اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

با پلیس مبارزه با ‌مواد مخدر؛ از جمع‌آوری ۱۱ هزار معتاد متجاهرتا هشدار درباره مصرف خودسرانه داروهای لاغری!

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت، درباره آخرین روند جمع آوری معتادان متجاهر، ‌ساماندهی مناطق آلوده و همچنین مواد مخدر نوظهور و داروهای لاغری ‌سخن گفت.

با پلیس مبارزه با ‌مواد مخدر؛ از جمع‌آوری ۱۱ هزار معتاد متجاهرتا هشدار درباره مصرف خودسرانه داروهای لاغری!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس ـ مریم عرب انصاری: معتادند؛ معتاد متجاهر. برایشان فرقی نمی‌کند که کجا هستند و چه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.چهره شهر را مخدوش کرده‌اند. امنیت و آرامش شهروندان را گرفته‌اند و در هر گوشه و کناری که اتراق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند بساط مصرف مواد را برپا می‌‌کنند؛ هم برای جوانان و نوجوانان بدآموزی داشته ‌؛ هم ناامنی ایجاد کرده و برای ‌‌تأمین پول مواد هم سرقت‌های خرد انجام می‌دهند.

مردمی که در مناطق آلوده ساکن‌‌ هستند‌‌ کلافه شده‌اند؛ بارها و بارها پلیس، اماکن، معابر و پارک‌ها را پاکسازی کرده است، اما معلوم نیست دوباره سر و کله‌شان از کجا پیدا می‌شود؛ انگار رشد قارچ‌گونه دارند که تمام نمی‌شوند. 

پاتوق شان ‌‌در شوش، دروازه غار و هرندی بارها و بارها متلاشی شده، اما باز روز از نو روزی از نو؛‌‌ تا آنجا که با همکاری دستگاه قضا و مسؤول سازی بقیه دستگاه‌ها تصمیماتی مبنی بر تغییر بافت این مناطق آلوده اتخاذشده است تا حداقل در‌‌ کنار زحمت ماموران پلیس برای جمع آوری معتادان متجاهر این مناطق از وجود باقی این افراد خالی بماند.

آگاهی از چند و چون اجرای طرح‌ جمع‌آوری معتادان متجاهر، وضعیت کمپ‌ها و چگونگی ‌‌همکاری سازمان‌های مربوطه با پلیس درباره تخصیص ظرفیت برای نگهداری، درمان، بازپروری و توانمندسازی معتادان متجاهر ‌‌ما را بر آن داشت تا با سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به گفت و گو بنشینیم.

** کار جمع آوری معتادان متجاهر به کجا رسید؟

بعد از اجرای مرحله اخیر جمع ‌آوری معتادان متجاهر در راستای ‌‌رعایت پروتکل های بهداشتی و قرنطینه دو هفته ای، طرح جمع آوری معتادان متجاهر فعلاً متوقف شده و از روز شنبه مرحله دیگری به مرحله اجرا گذاشته شده و نسبت به جمع‌آوری 500 نفر دیگر از معتادان متجاهر اقدام می‌شود.

** در ماه‌های گذشته کار جمع آوری معتادان متجاهر شدت گرفت و هر هفته‌‌ ظرفیتی ‌‌برای جمع‌آوری این افراد اختصاص می یافت؛حالا شرایط چگونه است؟ چرا با شدت قبلی کار جمع آوری معتادان متجاهر انجام نمی‌شود؟

مرکز فشافویه به مدت چند هفته، چند هزار نفر از معتادان متجاهر‌‌ را پذیرش کرد.

با توجه به وسعت محدوده فشافویه، معتادان متجاهر جمع‌آوری شده ضمن پذیرش در مرکز مذکور،قرنطینه هم می شدند که این موضوع بر شدت جمع آوری‌ها تأثیر داشت.

** آیا ظرفیت مرکز فشافویه تکمیل شده است؟

حدود 70 درصد از ظرفیت مرکز فشافویه پر شده است؛ ۳۰ درصد از ‌‌ظرفیت باقیمانده برای جمع آوری‌های معتادان متجاهر در ‌‌هفته‌های آتی اختصاص خواهد یافت.

*وجود 20 هزار معتاد متجاهر در پایتخت

**‌ تعداد کل معتادان متجاهر در تهران چقدر است؛ چه تعداد جمع‌آوری شده و‌‌ چند نفر هنوز در سطح شهر رها هستند؟

تعداد معتادان متجاهر در تهران طبق برآوردها 20 هزار نفر‌‌ است؛ 19 هزار مرد و یک هزار زن معتاد متجاهر.

تا این لحظه 11 هزار معتاد مرد متجاهر جمع‌آوری شده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های موجود کار جمع‌آوری 4 هزار نفر دیگر طی هفته‌های آتی انجام می‌شود؛ به این ترتیب حدود 5 هزار معتاد مرد باقی می‌مانند که در مناطقی در اطراف شوش،‌ دروازه‌ غار و نقاط آلوده به صورت رهاشده حضور دارند.

* پرسه 600 زن معتاد متجاهر 

** کار پذیرش معتادان زن متجاهر به کجا رسید؟

در مجموع تعداد معتاد زن متجاهر در پایتخت هزار نفر است که در هفته‌های گذشته حدود 400 نفر توسط بهزیستی پذیرش شده و کار بازپروری و درمان آنها شروع شد؛ مابقی 600 نفر‌‌ هستند که هنوز ظرفیتی برای جمع‌آوری و نگهداری آنها اعلام نشده است.

** در طرح‌های قبلی پلیس اعلام شد که پاکسازی اماکن آلوده از جمله شوش، دروازه غار و هرندی در دستورکار است. آیا سازمان‌های مربوطه در این زمینه همکاری داشته و اقدامی انجام شد؟

پیگیری‌ها در حال انجام است و نسبت به تعیین تکلیف سازمان‌های مربوطه و موظف‌سازی آنها اقدامات لازم انجام شد؛ با پیگیری خوب دستگاه قضا، فرمانده انتظامی تهران و ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری و بخشی از کمیسیون اجتماعی مجلس اقدامات در حال انجام است تا نسبت به ساماندهی کلی منطقه دروازه غار تصمیم‌گیری شود.

*ساماندهی لایه های «جمعیتی و اماکنی» دروازه غار در دستور کار

** منظور از ساماندهی مناطق چیست؛ چه اقداماتی قرار است انجام شود؟

ساماندهی کلیه مناطق اعم از لایه‌های جمعیت و لایه‌های اماکن است. در لایه جمعیت اقشار آسیب‌پذیری مثل کودکان کار، معتادان متجاهر، افراد دارای بیماری‌های خاص و اتباع بیگانه قرار می گیرند.

در لایه‌های اماکن نیز بخشی وجود دارد که آسیب وارد می‌کند مانند مراکز متادون درمانی و مراکزی که خدمات پزشکی را به معتادان در منطقه ارائه می‌دهند؛ همچنین اماکنی که آلوده است؛ همچون زباله‌دانی‌ها، محل دپوی زباله‌ها، اماکن مخروبه و فضاهای رهاشده در منطقه یا دارای استحکام خیلی ضعیف؛ که باید در مورد این اماکن نیز تصمیم گیری شود.

*4 هزار معتاد زخم باز رها هستند

** جمع‌آوری معتادان دارای زخم باز عفونی چه شد؛ آیا ظرفیت جدیدی برای درمان افراد منع پذیرشی ایجاد شد؟

بهزیستی ظرفیت 500 نفری را برای پذیرش معتادان دارای زخم باز و عفونی مهیا کرد که این تعداد افراد جمع آوری و تحویل این مراکز شدند، اما باید گفت تعداد معتادان زخم باز عفونی 4 هزار و 500 نفر هستند؛ باید برای پذیرش و درمان 4 هزار نفر باقیمانده فکری کرد.

* شناسایی 300 معتاد متجاهرکرونایی

** چه تعداد معتاد متجاهر مبتلا ‌‌به کرونا شناسایی شده اند؟

در سطح شهر تهران بیش از 300 نفر معتاد متجاهر کرونایی شناسایی شده و به مراکز مربوطه و از قبل تعیین شده برای درمان فرستاده شدند.

** در بین مأموران پلیس و یا مددجویان فوتی کرونایی داشته‌اید؟

در بین مددجویان در مراکز ماده 16 خوشبختانه مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا نداشته‌ایم، اما در بین معتادان رهاشده در سطح شهر گزارش‌هایی داشته‌ایم.

** روند جمع آوری معتادان متجاهر چگونه است؟

با توجه به شیوع کرونا و اتخاذ تدابیر و دستورالعمل های جدید، کار جمع‌آوری معتادان متجاهر از اردیبهشت ماه ‌با شیوه جدید ابلاغ شد؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قرنطینه دو هفته‌ای و تست کرونا از جمله این تدابیر بود. 

 طبق پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی با با توجه به شیوع ‌‌ویروس کرونا ابتدا معتادان متجاهر توسط ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر‌‌ جمع‌آوری شده و سپس تحویل مراکز غربالگری بهزیستی می‌شوند.

در‌‌ آنجا پزشکان امر، نسبت به اخذ تست پی سی آر از این افراد اقدام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؛ اگر فردی مبتلا به کرونا باشد به مراکز خاصی که از پیش تعیین شده منتقل شده تا بستری و درمان شود.

افرادی که دارای اعتیاد بوده اما تست کرونایشان منفی باشد 14 روز قرنطینه شده و بعد از این مدت اگر علائم داشته باشند دوباره جداسازی می‌شوند؛ در غیر این صورت برای بازپروری و درمان اعتیاد تحویل مراکز ماده 16 می‌شوند.

** در حال حاضر حضور معتادان متجاهر در سطح شهر و در اصل ‌‌چهره بصری شهر چگونه است؟

به طور نسبی از دید پلیس و جامعه، تقریبا چهره شهر خوب است ولی کافی نیست؛ چراکه ما نیاز به آن داریم که مسؤولان نسبت به ایجاد ظرفیت مناسب جهت جمع آوری معتادان متجاهر اقدام کنند.

پلیس همواره اعلام کرده که توانایی جمع‌آوری کلیه معتادان سطح شهر را در فاصله زمانی کمتر از یک هفته داراست و اگر ظرفیت برای نگهداری موجود باشد می تواند سریعاً نسبت به موضوع فوق اقدام کند.

* مواد مخدر نوظهور نداریم

** از مواد مخدر نوظهور چه خبر؛ آیا مورد جدیدی شناسایی شده است؟

فعلا مواد جدید نوظهوری گزارش نشده است؛ اگرچه باید گفت مواد نوظهور نیز از مشتقات شیشه و مواد توهم‌زا من جمله گل و ماریجوانا هستند که در فضای مجازی تحت عنوان مواد نوظهور به آنها اشاره می‌شود.

*هشدار در مورد مصرف قرص های لاغری 

** هر از چندگاهی گفته می‌شود که فلان قرص یا داروی لاغری معجزه می‌کند و بسیاری از افراد در دام کلاهبرداران افتاده و بعدا مشخص می‌شود این داروها از مشتقات مواد مخدر هستند؛ در این باره صحبت کنید.

متأسفانه عمده موادی که در فضای مجازی تحت عنوان داروهای لاغری و تناسب اندام تبلیغ می‌شود از مشتقات شیشه تشکیل می‌شوند؛ بنابراین به افراد توصیه کرده که گول این تبلیغات سوء را نخورده؛ چراکه مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر می‌شوند.

نکته مهم این است که افراد دقت داشته باشند که حتماً هر قرص و دارویی را با تجویز پزشک مصرف کنند.

** مهم‌ترین مطالبه و نگرانی پلیس بعد از جمع آوری و درمان آنها چیست؟

یکی از موضوعاتی که پلیس قائل به آن بوده و تأکید بر آن دارد کامل نمودن چرخه درمان است.

یک فرد معتاد متجاهر با صرف هزینه‌ و تلاش های بسیار در مراکز بازپروری، درمان شده و نسبت به حرفه‌آموزی و توانمندسازی وی تمام اقدامات لازم صورت می‌گیرد، اما پس از طی این مراحل چرخه به کارگیری این افراد بازپروری‌شده برای کار مغفول مانده است.

افرادی که برای ترک اعتیاد اقدام کرده و چرخه پس از درمان آنها کامل نمی‌شود امکان گرایش دوباره به مواد مخدر را دارند؛متاسفانه گزارش‌های زیادی در این بخش داشتیم و خیلی از افراد بازپروری و درمان شده دوباره گرفتار اعتیاد می شوند.

باید سازمان‌هایی که در این زمینه وظیفه دارند به شرح وظایفشان عمل کنند؛ بهزیستی، ناجا، دادسرا و شورای هماهنگی نمی‌توانند به تنهایی همه این اقدامات را انجام دهند و باید سازمان‌های دیگر که در چرخه درمان، کار، حرفه‌آموزی و توانمندسازی این افراد دخیل هستند وارد کار شده و مسؤولیت خود را انجام دهند.

** بسیاری از معتادان متجاهر قبل از کرونا در مراکز بازپروری و درمان بستری بودند، بعد از گذراندن مدت زمان یک سال وضعیت آنها چه شد؟

بیش از 90 درصد افرادی که دوره یک ساله درمان را گذراندند از مراکز بازپروری آزاد شدند؛ در این بین افرادی بودند که از آبان ماه سال گذشته در مراکز بازپروری حضور داشته و عملاً فرایند درمان یک ساله‌شان تمام شده است.

اما باید گفت دربین افرادی که از اردیبهشت ماه طبق پروتکل‌های بهداشتی تاکنون جمع آوری شده‌اند بیش از 90 درصد در مراکز حضور داشته و 10 درصد آنها آزاد شده‌اند؛ تعدادی از آنها دارای بیماری‌های خاص بوده یا توسط خانواده‌هایشان پذیرش شدند.

* وقوع بیش از 50 درصد جرایم خرد توسط معتادان متجاهر

** عمده مشکلات ‌‌و جرایمی که معتادان متجاهر انجام می‌دهند چیست؟

حضور معتادان متجاهر در خیابان‌ها، معابر، بوستان‌ها و حاشیه اتوبان‌ها کاملا مشخص است و این افراد گاها تصادف‌هایی را در عرض اتوبان‌ها ایجاد می‌کنند.

از سوی دیگر بیش از 50 درصد جرائم خرد توسط معتادان متجاهر در سطح شهر انجام می‌شود.

مزاحمت‌های محلی از دیگر گله‌مندی‌ شهروندان است چرا که آسایش مردم را دچار خدشه کرده و شاهد گله و شکوه شهروندان در خصوص حضور و تجمع این افراد در محلات هستیم. 

از سوی دیگر با توجه به آنکه این معتادان به تجاهر رسیده‌اند مواد مخدر را در ملأعام مصرف کرده و بدآموزی برای جوانان و نوجوانان را به دنبال دارند. 

** توصیه پلیس مبارزه با مواد مخدر به خانواده‌ها در راستای اطلاع رسانی،آموزش و راههای جلوگیری از ابتلای فرزندان به مواد مخدر چیست؟

باید خانواده‌ها اطلاعات خود در مورد سوء مصرف مواد مخدر را افزایش دهند. به علل گرایش فرزندان به مواد مخدر آشنایی داشته و مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهند؛ علل فردی، خانوادگی و همچنین اجتماعی می‌تواند باعث گرایش افراد به استعمال مواد مخدر شود.

از سوی دیگر غرور و لجبازی، کنجکاوی و کسب لذت یا شکست عاطفی و سخت‌گیری‌های بی‌مورد خانواده‌ها می‌تواند در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر مؤثر باشد.

پژوهش ها نشان داده است که اگر افراد خانواده به مواد مخدر گرایش داشته باشند، می‌توانند زمینه‌ساز ورود فرزندان به این عرصه باشند.

بی‌اعتقادی به مسائل دینی و مذهبی از جمله دیگر موارد مهمی است که در گرایش افراد به مواد مخدر نقش داشته ‌است.

ازجمله مهمترین ‌‌علل اجتماعی گرایش به مواد مخدر، محیط زندگی‌های آلوده یا مهاجرت از روستا به شهر و بیکاری می‌باشد؛ همچنین مهاجرت بی‌رویه به تهران با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر، امکان گرایش افراد به سمت و سوی مواد مخدر را  فراهم کرده‌ است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول