اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتقاد شدید یکی از سران «شبک» عراق از دوران سیطره پیشمرگه بر نینوی

یکی از رهبران شبکی در استان نینوی با اشاره به اینکه در دوران سیطره پیشمرگه و احزاب کرد بر دشت نینوی، 1700 نفر از این قوم قربانی شده‌اند، تاکید کرد که ساکنان این مناطق مانع اجرای توافقی مشابه توافق اخیر سنجار خواهند شد.

انتقاد شدید یکی از سران «شبک» عراق از دوران سیطره پیشمرگه بر نینوی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هانی الاعرجی» از رهبران حزب «التجمع الشبکی الدیموقراطی» می‌گوید در زمان سیطره نیروهای پیشمرگه و احزاب کرد بر دشت نینوی، از این قوم بیش از ۱۷۰۰ نفر شهید و ربوده شده‌اند و تا به این‌لحظه سرنوشت آنها مشخص نیست.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» توضیح داد: در این دوره بمب‌گذاری‌های تروریستی، هر روز مناطق ما را هدف قرار می‌داد. کلیه قومیت‌های حاضر در دشت نینوی با بازگشت پیشمرگه به مناطقشان یا اجرای توافقی شبیه آنچه در سنجار روی داد، مخالفند و آن را رد می‌کنند زیرا اوضاع امنیتی در این منطقه تثبیت شده است و مدت زیادی است که خبری از تعرض یا حمله تروریستی نیست.

الاعرجی ادامه داد: حضور نیروهای الحشدالشعبی در دشت نینوی، ضامن ثبات و امنیت کامل شهر موصل است و ما هیچ توافق سیاسی را که به ضرر شبکی‌ها و سایر قومیت‌های ساکن این منطقه تمام شود، نخواهیم پذیرفت.زیرا همگی طی ۱۴ سال حاکمیت احزاب کرد در این مناطق شاهد قتل و ربوده شدن افراد خود بودیم.

وی افزود: پس از توافق سنجار، برخی از رهبران کرد به صورت تلویحی اعلام کردند که منطقه بعدی که شاهد توافقی مشابه خواهد بود، دشت نینوی است. ما تاکید می کنیم که این امر ناممکن است و ساکنان این منطقه اجازه نخواهند داد که بار دیگر مناطقشان فروخته شود.

الاعرجی پیشتر نیز درباره توطئه سیاسی علیه تیپ ۳۰ سازمان الحشد الشعبی در دشت نینوی هشدار داده بود و گفته بود:  تصمیمی که برای عقب‌نشینی پنج کیلومتری تیپ ۳۰ الحشد الشعبی در دشت نینوی اتخاذ شد بخشی از یک توطئه و توافق غیرعلنی علیه این سازمان با هدف بازگرداندن نیروهای پیشمرگه به این منطقه است. امری که ما کاملا با آن مخالفیم.

الاعرجی افزود: وجود الحشد الشعبی در این منطقه، تضمینی اساسی برای امنیت و ثبات در مناطق ما به شمار می‌رود و ما این اقدام را که هدف قرار دادن آشکار قوم شبکی و فداکاری‌های الحشد و تیپ ۳۰ آن است، که نبردهای سنگینی علیه داعش انجام دادند و خطر آن را از نینوی دور کردند، رد می‌کنیم. 

گفته می‌شود شبکی‌ها که شیعه و از قومیت‌های اقلیت عراق به شمار می‌روند، در زمان حمله داعش به عراق و اشغال موصل، مانند ایزدی‌ها یکی از اقوامی بودند که به شدت آسیب دیدند. در روزهای نخست حمله داعش آنها تصمیم گرفتند که با همه امکانات ناچیز خود مقابل تروریست‌ها بایستند اما پس از مدتی نیروهای پیشمرگه وابسته به حزب دموکرات کردستان وارد مناطق شبکی‌ها شدند و توافق شد که شبکی‌ها از این‌ نیروها پشتیبانی کنند و وظیفه تامین امنیت موصل بر عهده پیشمرگه باشد.

شاهدان می‌گویند که نیروهای پیشمرگه چند روز پس از این توافق، بدون هیچ اطلاع به اهالی، شبانه عقب‌نشینی کردند و اغلب شبکی‌ها نیمه‌شب ناگهان خبردار شدند که داعش نهایت تا یکی، دو ساعت دیگر به آنها خواهید رسید. به همین دلیل اغلب شبکی‌ها محل زندگی خود را ترک کردند و راهی کوه‌ها و دشت‌های شمال عراق شدند تا با چندین روز راهپیمایی به مکانی امن برسند. هرچند بسیاری از آنها در این میان ناپدید یا اسیر داعش شدند اما نجات یافتگان اغلب خود را به نجف و کربلا رساندند و سپس بسیاری از آنها وارد الحشد الشعبی و به طور مشخص تیپ ۳۰ این سازمان شدند.

توضیح امیر ایزدی‌ درباره دلیل مخالفت مردم سنجار با توافق اربیل- بغداد

«نایف بن داوود» امیر ایزدی‌ها در توضیح دلیل مخالفت اهالی شهرستان سنجار با توافق اخیر بغداد - اربیل درباره وضعیت این شهر گفت: نیروهای حاضر در کوه سنجار اساسا به دستور دولت مرکزی در این منطقه مستقر هستند. اعتراض ما به توافق سنجار به دلیل عدم حضور ساکنان حقیقی سنجار در این توافق و مشارکت ندادن آنها است. این توافق می‌بایست تحت نظارت مردم سنجار صورت می‌گرفت.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ادامه داد: ما به حضور نیروهای دولت فدرال اعتراضی نداریم غیاب نقش مردم این شهرستان در روند حصول این توافق، محل اعتراض ماست. 

جمعه پیش (نُهم اکتبر)، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در خصوص وضعیت اداره «سنجار» در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و  نماینده سازمان ملل برگزار شد، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد.

عدم حضور نمایندگان ایزدی، شبکی، ترکمانی و سایر قومیت‌های ساکن سنجار در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی‌ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف کنند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول