اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

جرائم مهم نظامی در گلستان نداریم/ قوه‌قضائیه از مجازات مجرمان سابقه‌دار غافل نمی‌شود

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان گفت: جرائم مهم نظامی در استان گلستان نداریم و بیشتر پرونده‌ها به صورت نیابتی در حال رسیدگی است.

جرائم مهم نظامی در گلستان نداریم/ قوه‌قضائیه از مجازات مجرمان سابقه‌دار غافل نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت‌الاسلام محمد اسماعیل زارعی‌کیاپی ظهر امروز در بازدید از بند نظامیان زندان گرگان به صورت چهره به چهره با مددجویان به همراه دادستان نظامی و فرماندهان نظامی استان طی سخنانی در جمع فرماندهان نظامی استان اظهار کرد: برای ایجاد نظم عمومی و انتظام‌ بخشی به جامعه به زندان نیاز داریم، اما نگاه‌ به مجازات باید متفاوت باشد.
وی تصریح کرد: قوه قضائیه با در نظر گرفتن عواقب فردی و اجتماعی مجازات حبس، سیاست مجازات های جایگزین حبس را در پیش گرفته است.
زارعی‌کیاپی با بیان اینکه مجازات جایگزین بهترین راه برای حبس‌زدایی است، گفت: زندان و حبس آثار روحی و روانی بسیار منفی بر متهمین و خانواده‌ها دارد و حتی‌الامکان باید از صدور حبس جلوگیری کنیم.
وی افزود: قاضی براساس استقلال در صدور آراء می‌تواند بین مجازات های مختلف حداقل مجازات را برای محکوم در نظر بگیرد.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان خاطرنشان کرد: صدور قرار بازداشت موقت، استفاده از امتیاز آزادی مشروط، صدور حبس‌های تعلیقی و تخفیف مجازات از اختیارات قانونی قضات در کاهش جمعیت کیفری است.
زارعی‌کیاپی تاکید کرد: در خصوص عفوهای ابلاغی از قوه قضائیه در مورد کسانی که واجد شرایط هستند، سریعا باید تصمیم‌گیری کنیم تا افراد به موقع از این حق قانونی بهره‌مند شوند.
وی گفت: هدف اصلی مجازات اصلاح افراد بوده و در برخی جرائم سنگین، فرد به عنوان مکافات و بازدارندگی کیفری جرم مجازات خواهد شد.

* در صدور آراء جرائم خاص نظامی تا جایی که قانون اجازه می‌دهد به محکومین کمک خواهیم کرد
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان یادآور شد: سیاست حبس‌زدایی با توجه به نوع اتهام و محکومیت افراد بوده و قوه قضائیه از مجازات مجرمان باسابقه و جرائم مهم غافل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه سرنوشت محکومین برای سازمان قضایی بسیار مهم است، گفت: در صدور آراء جرائم خاص نظامی تا جایی که قانون اجازه می‌دهد به محکومین کمک خواهیم کرد.
زارعی‌کیاپی تصریح کرد: زندانیان بند نظامیان همنوعانی هستند که بیشتر آنها بنا به معضلات اجتماعی مرتکب جرم شده و اجرای برنامه‌های بازپروری در اصلاح آنان بسیار اثرگذار خواهد بود.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان گفت: باید به عنوان مربی در خدمت محکومین باشیم و برای بازگشت اخلاق‌مدارانه آنان به آغوش گرم خانواده تلاش کنیم.
زارعی‌کیاپی یادآور شد: مددجویان باید با خاطره خوش از دوران محکومیت، کانون اصلاح و تربیت را ترک کنند.
وی با بیان اینکه نظارت فرماندهان در پیشگیری از وقوع جرم اثرگذار است، گفت: عدم رعایت دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و شیوع تخلفات کوچک منجر به ارتکاب جرم می‌شود.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان با بیان اینکه در مراحل بازجویی از متهمین مشخص می‌شود بیشتر محکومین کسانی هستند که آئین‌نامه‌ها و دستورات سلسله مراتب را رعایت نمی‌کنند، تاکید کرد: این افراد باید تحت مشاوره کارشناسان بازرسی یگان قرار گیرند و عواقب ارتکاب جرم در فضایی صمیمی برای آنان تشریح شود.
زارعی‌کیاپی افزود: خوشبختانه بیشتر مددجویان بند نظامیان که دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشته‌اند با اصلاح رویه قبلی مرتکب جرم نشده‌اند.
به گفته وی در استان گلستان جرائم مهم نظامی نداریم و بیشتر پرونده‌ها به صورت نیابتی در حال رسیدگی است.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان با ابراز رضایت از وضعیت کانون اصلاح و تربیت گرگان گفت: عملکرد مسوولان کانون در ایجاد بسترهای مناسب به منظور برخورداری عادلانه مددجویان از امتیازات و حقوق مندرج در قانون، رفع معضلات و مشکلات قضایی بسیار مناسب بوده است.
زارعی‌کیاپی افزود: هماهنگی بسیار خوبی بین سازمان قضایی، اداره کل زندان‌ها و فرماندهان نظامی در بهبود وضعیت کانون اصلاح و تربیت گرگان وجود دارد.

* تمام تلاش خود را برای بازسازی روحی محکومین به کار گیریم
فرمانده انتظامی استان گلستان نیز در این بازدید با بیان اینکه دوران حبس برای همیشه در روحیات و خاطرات محکومین ماندگار خواهد بود، گفت: با استفاده از دو فاکتور آموزش فرهنگی و حقوقی باید تمام تلاش خود را برای بازسازی روحی محکومین به کار گیریم.
محمدسعید فاضل‌دادگر اظهار کرد: این دو مقوله می تواند مانند یک سد محکم در مواجهه با جرم عمل کرده و فرد را از ارتکاب فعل مجرمانه باز دارد.
وی با بیان اینکه آموزش حقوقی فردی که مرتکب جرم شده است از افراد عادی، ضروری‌تر است، تصریح کرد: با مشاوره حقوقی به افرادی که زمینه جرم در آنها وجود دارد می توانیم تمام قد در مقابل وقوع جرم ایستادگی کنیم.
در پایان این مراسم از تلاش محمد کریمی رئیس کانون اصلاح و تربیت گرگان و حجت الاسلام سید صائب موسوی خورشیدی، مسئول فرهنگی این کانون با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول