اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام ایزدی: توافق «سنجار» یک توطئه و معامله سیاسی است

یکی از رهبران حزب ایزدی «الحریه» با توطئه و معامله سیاسی خواندن توافق «سنجار» میان اربیل و بغداد به دولت مرکزی عراق هشدار دارد که به صدای اعتراض اهالی سنجار گوش دهد.

مقام ایزدی: توافق «سنجار» یک توطئه و معامله سیاسی  است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسین حجی» از رهبران حزب ایزدی «الحریه» در استان نینوی عراق درباره توافق اخیر صورت گرفته میان اربیل و بغداد درباره وضعیت شهرستان «سنجار» موضع‌گیری کرد و گفت که این توافق بیانگر وجود توطئه‌ها و معاملات سیاسی بر روی دردهای ملت ما است.

وی در گفت‌وگو با شبکه العهد تصریح کرد: به حاشیه راندن ایزدی‌ها امر جدیدی نیست و آنها شش سال است که به حاشیه کشانده می‌شوند و حقوقشان تضییع می‌شود. هنوز ساکنان سنجار آواره هستند و گورهای جمعی در این شهر وجود دارند؛ هیچ غرامتی به این مردم پرداخت نمی‌شود و آوارگان آن به دلیل فقر توان بازگشت به محل زندگی خود را ندارند.

حجی ادامه داد: اکنون نیز توطئه‌ها و معاملات سیاسی به قیمت دردهای بیشتر برای ایزدی‌ها ادامه دارد. توافق میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان نمی‌تواند در سنجار اجرا شود زیرا اهالی این شهرستان با این توافق سیاسی قربانی می‌شوند. به همین دلیل آنها، قاطعانه این توافق را رد می‌کنند.

این مقام ایزدی هشدار داد: در صورتی که دولت مرکزی به صدای اهالی سنجار درباره این توافق گوش ندهد، ساکنان این شهرستان موضع دیگری اتخاذ می‌کنند.

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: کلیه اقوام و احزاب سیاسی حاضر در سنجار و اطراف آن و حتی دشت نینوی، در حال حاضر توافق صورت گرفته میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان را رد می‌کنند. به زودی نیز یک تظاهرات مسالمت‌آمیز برای منصرف کردن دولت از این توافق برگزار خواهند کرد.

حجی افزود: تحمیل وضعیت جدید ایجاد شده پس از این توافق بر اهالی سنجار و تحمیل دیکته‌هایی که برخلاف خواست آنها است، مردود است. دولت اگر رنجهای ما را نمی‌بیند و صدای ما را نمی‌شنود، ما نیز به همراه سایر مخالفان این توافق، موضع دیگری اتخاذ خواهیم کرد.

جمعه پیش (نُهم اکتبر)، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در خصوص وضعیت اداره «سنجار» در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل برگزار شد، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد.

عدم حضور نمایندگان ایزدی و ترکمن در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی‌ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف کنند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد. 

این توافق دارای سه‌ محور اصلی اداری، امنیتی و بازسازی است و  طبق یکی از بندهای آن، منحصرا پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات، مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.توافق مذکور در سایه استقبال فرستاده سازمان ملل به عراق و سفارت آمریکا در بغداد از آن، مخالفان زیادی دارد. (جزئیات بیشتر)

مخالفان این توافق می‌گویند که با این توافق، بار دیگر نیروهای پیشمرگه که در سال ۲۰۱۴ این شهر را به داعش تسلیم کردند، وارد عمل می‌شوند و به تضییع حقوق ایزدی‌ها ادامه می‌دهند. ضمن اینکه این توافق به نوعی به معنای اخراج نیروهای الحشد الشعبی از دشت نینوی و سنجار خواهد بود. اما بغداد می‌گوید که این توافق با هدف مقابله با فعالیت گروه‌های تروریستی مانند پ.ک.ک در این منطقه حاصل شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول