اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من| رکود سنگین بازار خودرو و قیمت هایی که دهان به دهان بالاتر می روند

فعالان بازار خودرو در حالی از رکود سنگین حاکم بر این بازار سخن می گویند که علی رغم نبود مشتری و فروشنده، قیمت‌ها هر روز بالاتر می رود و نرخ های جدید دهان به دهان می چرخد، اما معامله ای ثبت نمی شود.

فارس من| رکود سنگین بازار خودرو و قیمت هایی که دهان به دهان بالاتر می روند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟» خواستار کنترل بازار خودرو و مدیریت آن شدند.

در این باره قبل از هر چیزی باید اشاره کرد که بازار خودرو این روزها در حالی قیمت‌های نجومی را تجربه می‌کند که معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و بازار تقریباً قفل شده است. در حال حاضر قیمت‌های مختلفی برای فروش خودرو در بازار ارائه می‌شود، به طوری که بین قیمت یک خودرو از مغازه‌ای به مغازه‌ای دیگر و از بازار تا فضای مجازی فاصله زیادی وجود دارد. با این وجود، هر دستگاه پراید 131 در بازار به طور متوسط 127 میلیون تومان قیمت می‌خورد هر چند در فضای مجازی و سایت‌ها قیمت بالاتری نیز برای این خودرو ارائه می‌شود. 

همچنین قیمت هر دستگاه سایپا 111 در بازار حدود 147 میلیون تومان اعلام می‌شود. در مورد پژو405 معمولی نیز باید به قیمت 218 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کرد. قیمت پژو پارس نیز حدود 255 میلیون تومان و رانا 245 میلیون تومان است و هر دستگاه پژو206 تیپ 2 با قیمت 242 میلیون تومان و پژو206 تیپ 5 با قیمت 300 میلیون تومان عرضه می‌شود. 

* معاملات در بازار خودرو، صفر شد

قیمت خودرو در بازار در شرایطی با نوسان نرخ ارز بالا و پائین می‌شود که بررسی‌ها حاکی از قفل شدن بازار و عدم معامله خودرو است. در این خصوص سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه طی دو ماه گذشته همکاران ما معامله‌ای در بازار خودرو انجام نداده‌اند، گفت: تعداد معاملات در بازار به نقطه صفر رسیده به طوری که با قیمت‌های بالای فعلی، خریداری برای خودرو وجود ندارد و در عین حال، فروشندگان نیز دست نگه داشته‌اند و قیمت‌ها بر روی کاغذ بالا و پائین می‌شود. 

وی ادامه داد: ‌رکود کامل بر بازار خودرو کامل است، این رکود از اواخر شهریورماه آغاز شده و فعلاً معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود. به همین دلیل قیمت خودرو به صورت واقعی مشخص نمی‌شود و فقط عده‌ای پیگیر پرسیدن قیمت خودروها برای ارزیابی دارایی خود هستند. در نتیجه زنگ‌خور مغازه‌ها زیاد است، اما وقتی یک خودرو در فضای مجازی آگهی می‌شود، هیچ معامله‌ای برای آن صورت نمی‌گیرد. 

مؤتمنی ادامه داد: با قیمت‌های فعلی هیچ‌کس جرأت خرید خودرو ندارد و بعید می‌دانم در یک ماه گذشته حتی یک معامله خودرو در بازار انجام شده باشد.

* پیش بینی ریزش یکباره بازار خودرو 

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو پیش‌بینی کرد همانطور که قیمت خودرو به طور نجومی بالا رفته، دچار ریزش خواهد شد زیرا در حال حاضر قیمت‌ها واقعی نیست و متقاضی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد. 

به گفته وی، قیمت پراید تا یک ماه پیش در بازار حدود 98 میلیون تومان بود که حالا بالاتر از این رقم رفته، در حالی که این قیمت‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا خودرو یک کالای مصرفی است و نباید به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.

موتمنی همچنین با اشاره به عرضه خودرو توسط خودروسازان و خرید و فروش قولنامه‌ای خودروهایی که سند آنها در رهن شرکت خودروساز است، گفت: این اقدامات از نظر حقوقی اشتباه است و نباید انجام شود اما در مورد خودروهایی که سند آنها یک سال در رهن شرکت خودروساز است بیشتر شاهد انجام معاملات قولنامه‌ای در بازار هستیم. 

وی با اشاره به هزینه بالای نمایشگاه‌داران خودرو، گفت: افرادی که نمایشگاه اجاره کرده‌اند برای پرداخت هزینه‌های خود طی ماه‌های آینده با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد زیرا درآمدی در بازار ندارند. 

* بالا و پایین بازار خودرو با نوسان نرخ ارز

مصطفی احمدی، یکی از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت بازار به خبرنگار فارس گفت: قیمت خودرو به طور لحظه‌ای با نوسان نرخ ارز بالا و پائین می‌شود ولی فروشی صورت نمی‌گیرد. 

وی با بیان اینکه همه چیز به ثبات نرخ ارز بستگی دارد، گفت: اگر نرخ ارز ثبات نداشته باشد نمی‌توانیم بگوییم که بازار خودرو یا بازارهای دیگر کنترل می‌شوند.

وی گفت:‌ با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز در بازار بالا رفت ولی طی یک هفته‌ای که شاهد کاهش نرخ ارز بودیم قیمت خودرو در بازار ریزش کرد و دوباره با رشد نرخ ارز، خودرو نیز گران شد. 

احمدی همچنین با اشاره به تأثیر فضای مجازی در قیمت سازی بازار خودرو، گفت: در سال 96 خودروی آزرا با قیمت 700 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد اما وقتی یک سایت اعلام کرد که این خودرو 950 میلیون تومان می‌ارزد، قیمتش در بازار بالا رفت. 

وی تأکید کرد: برای منطقی شدن بازار خودرو علاوه بر ثبات نرخ ارز باید فضای مجازی نیز کنترل شود تا از قیمت سازی جلوگیری شود.

* دستور وزیر صنعت برای جمع بندی راهکارهای کنترل بازار

بازار خودرو در حالی نابسامان است که رزم حسینی وزیر صنعت در روزهای نخست حضورش در وزارت صنعت، با تشکیل کمیته خودرو بر لزوم کنترل بازار خودرو تاکید کرد. همچنین در جلسه هفته پیش کمیته خودرو به منظور بررسی شرایط موجود و راهکارهای پیشنهادی برای ساماندهی بازار خودرو تشکیل شد، وزیر صنعت دستور داد راهکارهای ساماندهی بازار خودرو جمع بندی شود.

در این جلسه ضمن بررسی شرایط موجود و راهکارهای پیشنهادی برای ساماندهی بازار خودرو، رزم حسینی دستور داد در فضای کارشناسی و با بهره گیری از ظرفیت تخصصی همه صاحب نظران این حوزه به ویژه مجلس شورای اسلامی و تشکل ها، پیشنهاد نهایی جمع بندی و ارائه شود.

حالا مردم منتظرند تا ببینند وزیر جدید و مدیران وزارت صنعت و شرکت های خودروساز چگونه با نابسامانی بازار خودرو برخورد می کنند و چه راهکارهایی برای حل معضل بازار ارائه می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول