اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

دو روی سیاه سکه کرونا؛ از هزینه‌های کمرشکن «تشخیص» تا بیمارانی که «درمان» را رها می‌کنند

گرانی تست‌های تشخیص کرونا و هزینه‌های سنگین درمان بیماران در بیمارستان‌های خصوصی آن هم در شرایطی که برخی بیمارستان‌های دولتی جایی برای پذیرش بیماران ندارند بر اضطراب و دلهره مردم در این شرایط سخت افزوده است.

دو روی سیاه سکه کرونا؛ از هزینه‌های کمرشکن «تشخیص» تا بیمارانی که «درمان» را رها می‌کنند

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: بیش از هشت ماه از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور می‌گذرد؛ ویروسی که توانست خیلی چیزها را در زندگی بشر دستخوش تغییر کند؛ از شست‌وشوی مکرر دست‌ها و رعایت فاصله گرفته تا استفاده از ماسک و حتی دریافت خدمات پزشکی در منزل... شاید در آن روزهای شیوع بیماری هر کدام از مبتلایان فکرش را هم نمی‌کردند کرونا به سراغ آنها هم برود و مجبور باشند مدت زمانی را با این بیماری دست و پنجه نرم کنند، اما شیوع این بیماری روز به روز بیشتر شد و مشکلات و دردسرهای کنترل بیماری هم بیشتر. نگرانی و اضطراب ابتلا به این بیماری از یک سو و هزینه‌های گران تشخیص و درمان این بیماری از سوی دیگر به یکی از جدی‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی افراد و خانواده‌ها تبدیل شده است.

حتما شما هم با بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌ و بهبود پیدا کرده‌اند صحبت کرده‌اید و از بین صحبت‌های اغلب آنها متوجه شده‌اید که هزینه‌های تست‌های تشخیص این بیماری بسیار بالاست، از سویی مراکز تست کرونای وزارت بهداشت که بارها از سوی مسوولان وزارت بهداشت به عنوان مراکز رایگان تست کرونا معرفی شده‌اند زیر بار پذیرش همه افراد مشکوک به کرونا نمی‌روند به طوری که یکی از همین هموطنان که به تازگی با علائم سرما خوردگی شدید به یکی از مراکز 16 ساعته وزارت بهداشت مراجعه کرده و درخواست تست تشخیصی داشته با واکنش عجیب مسؤول مرکز مواجه شده و به او اعلام کرده‌اند «طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت این مراکز اجازه انجام تست تشخیصی از همه افراد مشکوک را ندارند بلکه تست تشخیصی بیماری کرونا برای زنان باردار و افراد بالای شصت و پنج سال رایگان انجام می‌شود و بهتر است برای انجام تست کرونا به آزمایشگاه خصوصی مراجعه کند».

*هزینه تست کرونا چند؟!

ارجاع بیمار به مراکز خصوصی در حالی صورت می‌گیرد که یک فرد مشکوک به بیماری برای فراهم کردن مقدمات قرنطینه خانگی و پیشگیری از ابتلای نزدیکانش به بیماری کرونا، باید مبلغی بالغ بر چهارصد الی پانصد هزارتومان را برای تشخیص بیماری‌اش بپردازد، همین موضوع باعث شده که بسیاری از افراد که از سطح درآمد متوسط به پایین برخوردارند پیگیر بیماری خود نباشند و با وجود علائم مشکوک به کرونا در سطح جامعه تردد کنند، این اتفاق ناخوشایند درحالی رخ می‌دهد که بسیاری از همین افراد ناقل بیماری تنها استفاده از ماسک را برای انتقال ندادن بیماری کافی می‌دانند و وقتی به آنها اعلام می‌شود که به دلیل داشتن علامت‌ باید در منزل بمانند می‌گویند «هزینه تست خیلی زیاد است، قدرت پرداخت هزینه را ندارم، محل کار هم اعلام کرده که در صورتی فردی بخواهد در قرنطینه بماند باید نتیجه تست PCR مثبت ارائه دهد» این جمله وِرد زبان بسیاری از افراد مشکوک به کروناست. افرادی که به اذعان مسوولان وزارت بهداشت اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنند می‌توانند تا ۴۳۰ نفر را به کرونا مبتلا کنند، و شاید یکی از اصلی‌ترین افزایش ناگهانی میزان شیوع بیماری همین موضوع باشد.

* وعده کاهش هزینه‌های تست‌های کرونا

بسیاری از ادارات خصوصی و دولتی برای اجازه مرخصی 14 روزه به افراد مبتلا از آنها درخواست ارائه نتیجه تست مثبت را دارند و فرد مشکوک در صورت ابتلا به بیماری و گذارندن دوره قرنطینه خانگی باید مجددا برای بازگشت به محل کار یکبار دیگر تست تشخیص کرونا انجام دهد و نتیجه آن را به سازمان، اداره یا محل کار خود ارائه دهد که انجام همین تست‌های تشخیصی حدود یک میلیون تومان در نیمی از ماه برای هر بیمار آب می‌خورد، از طرفی کارگرهای روزمزد یا افرادی که شغل آزاد دارند هم وضعیت بهتری در این زمینه ندارند و برخی از آنها در صورت ابتلا به بیماری ترجیح می‌دهند که اقدامات درمانی را انجام ندهند.

چند روزی است که ستاد ملی مقابله با کرونا با همکاری سازمان بسیج قرار است طرح جدیدی را در کشور اجرایی کند طرحی که از یکم آذرماه کلید خواهد خورد و به گفته وزیر بهداشت قرار است در این طرح بیماریابی فعال آغاز شود و با ورود تست‌های سریع تشخیص کرونا بیماران مبتلا در عرض بیست دقیقه شناسایی شوند، هرچند که اطلاعات دقیقی از نحوه اجرای این طرح اعلام نشده است.

گویا وزارت بهداشت تصمیم گرفته است برای کاهش هزینه‌های تست کرونا اقداماتی انجام دهد، به طوری که به گفته مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «قیمت انجام تست تشخیص کرونا (تست مولکولی پی سی آر) در بخش خصوصی اکنون حدود ۵۸۰ هزار تومان است البته برخی آزمایشگاه ها به بهانه های واهی هزینه های بیشتری از مردم می گیرند که تخلف است و با متخلفان برخورد می شود. در مورد انجام تست های سریع آنتی ژن کرونا در بخش خصوصی هنوز تصمیمی گرفته نشده، چون هنوز کیت های آن وارد کشور نشده و به همین علت هنوز تعرفه‌ای برای انجام تست سریع کرونا در بخش خصوصی تعیین نشده است».

به گفته سمیعی، «با مصوبه شورای عالی بیمه قرار است هزینه انجام تست پی سی آر در بخش خصوصی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این مصوبه دو هفته پیش به هیات دولت رفته و با تصویب و ابلاغ هیات دولت به زودی هزینه تست کرونا در بخش خصوصی کم می شود».

*روی دیگر سکه؛ هزینه‌های سنگین درمان

اما این تمام ماجراهای پیش روی بیماران مبتلا به کرونا نیست، بر اساس تجربیات به دست آمده و اظهارات پزشکان اگر بیمار مبتلا خوش اقبال باشد و به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده باشد با چند روز استراحت و تقویت سیستم ایمنی بدن خود می‌تواند از شر این بیماری خلاص شود، اما اگر کرونای شدید گریبان بیمار را بگیرد، آن زمان شرایط سختـتر می‌شود، اگر بیمارستان‌های دولتی جایی برای پذیرش بیماران بدحال نیازمند به آی سی یو داشته باشند بیمار می‌تواند با مراجعه به این مراکز در صورت تحت پوشش بیمه بودن با پرداخت ده درصد هزینه‌ها درمان شود اما اگر فرد تحت پوشش بیمه نباشد و بیمارستان دولتی هم جایی برای پذیرش بیمار نداشته باشد باید برای درمان به بیمارستان خصوص مراجعه کند، در آن صورت هست که با توجه به میزان حضور بیمار در بیمارستان مبلغی حدود ۵ تا ۵۰ میلیون تومان برای درمان خواهد پرداخت.

*بیمارانی که قید درمان را می‌زنند!

موضوعی که این روزها اغلب بیماران از سر ناچاری یا نداشتن اطلاعات درباره هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های خصوصی با آن مواجه شده‌اند و در مواقعی این افراد حتی توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند. هرچند مسوولان وزارت بهداشت به صراحت به این موضوع اذعان دارند اما تاکنون چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشیده نشده است، قاسم جان بابایی معاونت درمان وزارت بهداشت در اینباره گفته بود «متوسط هزینه درمان کرونایی‌ها در هر پرونده برای بیمارستان بین پنج میلیون در بخش مراقبت‌های ویژه و ۲.۵ میلیون در بخش عادی است. البته وزارت بهداشت می‌گوید ۹۰ درصد این هزینه بر عهده دولت و بیمارستان است. اما درمان رایگان یا ارزان‌تر به شرطی است که بیماران بیمه باشند و بیمارستان‌های دولتی تخت خالی و امکان پذیرش بیماران را داشته باشند. در غیر این صورت بیماران یا مجبور به مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی و پرداخت هزینه بالا هستند یا مجبورند در انتظار تخت خالی بیمارستان دولتی بمانند یا قید درمان را بزنند!»

*حریرچی: وسعتان نمی‌رسد بیمارستان خصوصی نروید

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت:  «علی رغم همه مشکلات و فشارهایی که بر روی بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا وجود دارد همه بیماران مبتلا به کرونا را در بخش دولتی پذیرش کرده‌ایم، این بیماران را در بیمارستان‌های دولتی، بیمارستان‌های نیروهای مسلح و تامین اجتماعی پذیرش می‌شوند. خوشبختانه با مصوبات شورای عالی بیمه همه بیماران کرونا روی تخت بیمه می‌شوند و نود درصد هزینه‌های آنها تحت پوشش قرار می‌گیرد. محدودیت تخت در بیمارستان‌های خصوصی بیشتر از بیمارستان‌های دولتی است».

معاون وزیر بهداشت توصیه کرد که «کسی که وسع لازم برای پرداخت هزینه‌های درمان کرونا را ندارد به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه نکند و بیمارستان‌های دولتی پذیرای این افراد هستند، در اکثر بیمارستان‌های دولتی و به جز بیمارستان‌های تک تخصصی بیماران پذیرش میشوند، ما به این موضوع که در برخی مواقع ممکن است بیمارستانی شلوغ باشد واقفیم اما تلاش کرده‌ایم بیماری پشت در بیمارستان نماند».

*بیمارستان‌های خصوصی موظف به درمان رایگان نیستند

حریرچی در پاسخ به گلایه‌های مردم درخصوص پر بودن بخش‌های آی سی یو و اجبار آنها برای مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی گفت «بیمارستان‌های خصوصی موظف به درمان رایگان بیماران کرونا نیستند و دولت ما مثل همه کشورها موظف به ارائه خدمت در بیمارستان‌های دولتی هستند».

وی در پاسخ به پرسش دیگر درخصوص برنامه وزارت بهداشت برای تامین هزینه‌های بیمارانی که از وسع مالی برخوردار نبوده ولی به بیمارستان خصوصی مراجعه کرده‌اند توضیح داد «با توجه به اینکه در بیمارستان‌های دولتی از ظرفیت خوبی برخورداریم فعلا با هیچ بیمارستان خصوصی وارد مذاکرده نشده‌ایم که هزینه درمان آنها در بیمارستان خصوصی پوشش داده شود، اگر قرار باشد بیماری به بیمارستانی برای درمان فرستاده شود از طریق شبکه ارجاع و سیستم‌های ستاد هدایت جبران می‌شود افرادی که به خواست خود ترجیح می‌دهند از هتلینگ بیمارستان خصوصی استفاده کنند باید به وسع خود توجه داشته باشند و افرادی که وسع مالی ندارد از مراجعه به این بیمارستان‌ها پرهیز کنند و وزارت بهداشت با آغوش باز آنها را پذیرش می‌کنند، وزارت بهداشت موظف است برای بیماران تخت تامین کند».

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در صورتی که وزارت بهداشت قرار باشد هزینه‌های بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌های خصوصی را بپذیرد بر خلاف عدالت اجتماعی است و در آن صورت باید هزینه درمان افرادی که توان پرداخت هزینه‌ها را دارد را نیز بپردازد، متاسفانه در مواقعی می‌بینیم که افرادی که وسع مالی ندارند تاکید دارند که در بیمارستان خصوصی بستری شوند و با مشکلات پرداخت هزینه مواجه می‌شوند».

حال با توجه به کلید خوردن طرح جدید وزارت بهداشت باید دید سرانجام هزینه‌های کمرشکن درمان بیماران کرونا به کجا خواهد رسید؟ از آنجا که یکی از مشکلات بیماران مبتلا اطلاع نداشتن از وضعیت پُر یا خالی بودن تخت‌های بیمارستان‌ها است لازم است وزارت بهداشت در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام دهند تا بیماران در صورت خالی بودن تخت‌های بیمارستان‌ها به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه نکنند و هزینه‌های گزاف بر آنها تحمیل نشود، از سوی دیگر امید است وزارت بهداشت نیز با افزایش تست‌های کرونا و کاهش هزینه‌ تست‌ها در آزمایشگاه‌های خصوصی با حمایت‌های بیمه‌ای هم به مردمی مشکوک به کرونا هستند کمک شایانی کند هم با این روش در انجام غربالگری بیماری تسری بخشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول