اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

اجازه تغییر کاربری به سرمایه‌گذاران ایران پوپلین نمی‌دهیم

برنامه پایش در آخرین پرونده ویژه خود در حالی به بررسی وضعیت کارخانه ایران پوپلین و روند واگذاری آن پرداخت که از اعضای شرکت هلدینگ توسعه ملی قول مساعدت جهت حل مشکلات این کارخانه تا پایان مهرماه را دادند.

اجازه تغییر کاربری به سرمایه‌گذاران ایران پوپلین نمی‌دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، برنامه پایش با موضوع پیگیری مشکلات کارخانه نساجی پوشش با حضور ابراهیم افشاری، مدیر خبرگزاری فارس گیلان به‌منظور بررسی چالش‌های پیش روی این کارخانه جهت احیای واحدهای نیمه تعطیل این کارخانه به‌منظور رشد صنعت گیلان روی آنتن رفت.

 

نزول تولید ابریشم در گیلان

ابراهیم افشاری در این برنامه با بیان اینکه استان گیلان در دهه ۴۰ و ۵۰ قطب تولید صنعت نساجی بود، اظهار کرد: گیلان در این دو دهه در صادرات نساجی حرف اول را در منطقه می‌زد و با توجه به شرایط اقلیمی گیلان که بسیار مناسب در حوزه نساجی بود، استان قطب تولید پیله در کشور بود و ۵۰ در صد تولید پیله ابریشم در گیلان اتفاق می‌افتد.

وی با بیان گیلان تا سال ۷۹ در گیلان پنج هزار و ۵۰۰ تن در سال تولید پیله تر ابریشم داشتیم، خاطرنشان کرد: این امر با توجه به اتفاقاتی که رخ داد به میزان ۸۵۰ تن در سال کاهش پیدا کرد و نیز تولید نخ ابریشم از ۸۵۰ تن به ۱۳۶ تن رسید.

مدیر خبرگزاری فارس گیلان با بیان اینکه توتستان‌های ۲۰ هزار هکتاری گیلان به ۱۴ هزار هکتار رسید، افزود: متأسفانه عوامل زیادی دست‌به‌دست داد تا چنین بلایی بر سر صنعت گیلان بیاید.

 

سوءمدیریت و شیوه واگذاری عامل تعطیلی اغلب کارخانه‌های گیلان

افشاری وجه مشترک تعطیلی کارخانجات گیلان را نوع واگذاری، مدیریت و نوسازی دانست و بیان کرد: غفلت در این سه حوزه ضربه سنگینی به کارخانجات به‌خصوص کارخانجات نساجی گیلان وارد کرد، برای مثال کارخانه ایران پوپلین تا سال ۷۹ یک هزار و ۲۰۰ کارگر داشت که اکنون با ۲۶۰ کارگر به حیات نیمه‌جان خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به مصوبه ۱۸ تیرماه ستاد کارگروه تسهیل و رفع مونع تولید قرار بر این شد که شرکت ایران پوپلین که زیرگروه، گروه توسعه ملی است به فرد دارای اهلیت واگذار شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده، گفت: قرار بود تا پایان شهریور برخی از این اقدامات صورت بگیرد و بدهی‌های برق و گاز شرکت بیش از پنج میلیارد است پرداخت شود اما تاکنون این اقدامات صورت نگرفته است.

 

آیا دستگاه‌های مستهلک ایران پوپلین در کشور دیگری مستهلک نیستند؟

مدیر خبرگزاری فارس گیلان با بیان اینکه در اردیبهشت سال ۹۷، حدود ۴۸ دستگاه شرکت ایران پوپلین برای فروش جداسازی شد و ۲۴ عدد از این دستگاه‌ها نیز به فروش رفت، افزود: فروش الباقی دستگاه‌ها خوشبختانه توسط کارگران گرفته شد، سؤال اینجاست اگر این دستگاه‌ها مستهلک و ازکارافتاده هستند چطور می‌تواند به فروش برود و در کشور دیگر مورداستفاده قرار بگیرد.

در ادامه و در پی بررسی چالش‌های پیش روی شرکت ایران پوپلین فرهاد دلق‌پوش، رئیس سازمان صنعت و تجارت گیلان در تماس تلفنی پاسخگوی سؤالات مربوطه در این حوزه شد.

 

واردات بی‌رویه موجب تعطیلی کارخانجات نساجی گیلان

دلق‌پوش با بیان اینکه کارخانه‌های ایران پوپلین، فومنات و پوشش به لحاظ سیاست‌های نادرست دهه ۸۰ از قبیل واردات بی‌رویه پوشاک دچار مشکلاتی شدند، اظهار کرد: به دلیل همین سیاست‌ها ایران پوپلین نیز دچار مشکلاتی شد و مشکلات دیگری از قبیل بدهی‌ها نیز باعث شد در تملک بانک‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران پوپلین به شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی واگذارشده است، گفت: برای احیای صنایع کارگروه رونق و رفع موانع تولید سال‌ها است و به‌منظور احیای این واحدها جلساتی برگزار می‌کنیم و طی آخرین تصمیم بحث واگذاری این واحد به بخش خصوصی دارای اهلیت با همین کاربری فعلی و احیای کارخانه مطرح و تصویب شد.

رئیس سازمان صمت گیلان با تأکید بر ضرورت ارتقای تولید در شرکت ایران پوپلین با توجه به امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی که دارد، افزود:  متأسفانه به دلیل عدم بهره‌برداری و سوءمدیریت و مسائل دیگر این اقدامات تاکنون صورت نگرفته و وضع شرکت به اینجا کشید شد.

مسؤولیت شرکت ایران پوپلین بر عهده شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی است

دلق‌پوش با بیان اینکه مسؤولیت شرکت ایران پوپلین بر عهده شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی است، گفت: ما در کارگروه رفع موانع و رونق تولید استان این شرکت را ملزم کردیم تا بر اساس ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تا شرکت را واگذار کند که این امر مصوب سال ۹۴ است چراکه بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند.

وی با اشاره به بدهی‌های فراوان شرکت ایران پوپلین (حدود ۱۱۰ میلیارد تومان) و نیز بدهی به دستگاه‌های خدمات رسان، از قبیل گاز و برق و امور مالیاتی تصریح کرد: مدیرعامل بانک ملی و شرکت سرمایه‌گذاری باید تعیین و تکلیف کند، ما به کارگران حق می‌دهیم و به‌عنوان متولی صنعت پیگیر احیا و واگذاری این صنعت به اهل آن هستیم که هم کارگران موجود و جدیدی استخدام شوند و بدهی‌ها پرداخت شود و نیز شرکت رونق بگیرد و حقوق‌های معوقه نیز پرداخت شود.

 

اجازه تغییر کاربری غیر صنعتی به سرمایه‌گذاران ایران پوپلین نمی‌دهیم

رئیس سازمان صمت گیلان در پاسخ به اینکه اگر شرکت توسعه ملی بعد از یک بازه زمانی بخواهد جایی را برای مثال در شهرک صنعتی و دستگاه‌ها را اجاره و زمین اصلی را تصاحب کند، تکلیف چیست، افزود: بارها جلوی چنین اتفاقاتی را گرفتیم چراکه همین مجموعه موجود با داشتن بهترین زیرساخت‌ها در بهترین منطقه واقع‌شده است و فرد دارای اهلیت باید همین شرکت را با شرایط کنونی احیا کند و رونق ببخشد در غیر این صورت اجازه نمی‌دهیم حتی یک وجب از شرکت به غیر کاربری صنعتی را نمی‌دهیم و نمی‌گذاریم حتی یک ماشین از شرکت خارج شود.

دلق‌پوش با بیان اینکه طبق خواسته کارگروه رفع موانع تولید گیلان، شرکت ایران پوپلین در موقعیت فعلی باید نوسازی، بازسازی و احیا شود، گفت: این شرکت باید با حفظ نیروهای موجود و جذب نیروهای جدید و سرمایه‌گذاری جدید فعال شود، دستگاه‌های نظارتی هم نظارت می‌کنند و ما هم به‌عنوان متولی صنعت حمایت می‌کنیم و مشکلات کارگری را باید وزارت کار پیگیری کند.

گفتنی است علیرغم هماهنگی قبلی با مسؤولان شرکت هلدینگ، آنها به منظور ارائه پاسخ به سؤلات و گزارش عملکرد خواستار فرصت یک هفته‌ای شدند.

 

 

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول