دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

۰

فارس من| سودهای یک شبه 100 یا 200 میلیونی بازار خودرو مشمول مالیات می‌شوند

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دولت برای تنظیم بازارهای موازی تولید به جمع بندی رسیده ایم، گفت: سودهای یک شبه 100 یا 200 میلیون تومانی بازار خودرو باید مشمول مالیات شوند.

فارس من| سودهای یک شبه 100 یا 200 میلیونی بازار خودرو مشمول مالیات می‌شوند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟» خواستار رفع بازار سیاه خودرو و مدیریت بازار شده اند.

در این مورد سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عمده محصولاتی که در تولید خودرو به کار می‌روند با رشد قیمت همراه بوده‌اند، اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه اثرات خود را با یک گپ زمانی در محصول می‌گذارد. اخیرا قیمت دلار از 3 هزار تومان بالاتر رفته و حالا هم 10 برابر شده است که بسیاری از مواد اولیه و قطعات خودرو متأثر از این موضوع و قیمت‌های جهانی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای پرتیراژ داخلی بین هزار تا 2 هزار دلار وابستگی ارزی دارند، گفت: باید تغییراتی صورت گیرد که قیمت تمام شده تولید کاهش یابد. 

زرندی با اشاره به رشد 19 درصدی تولید خودرو طی شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: روز گذشته متوجه شدم که برای خرید محصولات یکی از  شرکت‌های خودروساز 2 میلیون و 900 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد نقدینگی بالایی در دست مردم است. 

وی تصریح کرد: فردی که یک شبه 100 یا 200 میلیون تومان سود نصیبش می‌شود انگیزه‌ای برای تولید ندارد و چنین سودهایی انگیزه‌های تولید را از بین می‌برد، در اقتصادهایی که تولیدمحور هستند هیچ وقت سود بادآورده وجود ندارد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به اینکه در اقتصادهای دنیا یک سری مالیاتها برای سودهای یک شبه وضع شده است، گفت: در کشور ما هم اقداماتی در مجلس شروع شده و در دولت نیز به جمع‌بندی رسیده ایم تا بازارهای موازی تولید تنظیم شوند.

وی گفت: ‌عمده کشورهایی که در قرن بیستم توانسته‌اند رشد کنند، تمرکزشان بر روی تولید بوده است یعنی کارهای موازی تولید را غیرجذاب کرده‌اند. 

وی ادامه داد: ‌ما نیز باید نگاه جدیدی داشته باشیم زیرا وقتی سودهای یک شبه وجود داشته باشد کسی در تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کند. 

زرندی در مورد پیشنهادات مطرح شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو برای مدیریت بازار خودرو نیز گفت: در این مورد هنوز به جمع‌بندی مشخصی نرسیده‌ایم. اگر شرایط ارزی کشور بهتر بود به واردات توجه می‌شد اما نگاه ما این است که با توجه به محدودیت‌های موجود، ‌ارز کشور صرف ساخت داخل شود.

به گفته وی، در سالهای گذشته حدود 5 میلیارد دلار بابت واردات قطعات منفصله خودرو هزینه می شد، این رقم در اوایل سال 98 به 3 میلیارد و 280 میلیون دلار رسید و در حال حاضر نیز بررسی‌ها برای کاهش آن درحال انجام است.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول