اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نماینده ائتلاف الفتح عراق: توافق «سنجار» حاصل فشارهای آمریکایی - کُردی است

نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در واکنش به توافق سنجار میان اربیل و بغداد گفت که این توافق در نتیجه فشارهای آمریکایی و کُردی حاصل شد.

نماینده ائتلاف الفتح عراق: توافق «سنجار» حاصل فشارهای آمریکایی - کُردی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق، یک‌شنبه درباره توافق اخیر صورت گرفته میان بغداد و اربیل درباره سنجار موضع‌گیری کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: توافق میان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و اقلیم کردستان درباره شهرستان «سنجار» تحت فشارهای آمریکایی - کردی حاصل شد. در حالی که برای دستیابی به توافقی واقعی می‌بایست تمامی قومیت‌های حاضر در سنجار از جمله ایزدی‌ها، شبکی‌ها، عرب‌ها و ...مشارکت داده می‌شدند تا توافقی مورد رضایت همه طرف‌ها و ضامن حفظ حقوق آنها، حاصل می‌شد. به ویژه که ایزدی‌ها شاهد فجیع‌ترین جنایات در دوره سیطره داعش بر این شهر بودند.

این نماینده عراقی گفت: با بررسی مفاد این توافق، این‌چنین به نظر می‌رسد که در نتیجه فشارهای آمریکایی و کردی در راستای تحقق منافع کردها بر اساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی و حمایت از حضور آمریکایی‌ها در عراق از طریق اخراج الحشد الشعبی، این توافق حاصل شده است. به ویژه که الحشد الشعبی سهم زیادی در آزادسازی سنجار داشته و ایزدی‌ها و امیر آنها می‌گویند که الحشد مانند یک سپر از آنها مقابل تروریست‌های داعش حفاظت کرده است.  

البلداوی تلاش‌های «جنین پلاسخارت» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به عراق برای تحقق این توافق را تلاش‌هایی آمریکایی و نه بین‌المللی توصیف کرد و گفت: بهتر بود فرستاده دبیرکل سازمان ملل، ابتدا همه طرف‌ها را گرد همه جمع می‌کرد و مطالبات حقیقی آنها را می‌شنید.

جمعه پیش (نُهم اکتبر)، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در خصوص وضعیت اداره «سنجار» در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و  نماینده سازمان ملل برگزار شد، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد.

عدم حضور نمایندگان ایزدی، شبکی، ترکمانی و سایر قومیت‌های ساکن سنجار در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی‌ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف کنند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد. 

توافق مذکور دارای سه‌ محور اصلی اداری، امنیتی و بازسازی است و  طبق یکی از بندهای آن، منحصرا پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات، مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد. توافق مذکور به رغم استقبال فرستاده سازمان ملل به عراق و سفارت آمریکا در بغداد، مخالفان زیادی دارد. 

مخالفان توافق اخیر اربیل - بغداد می‌گویند که با این توافق، بار دیگر نیروهای پیشمرگه که در سال ۲۰۱۴ این شهر را به داعش تسلیم کردند، وارد عمل می‌شوند و به تضییع حقوق ایزدی‌ها ادامه می‌دهند. ضمن اینکه این توافق به نوعی به معنای اخراج نیروهای الحشد الشعبی از دشت نینوی و سنجار خواهد بود. اما بغداد می‌گوید که این توافق با هدف مقابله با فعالیت گروه‌های تروریستی مانند پ.ک.ک در این منطقه حاصل شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول