمعه شیراز در پیامی در تصویری که شب گذشته پخش شد ضمن گرامیداشت بیستم مهرماه یادروز حافظ شیرازی، اظهار داشت: حافظ به عنوان شاگرد مکتب قرآن، با کتاب آسمانی انس داشت و اکنون این پرسش مطرح است که او چه برداشتی از جهان و انسان داشت؟ 

وی ادامه داد: اگر مبدا آفرینش را این گونه تجلی، حُسن و زیبایی بدهیم که تاب مستوری نداشت و با جلوه او عشق و محبت آغاز شد که عشق از معشوق اول سر زد.

امام جمعه شیراز، افزود: همه عالم آئینه وجود او است، اینکه گاهی در حرم های اهل بیت (ع) مشرف می‌شویم و آئینه کاری مفهوم عمیقی دارد یعنی هر چه در عالم است آئینه وجود اوست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس، گفت: ظاهر شدن در آئینه‌های وجود اشیا و عشق از همه جا بالا گرفت و حرکت عالم حرکت بر مبنای عشق است و خوشابحال آنان که از خداشناسی و جهان شناسی و انسان شناسی حافظ بهره مند می‌شوند.

تجلی عشق و امید در شعر حافظ

استاندار فارس نیز در پیامی تصویری با بیان اینکه بزرگداشت حافظ فرصت نگریستن به میراث معنوی این شاعر است، گفت: در شعر حافظ عشق و امید به زندگی سراسر دیده می‌شود.

عنایت الله رحیمی، افزود: کلام حافظ از لحاظ ادبی و هنری در اوج است و ساختار معنایی شعر را چند لایه می‌سازد.

به گفته استاندار فارس، از دیدگاه زیباشناختی که بگذریم شعر حافظ تجلی آرزوهای انسان است و تأثیر شعر حافظ از کلام خدا جدا نیست.

رحیمی، ادامه داد: در باور حافظ جامعه آرمانی جامعه‌ای اخلاق مدار است؛ حافظ آشناترین آشنا به گوشه‌های نهان انسان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس  باور ما ایرانی‌ها و فارسی زبانان، شعر حافظ پناهی امن است، گفت: ما با تفال به دیوان رازآمیز حافظ پناه می بریم و ندای دل او را می‌شنویم چراکه معتقدیم شعر حافظ چشمه فیاض معرفت است و کلام حافظ از ژرف وجود، انسان‌ها را به مهرورزی دعوت می‌کند بنابر این دنیای امروز بیش از هر زمانی به آن نیازمند است.

رحیمی با بیان اینکه شعر حافظ چراغ اندیشه و شمع محفل افروز است، گفت: در شعر حافظ عشق و امید و عرفان، اخلاق، آزادمنشی و رواداری و خوشبینی و زیبااندیشی سراسر دیده می‌شود.

شعر حافظ بیانگر دغدغه‌های مردم است

شهردار شیراز هم در این پیام تصویری اظهار داشت: ۲۰ مهرماه در تقویم این مردم مصادف با یادروز شاعری بزرگ و حکیمی فرزانه است.

حیدر اسکندرپور با بیان اینکه حافظ حافظه و آئینه دار تاریخ ماست، افزود: شعر او بیانگر دغدغه‌ها و رازهای این ملت است؛ در پیشینه فرهنگی این مردم حافظ پیشتاز فرزانگی است.

شهردار شیراز ادامه داد: غزل‌های او بازتاب زندگی و آمال و آرزوهای این مردم است و عارف و عامی آرزوهای خود را در غزل‌های حافظ جستجو می‌کنند.

وی افزود: شعرهای حافظ از رازها و اسرار مردم می‌گوید و مردم با فال حافظ روش و راه زندگی خود را جویا می‌شوند و این غزل‌ها نمایی از آرزوها و امال این مردم است.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول