اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

فناوری جدیدی که ابزار الکترونیکی را خنک نگه می‌دارد

پژوهشگران به تازگی شکلی از گرافیت با ضخامت نانومتر ابداع کرده‌اند که می‌تواند به خنک نگه داشتن ابزار الکترونیکی و حل یک چالش بزرگ کمک کند.

فناوری جدیدی که ابزار الکترونیکی را خنک نگه می‌دارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وبسایت «phys.org»، پژوهشگران به تازگی شکلی از گرافیت با ضخامت نانومتر ابداع کرده‌اند که می‌تواند به خنک نگه داشتن ابزار الکترونیکی و حل یک چالش بزرگ  کمک کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، لایه‌های گرافیت، نقش مهمی در خنک نگه داشتن بسیاری از ابزار الکترونیکی بر عهده دارند. در واقع قابلیت عالی رسانایی گرمایی آنها می‌تواند گرمای تولید شده توسط اجزای ابزار الکترونیکی را خنثی کند.

با این حال، ساختن این مواد آسان نیست و به روندی چند مرحله‌ای نیاز دارد؛ ورقه‌های گرافیت برای کمک به خنک بودن تلفن‌های هوشمند نسل بعدی کمک می‌کندو می‌تواند یک چالش مهم برای خنک کردن لوازم الکترونیکی قدرتمند باشد.

محققان روشی سریع و کارآمد برای ساخت یک ماده کربنی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به طور ایده‌آل برای دفع گرما در دستگاه‌های الکترونیکی مناسب باشد. این ماده همه کاره همچنین می‌تواند مصارف دیگری از سنسورهای گاز گرفته تا سلول‌های خورشیدی داشته باشد.

جی دوکار، سرپرست این پژوهش گفت: در روشی که برای ساخت این لایه‌های گرافیت به کار می‌رود، از نوعی پلیمر استفاده می‌شود. این روش، بسیار پیچیده است و به انرژی زیادی نیاز دارد.

دوکار و همکارانش، روش موثرتری را برای تولید این گرافیت‌ها که ابزار الکترونیکی را خنک می‌کنند، به کار بردند. در این روش، از نیکل به عنوان کاتالیزگر استفاده می‌شود تا گاز متان داغ را به گرافیت تبدیل کند. لایه‌های گرافیت که روی سطح نیکل شکل می‌گیرند، تنها ۱۰۰ نانومتر ضخامت دارند.

این ورقه‌های موسوم به «NGFs»، با قرار گرفتن ماده در دمای ۹۰۰ درجه سلسیوس تولید می‌شوند و می‌توان آنها را به سطوح دیگر نیز انتقال داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول