اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

«صله رحم» در دوران کرونا حتی به صورت مجازی فراموش نشود

استاد حوزه علمیه قم از همه مردم خواست تا کار خیر مهم «صله رحم»حتی به صورت مجازی را هیچگاه و حتی در دوران کرونا از یاد نبرند تا از فواید بی شمار آن بی نصیب نمانند.

«صله رحم» در دوران کرونا حتی به صورت مجازی فراموش نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی یک شنبه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در ادامه بیان موضوع «اصلاح در سیره انبیاء» با بیان این که یکی دیگر از اقسام إصلاحات، اصلاح روابط با خویشاوندان یا همان «صله رحم» است اظهار کرد: در اهمیت این موضوع همین بس که خداوند متعال در حداقل 23 آیه مبارکه قرآن به صله رحم اشاره فرموده و در سه مورد از این 23 آیه، لعنت الهی بر کسانی که صله رحم را ترک می کنند نثار شده است.

وی افزود: در این باره روایت های فراوانی هم نقل شده که یکی از این روایت ها از حضرت رسول الله (ص) است که بهترین کارهای خیر را در سه مورد یعنی صدقه پنهانی، نیکی به پدر و مادر و صله رحم بر می شمرند.

 

از افزایش تا کاهش عُمر

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با اشاره به روایت دیگری که دو دستگیره بر روی پل صراط را التزام به «صله رحم» و «امانتداری» می داند یادآور شد: در متون دینی نقل شده که صله رحم سبب افزایش عُمر می شود و قطع رحم کاهش عمر را به دنبال دارد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: روایت دیگری نیز در این موضوع به 4 عمل اشاره دارد که شقاوت انسان را تبدیل به سعادت و از اصابت أجل مُعلّق به انسان جلوگیری می کند که این موارد، «صله رحم»، «صدقه حقیقی»، «کار خیر» و «نیکی به پدر و مادر» است.

رفیعی سپس رحم را فامیل و خویشاوندان نسبی انسان دانست و خاطرنشان کرد: منظور از صله رحم لزوما دیدار حضوری یا ارتباط فیزیکی نیست، بلکه مهم این است که ارتباط انسان با این خویشاوندان نسبی حتی با یک تلفن زدن یا پیامک دادن قطع نشود.

وی با بیان این که صله رحم در دوران کرونا می تواند به صورت مجازی و غیرحضوری باشد ادامه داد: انسان می تواند با ثبت تاریخ تولد یا ازدواج خویشاوندان نسبی خود، سالروز این موارد را به آنان تبریک بگوید و از این راه صله رحم را جاری کند.

 

اذیت نکردن بستگان از مصادیق صله رحم

رفیعی یکی دیگر از مصادیق صله رحم را اذیت نکردن بستگان نسبی عنوان کرد و گفت: صله رحم به معنای قهر نکردن با فامیل و تداوم ارتباط با آنان حتی به صورت غیرحضوری و مجازی است.

وی آیه 90 سوره نحل را از آیاتی خواند که بسیاری از افراد در دوران صدر اسلام با شنیدن آن مسلمان شدند و افزود: در این آیه به 3 امر و 3 نهی اشاره شده که امرها شامل «عدالت»، «احسان و نیکی» و «رسیدگی به فامیل» است و قرار گرفتن امر صله رحم در کنار مسأله خطیر عدالت نشانه ای از اهمیت فوق العاده صله رحم است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه اضافه کرد: البته 3 مورد نهی اشاره شده در این آیه مبارکه هم شامل ضرورت دوری از فحشاء، مُنکر و ظلم و ستم است که انسان ها باید در اصلاح رفتاری خود به آن ها توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/2258/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول