اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پرداخت 35 میلیارد تومان تسهیلات برای خسارت ناشی از سیل به مردم بردسکن

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی از پرداخت 35 میلیارد تومان تسهیلات برای خسارت ناشی از سیل به مردم بردسکن خبر داد.

پرداخت 35 میلیارد تومان تسهیلات برای خسارت ناشی از سیل به مردم بردسکن

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسکن، حجت علی شایانفر عصر امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران بردسکن که در فرمانداری بردسکن برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم ستاد بحران باید جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی در مسیر رودخانه‌ها باشد، بنابراین، از هم‌اکنون، مجدد این مسیرها باید مورد بررسی قرار گیرد تا دوباره منجر به ایجاد خسارت  نشود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران این استان با وجود تمام مشکلات مالی در دولت مبلغ 500 میلیارد تومان اعتبار کمک بلاعوض و تسهیلات به خراسان رضوی اختصاص یافت که در شهرستان‌های این استان توزیع شد.

وی از پرداخت 35 میلیارد تومان تسهیلات برای خسارت ناشی از سیل به مردم بردسکن خبر داد و گفت: مبلغ  7.7 میلیارد تومان برای اجرای 10 پروژه تاسیسات زیربنایی برای جبران خسارت و پرداخت 34.5 میلیارد تومان تسهیلات و بلاعوض برای بخش مسکن از جمله خدمات دولت برای رفع مشکلات ناشی از سیل برای مردم این شهرستان بود، همچنین، احداث 550 واحد احداثی و 250 واحد تعمییری دردستور کار قرار گرفت که امروز100 درصد این واحدها آماده هستند.

شایانفر با بیان اینکه 12 میلیارد تومان برای بخش کشاورزی به یک هزار و 327 متقاضی به صورت بلاعوض  پرداخت شده، ادامه داد: در سیل سال گذشته در بردسکن انسجام خوبی بین مسؤولان و مردم این شهرستان ایجاد شده بود که به خوبی بحث سیل مدیریت شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به تغییر اقلیم در منطقه، افزود: ایجاد فرونشست در روستاهای کلاته نو و سیف‌آباد در سال گذشته یکی از معضلاتی بود که مردم با آن روبه رو بودند.

وی با بیان اینکه بحث کارمزد و جریمه دیرکرد برای امهال وام خسارت دیدگان بخش کشاورزی از دیگر برنامه‌های ستاد مدیریت بحران در خراسان رضوی است، اضافه کرد: مبلغ 324 میلیارد تومان به 32 هزار و 476 نفر در این استان پرداخت شد تا این افراد بتوانند با عبور از مشکلات  مالی اقساط خود را به موقع پرداخت کنند.

شیانفر با انتقاد از افرادی از ساکنین در روستاهای بردسکن که با وجود تامین تسهیلات قرض الحسنه برای ساخت بافت‌های فرسوده از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند، اظهار کرد:  فرسودگی بافت منازل مسکونی دغدغه اصلی مدیران در این شهرستان است، هنوز هم  درصد زیادی از منازل روستایی شهرستان بافت قدیمی و فرسوده دارند، با توجه به اینکه گسل درونه به طول 760 کیلومتر بزرگ‌ترین گسل در کشور و در بردسکن وجود دارد، ضروری است از این موقعیت نهایت  استفاده را ببرند.

سد دهان قلعه یک سد تغذیه‌ای است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: سد دهان قلعه یک سد تغذیه‌ای است، نه یک سد ذخیره‌ای، بنابراین، باید یک نقشه بسیار خوب برای آن طراحی شود.

محمد علایی با بیان اینکه در اجرای چارچوب‌های کلی تعریف شده در این سازمان باید تصدی‌گری‌ها را به مردم بسپاریم، گفت: به همین منظور امروز در بردسکن سیزدهمین تفاهم‌نامه با تشکلات کشاورزان و انجمن صنفی این شهرستان به امضاء رسید.

وی افزود: در خراسان رضوی 38 دشت  وجود دارد که 13 دشت آن تحویل تشکلات کشاورزی شده و از امروز هم امور واگذاری دشت‌های منطقه بردسکن به  تشکل کشاورزی این شهرستان سپرده شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص ساخت ساختمان و استقراراداره مستقل آب منطقه‌ای در بردسکن اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای ایجاد اداره در این شهرستان نداریم، هرچند که پیگیری شهرستان از طرف فرمانداری و نماینده  شهرستان  با تهران بی‌تاثیر نخواهد بود.

ضرورت ایجاد اداره آب منطقه‌ای در بردسکن

دادستان بردسکن نیز در این جلسه بیان کرد: در منطقه بردسکن اداره آب منطقه‌ای نداریم و با توجه به حجم زیاد امور و وجود چاه موتورهای فراوان می‌طلبد، یک اداره مستقل در بردسکن ایجاد شود.

احمد فرزانه با اشاره به اینکه سد دهان قلعه در سال‌های گذشته توجه زیادی به آن نشده  است، ادامه داد: به دلیل جانمایی نشدن سد در سال‌های گذشته و اقدامات تدبیر نشده، سیل به همراه خود گل و لای زیادی را به جاده می‌آورد که مشکلاتی را در مواقع بحرانی و سیل ایجاد می‌کند، بنابراین، دستور ویژه‌ای داده شود که موضوع سد دهان قلعه دیگر به بحران تبدیل نشود.

وی یادآور شد: ساخت و ساز در تصرف بستر رودخانه‌ها خلاف قانون است، ولی آب منطقه‌ای هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده که باید حساسیت در این مورد نیز ایجاد شود.

اقدامات دستگاه‌ها برای لایه روبی روستاها کافی نبوده است

فرماندار بردسکن نیز در ادامه این جلسه گفت: تاکنون اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته، ولی قطعا کافی نیست و باید اقدامات دستگاه‌ها افزایش یافته، در زمان وقوع حادثه و بحران غافلگیر نشویم.

مجتبی شاکری با اشاره به حوزه منابع آب و خطاب به مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: کاهش حجم دبی پروانه‌های چاه‌ها و بالا بودن ساعت خاموشی چاه موتورها یکی از معظلات و مشکلات کشاورزان بردسکن است.

وی با اشاره به تامین آب شرب دام‌ها و بالا بودن جریمه برداشت مازاد بر پروانه، ادامه داد: کشاورزان در اوج برداشت محصول با مشکل خاموشی چاه موتورها مواجه هستند و هر ساله در سد دهان قلعه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.

انتهای پیام/ 70050

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول