اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اردکانیان: نامزد انتخابات 1400 نمی‌شوم/ اخبار تلاطم‌های اقتصادی مرتبا در دولت مطرح می‌شود/ جزئیات طرح «برق امید»

وزیر نیرو گفت: اخبار تلاطم‌های اقتصادی مرتبا در دولت مطرح می‌شود اما تصمیم‌گیری درباره مسائل اقتصادی ساز و کار خودش را دارد. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هفته‌ای حداقل یک بار به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل و اگر مواردی نیاز به تصویب دولت داشته باشد در کابینه مطرح می‌شود.

اردکانیان: نامزد انتخابات 1400 نمی‌شوم/ اخبار تلاطم‌های اقتصادی مرتبا در دولت مطرح می‌شود/ جزئیات طرح «برق امید»

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با روزنامه اعتماد گفتگویی کرده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

کاندیدا نمی‌شوم

- نه تنها تصمیم ندارم که کاندیدا بشوم، بلکه تصمیم دارم که کاندیدا نشوم.

- در کشور ما متاسفانه به دلیل عدم کارکرد مستمر و غیرفصلی احزاب، سیستم‌های ارزیابی عملکرد متداول و مستمری نیست که بر اساس مترهای مورد قبول جامعه، کارکردها را ارزیابی کنند. لذا ممکن است گاهی افرادی از عملکرد فرد یا دستگاهی احساس رضایت کنند، بعد شیوه‌ای که برای ابراز رضایت‌شان انتخاب می‌کنند این طور است که آن فرد را به عنوان کاندیدای منصبی معرفی می‌کنند.

- باید تا پایان این دولت برای ادامه خدمت‌رسانی و تامین آب و برق مطمئن به ویژه در شرایط کرونا و تحریم سر از پا نشناسیم. برخی - خصوصا در بیرون از ایران - همه استعداد و انرژی‌شان را صرف کاهش تاب‌آوری مردم می‌کنند. ما در نقطه مقابل تلاش می‌کنیم حداقل از ناحیه تامین آب و برق مردم دغدغه‌ای نداشته باشند.

تحریم‌ها ما را متوجه مشکلاتمان کرد

- ما به ‌طور کلی درباره تلقی‌مان از مفهوم دولت دارای اشکالاتی هستیم. از نظر مردم همه‌ چیز به دولت مربوط است. آنها دولت تشکیل داده‌اند برای اینکه پاسخگوی همه ‌چیز باشد. گریزی از این مساله نیست.

- بخش قابل توجهی از مشکلات کشور به ساختار اداری ما بر می‌گردد. ربطی هم به یک دولت خاص ندارد. شرایط تحریمی باعث شده است که مشکل ساختار اداری کشور خودش را نشان دهد. مثل خشکسالی که باعث می‌شود ناهمواری‌های بستر یک رودخانه را ببینیم. تا پیش از تحریم، نفت و درآمد نفتی کشور تمام مشکلات را می‌پوشاند و ما اصلا متوجه گیرها نمی‌شدیم. الان متوجه می‌شویم که مثلا چقدر هماهنگی سیستم بانکی کشور با بخش تولیدی و خصوصی مهم است.

اخبار تلاطم‌های اقتصادی مرتبا در دولت مطرح می‌شود

- اصلی‌ترین دغدغه دولت مسائل اقتصادی است. برداشت من این است که همه تلاش‌شان را می‌کنند تا عبور نسبتا کم مشکلی از این مقطع داشته باشیم. امیدوارم جامعه جهانی هم به این موضوع برسد همان طور که برخورد نظامی با ایران موثر نبود، شیوه جدید جنگ اقتصادی با مردم ایران هم نتیجه نخواهد داد.

- اخبار تلاطم‌های اقتصادی مرتبا در دولت مطرح می‌شود. اما تصمیم‌گیری درباره مسائل اقتصادی ساز و کار خودش را دارد. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هفته‌ای حداقل یک بار به ریاست آقای رییس‌جمهور تشکیل می‌شود و اگر مواردی نیاز به تصویب دولت داشته باشد در کابینه مطرح می‌شود.

آغاز مذاکره برای پیوستن دائم ایران به موافقت‌نامه اقتصادی اوراسیا از آبان

- الحاق ایران به موافقت‌نامه اقتصادی اوراسیا موقت است و از پنجم آبان امسال مذاکرات برای پیوستن دایم به این موافقت‌نامه شروع می‌شود تا اگر شرایط فراهم باشد ملحق شویم و اگر فراهم نباشد، همکاری قطع می‌شود.

- گزارش‌هایی که سازمان توسعه تجارت خارجی ایران می‌دهد حاکی از این است که در همین مدت، صادرات ایران به منطقه اوراسیا به خاطر تعرفه‌های ترجیحی یا تخفیف‌ها، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

- سال 1395 وزیر محترم انرژی فدراسیون روسیه که رییس روسی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور هستند به همراه وزیر محترم وقت نیرو مشترکا کلنگ احداث نیروگاه 1400 مگاواتی «سیریک» را در استان هرمزگان به زمین زدند. این پروژه قرار بود از محل وام دولتی روس‌ها ساخته شود. برای ما تامین برق در این منطقه برای پایداری شبکه و نیازهای‌مان مهم است. من به ‌طور مرتب این پروژه را دنبال کرده‌ام و مصوبات لازم را هم گرفته‌ام. کار به جایی رسیده که بعد از چند سال، خود روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که پیمانکار پروژه را تغییر دهند. حالا با احترام تمام به طرف روسی می‌گویم که اگر تا هفته‌های پیش رو کار ساخت نیروگاه «سیریک» شروع نشود، وزارت نیرو این پروژه را با منابع داخلی خودش شروع خواهد کرد.

- لازم است مقامات ارشد فدراسیون روسیه بررسی کنند آیا به اندازه‌ای که اراده سیاسی برای همکاری دو کشور وجود دارد در بدنه اجرایی‌شان هم آمادگی و اراده لازم برای کار اقتصادی مشترک هست یا خیر. اگر خیر، لازم است در این باره چاره کنند. هر چند ما قدردان اراده سیاسی‌شان برای توسعه روابط اقتصادی به ویژه در این شرایط هستیم.»

تلفات شبکه برق یک رقمی شده است

- برای اولین ‌بار تلفات شبکه برق یک رقمی شده است. برای اولین ‌بار اوج بار مصرف برق از 5 درصد کمتر شده و به حدود یک‌درصد رسیده است.

- دلیل برخی خاموشی‌ها کمبود تولید برق نیست. ممکن است به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع برق باشد. اصلاح شبکه‌ها، منابع می‌خواهد.

جزئیات طرح «برق امید» از زبان وزیر نیرو

- الف) به مشترکینی که پایین‌تر از 100کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند کم‌مصرف گفته می‌شود. 30 درصد مشترکین خانگی برق کشور کم‌مصرف هستند. به عبارت دیگر 2/8 میلیون مشترک خانگی، ماهیانه زیر 100 کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنند. از اول آبان ماه که زمان اجرای مصوبه دولت است، قبض برق این دسته از مشترکین صفر خواهد بود و تا زمانی که این مشترکین مصرف‌شان را زیر 100کیلو وات ساعت در ماه نگه دارند، لازم نیست پولی برای برق بپردازند.

- ب) 55 درصد مشترکین برق خانگی جزو گروه خوش‌مصرف‌ها هستند. به عبارت دیگر این گروه در مناطق عادی ماهیانه بیش از 100کیلو وات ساعت و کمتر از 300 کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنند. تعرفه برق این گروه از اول آبان مانند ماه‌های قبل محاسبه می‌شود. با این تفاوت که اگر بتوانند خود را جزو گروه کم‌مصرف‌ها کنند (یعنی کمتر از 100کیلو وات ساعت در ماه مصرف کنند) برق‌شان رایگان خواهد شد. از 55 درصد این دسته حدود یک میلیون مشترک قابلیت این را دارند که به اندکی مراعات خود را به جرگه کم‌مصرف‌ها وارد کنند و دیگر پول برق ندهند. حالا اگر مشترکان خوش‌مصرف (مصارف کمتر از 300 کیلو وات ساعت در ماه) نتوانستند خود را جزو گروه کم‌مصرف‌ها کنند اما نسبت به ماه مشابه سال قبل کمتر برق مصرف نمایند، بسته به مصرف‌شان از وزارت نیرو پاداش خواهند گرفت.

- ج) گروه سوم مشترکان خانگی مشترکینی هستند که در مناطق عادی بیش از 300 کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند. به این گروه پرمصرف گفته می‌شود. این گروه 15درصد کل مشترکان خانگی را شامل می‌شوند. یعنی4/4 میلیون مشترک. گروه پرمصرف‌ها 14 برابر مشترکان کم‌مصرف، برق مصرف می‌کنند. مصوبه موسوم به «برق امید» برای این گروه چه اتفاقی را رقم می‌زند؟ وزارت نیرو برای این گروه 3 سناریو روی میز گذاشته است. به این گروه 6 ماه فرصت داده خواهد شد تا 3 انتخاب داشته باشند. انتخاب اول‌شان می‌تواند این باشد که با دریافت آموزش‌های لازم، مصرف برق‌شان را کم کنند. برای ارایه این آموزش‌ها استارت‌آپ‌هایی فعال خواهد شد. انتخاب دوم پرمصرف‌ها، استفاده از تسهیلات بانکی برای نصب پنل‌های خورشیدی کوچک روی پشت بام‌های‌شان است. در این زمینه مذاکرات وزارت نیرو با بانک عامل شروع شده و قرار است مشترک حدود 4 درصد کارمزد تسهیلات خرید پنل‌ها را بپردازد. اما انتخاب سوم مشترکین پرمصرف، پرداخت پول بیشتر برای مصرف برق است. در این انتخاب مشترکین پرمصرف باید از 6 ماه بعد از آبان‌ماه 10درصد نسبت به قبل برق‌شان را گران‌تر بخرند.

ممکن است به دوران خاموش‌ها برگردیم

- با شیوه فعلی مصرف برق، ممکن است دوباره به دوران خاموشی‌ها برگردیم. باید این رفتار مصرفی را اصلاح کنیم.

- طرح انتقال آب خلیج‌فارس توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، یعنی سرمایه‌گذاری صنایع مس، گل‌گهر و چادرملو در حال اجراست. حجم قابل‌ملاحظه‌ای از این آب در حال شیرین شدن است. این آب در هرمزگان، مصرف شرب دارد و در یزد و کرمان مصرف صنعتی. بخشی از این پروژه تا یک ماه دیگر افتتاح می‌شود. ما هم بخشی از این آب را برای مصارف خرید تضمینی می‌کنیم.

- تا پایان آذر امسال، یک گزارش ملی درباره آثار کمی و کیفی یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی ارایه خواهم کرد. عملکرد مدیران‌مان را هم بررسی می‌کنیم تا اگر این‌ بار برای بعضی‌ها سنگین بود از دوش‌شان ‌برداریم.

- اهواز و شهرهایی نظیر اهواز مسطح هستند و بافت خاک‌شان هم طوری است که نفوذ و جذب در آن کم است. اصلی‌ترین مشکل فاضلاب در اهواز این است که شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد. در نتیجه، بارش‌های ناگهانی، با شدت بالا وارد شبکه فاضلاب می‌شود و موجب پس‌زدگی فاضلاب می‌گردد. برای حل این مشکل نه تنگنای فنی داریم نه تنگنای شناخت مساله. مقام معظم رهبری، امسال از منابع صندوق توسعه ملی برای حل این مشکل برداشت، منابعی اجازه داده‌اند و مقدمات کار هم شروع شده است. در هفته‌های پیش رو پیمانکارش را هم انتخاب می‌‌کنیم و کار شروع می‌شود.

پول صادرات برق به عراق را دریافت می‌کنیم

- ظرفیت صادرات برق ایران به عراق حدود 1300 تا 1400 مگاوات است. پول برق صادراتی‌مان را هم در فاصله زمانی معقولی دریافت می‌کنیم. اوایل امسال نیمی از طلب‌مان را گرفتیم. بعد از آن هم مبالغی از نصف دیگر را دریافت کردیم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول