اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بررسی نقش روسیه در افول آمریکا از نگاه استاد دانشگاه شهید بهشتی

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، در نشستی با موضوع افول آمریکا نقش روسیه در افول این کشور را مؤثر ارزیابی کرد.

بررسی نقش روسیه در افول آمریکا از نگاه استاد دانشگاه شهید بهشتی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علیرضا نوری»، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در بیست و سومین برنامه از سلسله پیش‌رویدادهای همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» درباره نقش روسیه در افول ایالات متحده صحبت کرد.

این نشست با عنوان «آمریکای در حال گذار؛ روایت‌های آمریکایی، اروپایی، روسی و چینی» به میزبانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در تهران برگزار شد.

علیرضا نوری، در ابتدای صحبت‌های خود به برداشت روسیه از روند افول آمریکا اشاره کرد و گفت: «روس‌ها واقعیت‌ گذار به نظم جدید را می‌پذیرند و معتقدند روند تدریجی افول آمریکا شروع شده است و با توزیع جدید قدرت مواجه خواهیم بود. روس‌ها تأکید دارند که دوره نظم هژمونیک آمریکا به پایان رسیده و ایالات متحده باید این واقعیت را بپذیرد که ساختار جدید از قدرت در حال شکل‌گیری است.»

وی در ادامه با اشاره به نقش روسیه به افول ایالات متحده آمریکا نیز گفت: «اکنون ما با روسیه در حال احیای مواجه هستیم. آمریکایی‌ها نیز به دنبال حفظ نظم موجود و ابقای جایگاه نخست خود در نظم جهانی هستند. صحبت‌ها و شعارهایی که آمریکا مبنی بر عالی نگاه داشتن آمریکا دارد ناظر به همین نگاه است. آمریکا و روسیه همواره تقابل‌هایی در سیاست‌های بین‌المللی دارند و در اسناد راهبردی آمریکا نیز از روسیه به عنوان یک تجدید نظر طلب یاد شده است.»

علیرضا نوری افزود: «روس‌ها اینکه آمریکا به دنبال استثناء شدن و برتری مطلق باشد را رد می‌کنند. روس‌ها تأکید دارند که روسیه باید به عنوان کارگزار قدرت بزرگ به رسمیت شناخته شود و قدرت بزرگ بدون حضور روسیه نمی‌تواند کارهای بزرگ را به خوبی به سرانجام برساند.»

علیرضا نوری در ادامه صحبت‌های خود همچنین اقدامات روسیه در منطقه و نظام بین‌الملل را در جلوگیری از قدرت گرفتن آمریکا را مؤثر ارزیابی کرد و یکی از این اقدامات را همراهی با ایران دانست.  

وی در این خصوص گفت: «در حوزه الگوهای هنجاری، به الگوی لیبرال دموکراسی ارائه شده انتقادهایی دارند و یک الگوی هنجاری دولت ‌محور ارائه می‌کنند که طرفداران روسی خودش را دارد و حتی در بین شرکای آمریکا مانند برخی از کشورهای عربی طرفدارانی دارد.»

علیرضا نوری افزود: «روس‌ها تلاش می‌کنند دیگر کشورها را به سوی الگوی خود سوق دهند و تا حدودی هم موفق بوده‌اند. روس‌ها با اقداماتی که در منطقه و نظام بین‌الملل صورت داده‌اند از نقش آفرینی در تحولات سوریه و عراق تا همراهی با ایران تلاش کرده‌اند آن برتری و قدرت مطلق آمریکا شکل نگیرد.»

وی در پایان گفت: «سیاست روسیه در دوران گذار مبتنی بر توجه به نقش مسکو به عنوان یک قدرت کلیدی و راهبردی است. روس‌ها تأکید می‌کنند نظم هژمونیک آمریکا به پایان رسیده است و آمریکا با زبان پیشین نمی‌تواند در جامعه جهانی سخن بگوید.»

گفتنی است همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info  و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس usdecline @ مراجعه نمایند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول