اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

برای اولین بار در دنیا صورت گرفت/ عمل جراحی آب مروارید چشم سنجاب و طوطی در تبریز+ تصاویر

برای اولین بار در دنیا عمل جراحی آب مروارید(کاتاراکت) سنجاب و طوطی در تبریز با موفقیت انجام شد.

برای اولین بار در دنیا صورت گرفت/ عمل جراحی آب مروارید چشم سنجاب و طوطی در تبریز+ تصاویر

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- عمل جراحی آب مروارید چشم اردک که برای اولین بار در دنیا توسط دکتر بهنام غفارزاده متخصص چشم پزشکی در تبریز صورت گرفت این نوع عمل جراحی بازتاب زیادی در رسانه ها پیدا کرد و اکنون عمل جراحی آب مروارید چشم بر روی حیوانات دیگر نیز صورت می گیرد.

 

 

امروز و برای اولین بار در دنیا عمل جراحی آب مروارید چشم( کاتاراکت) سنجاب  در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام شد.

دکتر بهنام غفارزاده چشم پزشک تبریزی که پیش از این عمل جراحی آب مروارید چشم اردک، خروس و سگ را با موفقیت انجام داده بود در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز در مورد عمل چشم سنجاب ‌گفت: چند سال پیش بود که یکی از مراجعانم درخواست کرد آب مروارید چشم اردک او را عمل کنم، با توجه به اینکه در ایران متخصص چشم حیوانات و دام وجود ندارد بنابراین این درخواست را قبول کرده و به لطف خدا عمل جراحی چشم اردک با موفقیت صورت گرفت.

وی ادامه داد: عمل جراحی چشم اردک بازتاب رسانه ای  بسیار زیادی داشت بنابراین افرادی که حیوانات خانگی نگهداری می کردند  با جستجو در اینترنت و مطالعه گزارشات مربوط به عمل جراحی اردک به ما مراجعه می کردند.

غفارراده ادامه داد: به عنوان مثال بعد از اردک آب مروارید چشم خروس به خوبی عمل شد‌ و اکنون  برای اولین بار در دنیا عمل جراحی آب مروارید چشم سنجاب با کمک تیم تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی  تبریز با موفقیت انجام شد.

چشم پزشک تبریزی اظهار داشت: این سنجاب پنج ساله بوده و به صورت همزمان هر دو چشم سنجاب مورد عمل جراحی قرار گرفت و عمل جراحی  هر دو چشم موفقیت آمیز بود.

وی گفت: در زمان عمل جراحی متوجه شدیم چشم چپ سنجاب دارای کدورت قرنیه بود.

غفارزاده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به عمل جراحی چشم طوطی گفت: این طوطی که کمتر از پنج سال دارد  برای اولین بار در ایران صورت می گیرد و از آن جایی که نگهداری طوطی در دنیا بسیار مورد استقبال قرار می گیرد عمل جراحی زیادی در دنیا بر روی چشم طوطی انجام شده است ولی در ایران برای اولین بار این عمل صورت گرفت.

وی افزود: طول عمر طوطی ۵۰ تا ۶۰ سال است و به لحاظ نگهداری و عمل جراحی  مورد استقبال قرار می گیرد.

غفارزاده خاطرنشان کرد: با انجام این عمل واحد چشم دام دانشکده دامپزشکی تبریز راه اندازی می گردد.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت عملکرد بینایی چشم انسان و حیوانات تصریح کرد: در مورد میدان بینایی، شدت و ضعف بینایی، کوررنگی و وضوح دید چشم انسان و پرندگان و سایر حیوانات تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد.

 

خانم شادی صاحب سنجاب که نگهداری از سنجاب را بر عهده دارد به خبرنگار فارس در تبریز گفت: پنج سال پیش در یک باغ کنار محوطه مسکونی این سنجاب را پیدا کردم از آن جایی که شیرخوار بود و من نمی دانستم لانه آن کجاست، مدت ها برای پیدا کردن لانه آن نیز تلاش کردم ولی نتوانستم لانه اش را پیدا کنم بنابراین تصمیم گرفتم خودم آن را نگهداری کنم.

وی افزود: در این پنج سال هفته ای یک بار تحت نظر دامپزشک بود و بر طبق نظر آن رژیم غذایی خاصی به او می دادم.

شادی در پاسخ به این سوال که چگونه متوجه بیماری چشم سنجاب شده است گفت: هاله سفید رنگی در مردمک چشم سنجاب دیدم برای ویزیت نزدیک چشم پزشک در تهران رفتم، تشخیص آنها بیماری آب مروارید بود ولی اعلام کردند که نمی توانند آن را عمل جراحی کنند.

شادی ادامه داد: چون اطلاعاتی در مورد آب مروارید چشم حیوانات نداشتم به جستجوی اینترنتی پرداخته و دکتر غفارزاده که قبلا چشم اردک و خروس را عمل کرده بود پیدا کردم. با مطب آقای دکتر غفارزاده تماس گرفته و صحبت کردم و برای امروز وقت ویزیت و عمل جراحی تعیین شد.

 

خانم زهرا قنبری صاحب طوطی نیز که امروز برای عمل جراحی آب مروارید از تهران به تبریز آمده بود به خبرنگار فارس گفت: دخترم به شدت به طوطی علاقه مند است و دو هفته پیش برای خرید غذا به مرکز تخصصی فروش غذا و نگهداری پرندگان رفته بود متوجه شده بود که این طوطی دارای شرایط جسمی مساعدی نیست و چشم این طوطی برای دیدن مشکل دارد و به خوبی نمی بیند برای همین این طوطی را خریده و به خانه آورد.

وی ادامه داد: دخترم علاوه بر این طوطی دو طوطی دیگر نیز دارد که از آنها مواظبت می کند.

 قنبری اضافه کرد: وقتی به کلینیک دامپزشکی در تهران مراجعه کردیم آنها اعلام کردند این طوطی دارای بیماری چشم آب مروارید است ولی ما نمی توانیم چشمش را عمل جراحی کنیم.

وی ادامه داد: تشخیص دامپزشکان آب مروارید بود ولی از آن جایی که دامپزشکان آب مروارید چشم حیوانات را عمل نمی کنند  نمی توانستند کاری در این زمینه انجام دهند بنابراین مرا به چشم پزشکان ارجاع دادند و من بعد از جستجو درباره آب مروارید چشم حیوانات متوجه شدم که در ایران و طی سال های قبل عمل جراحی هایی بر روی طیور و پرندگان توسط چشم پزشک تبریزی انجام شده است.

قنبری ادامه داد: از طریق اینترنت شماره مطب دکتر غفارزاده را پیدا کرده و با هماهنگی صورت گرفته برای امروز وقت عمل جراحی تعیین شد.

وی که  اسم" تی تو" را برای طوطی خود انتخاب کرده است افزود: با توجه به اینکه طوق گردن این طوطی هنوز کامل نشده است نشان می دهد که کمتر از پنج سال سن دارد.

 

قنبری در ادامه با بیان اینکه نباید حیوانات را مورد آزار و اذیت قرار داد تصریح کرد: افرادی که توانایی نگهداری از حیوانات مخصوصا پرندگان را ندارند چرا آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، نباید انسان ها به بهانه های مختلف باعث رنجش و اذیت پرندگان و سایر حیوانات شوند.

دکتر بهرام عمواوغلی، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی  تبریز نیز در حاشیه انجام این عمل جراحی به خبرنگار فارس گفت: تیم متخصص دامپزشکی  دانشگاه آزاد اسلامی تبریز به سرپرستی دکتر بهنام غفارزاده این عمل جراحی را انجام می دهند.

وی افزود: در این تیم جراحی  دکتر غفارزاده، دکتر کاظمی، دکتر موسوی و دکتر جدیری حضور دارند.

با انجام این عمل جراحی واحد جراحی چشم دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز راه اندازی می گردد.

عمواوغلی خاطرنشان کرد: این عمل جراحی برای اولین بار در این دانشکده صورت می گیرد و با توجه به سن حیوانات مختلف ممکن است ریسک بیهوشی بالا بوده و هوشیاری حیوانات با توجه به سن و نوع آنها متفاوت است.

شایان ذکر است  بعد از انجام عمل جراحی آب مروارید چشم سنجاب و طوطی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز چشم یک اسب نیز مورد معاینه قرار گرفت و عمل جراحی چشم این اسب به هفته آینده موکول شد.

برای دیدن عمل جراحی آب مروارید اردک اینجا را کلیک کیند.

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول