اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شبکه ملی اطلاعات مصرف رسانه ای را ساماندهی می کند

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما تصریح کرد: اگر شبکه ملی اطلاعات، با معیارهای فنی مناسب و دقیقی راه اندازی شود، رسانه ها و کاربران می توانند با کمترین هزینه حجم زیادی از اطلاعات را بدست آورند

شبکه ملی اطلاعات مصرف رسانه ای را ساماندهی می کند

داود نعمتی انارکی عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به ضرورت های وجود شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات می تواند در توسعه زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی نقش داشته باشد و موضوعی است که در اکثر کشورها مورد توجه است و تلاش می شود که راه اندازی کنند.

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر قرارداد اینترنت است. شاید یکی از دلایل اهمیت این شبکه هم این هست که  اطلاعات مراکز داده داخلی نمی تواند در خارج از کشور مسیریابی شود و نوعی امنیت نسبت به اطلاعات در سطح داخلی وجود خواهد داشت. همچنین با راه اندازی آن البته اگر به شکل درست راه اندازی شود، کاهش هزینه ها را شاهد خواهیم بود.

نگاه به شبکه ملی اطلاعات نباید نگاهی مبتنی بر کنترل  و  رصد کردن هایی باشد که کاربران از آن گریزانند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات که در کشورهای مختلف نیز مورد توجه است، ربطی به محدود کردن اینترنت ندارد، به هر حال اگر قرار به محدودیت باشد اکنون نیز این امکان هست و نیازی به راه اندازی شبکه ملی ندارد؛ بنابراین، تصوری که بعضا وجود دارد که این شبکه باهدف کاهش دسترسی به اطلاعات و صرفا فیلترینگ راه اندازی می شود، صحیح نیست و باید تلاش شود که نگاه به آن مثبت شود.

وی بیان کرد: برای شبکه ملی اطلاعات فوایدی نیز از سوی کارشناسان مطرح شده است، ازجمله؛ ارائه خدمات الکترونیک در حوزه هایی مانند آموزش، بهداشت، خدمات عمومی سازمان ها، بالا رفتن سرعت اینترنت، برطرف کردن نیاز اطلاعاتی در زمانی که نسبت به شبکه جهانی اینترنت با مشکل موجه می شویم، ارزان شدت تعرفه های اینترنت مشروط بر اینکه با راه اندازی این شبکه واقعا به فکر جیب مردم باشیم تا ارائه خدمات با تعرفه هایی بالا که نقض غرض خواهد بود. امنیت اطلاعات کاربران نیز از دیگر فواید است.

نعمتی انارکی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا مسئولان در پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات (شبکه ملی اطلاعات در آینه قوانین و نظارت) کوتاهی می کنند؟، گفت: دلایل مختلفی وجود دارد، ازجمله؛ مسائل و مشکلات مالی چون پروژه ای هزینه بر است، وجود تحریم های آمریکا که باعث می شود نتوانیم تجهیزات مورد نظر را تهیه کنیم و مهمتر از همه اختلاف بین مسئولان در این خصوص که نیاز هست یا خیر باعث کندی کار می شود. البته در این موضوع دلایل سیاسی هم تاثیرگذار است. ظاهرا هستند مدیرانی که اعتقاد به راه اندازی ندارند. 

وی با اشاره به تأثیر شبکه ملی اطلاعات بر مصرف رسانه ای کاربران، گفت: اگر این شبکه با معیارهای فنی مناسب و دقیقی راه اندازی شود، رسانه ها و کاربران می توانند با کمترین هزینه حجم زیادی از اطلاعات را بدست آورند و از سوی دیگر می توان به شکل هوشمنداند مصرف رسانه ای را مدیریت کرد. البته این موضوع را نباید با فیلتر کردن بدون ضابطه که در جامعه وجود دارد یکی دانست.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما تصریح کرد: نگاه به شبکه ملی اطلاعات نباید نگاهی مبتنی بر کنترل  و  رصد کردن هایی باشد که کاربران از آن گریزانند.

وی بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات را نباید مقوله ای ببینیم که تغیبراتی را در جریان رسانه ای پدید می آورد، تغییراتی که باید بوجود آید با پدید آمدن شبکه جهانی اینترنت بوجود آمده است و بر روی رسانه های ما نیز اثرگذار بوده، البته این نکته را باید تأکید کنم که اگر با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، قصد کاهش دسترسی رسانه ها و مردم به منابع اطلاعاتی را داشته باشیم تغییرات در جهت منفی خواهد بود؛ در حالی که اگر سهولت دسترسی به اطلاعات اساسی باشد نتایج مثبتی را خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول