اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بکارگیری «سفیران سلامت» در ارائه آموزش‌های سلامت روان

مدیرسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان از بکارگیری «سفیران سلامت» در ارائه آموزش‌های سلامت روان در همدان خبر داد.

بکارگیری «سفیران سلامت» در ارائه آموزش‌های سلامت روان

مهتا سنگستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به هفته "سلامت روان" و اهمیت این مسئله اظهار کرد: واژه "سلامت" در هر جنبه‌ای مفهوم رفاه کامل فرد را به دنبال دارد؛ اینکه فرد از نظر جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی مشکلی نداشته باشد و در رفاه کامل باشد می‌گویند در سلامت کامل به سر می‌برد و تعریف "سلامت روان" نیز از این امر مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه امروزه اهمیت سلامت روان در جهان بر کسی پوشیده نیست و یکی از مهمترین شاخص‌های سلامت هر فرد به شمار می‌آید گفت: سلامت روان نقش مهمی در پویایی و کارآمدی جامعه دارد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان عنوان کرد: افرادی که از سلامت روان برخوردار باشند کیفیت زندگی بهتری دارند و هم اینکه در همه زمینه‌ها از تحصیل گرفته تا زندگی زناشویی و تربیت فرزند عملکرد بهتری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه سلامت روان پایه سلامت جسمی هر فرد است گفت: اگر فردی سلامت روان نداشته باشد سلامت جسمی‌اش نیز به مخاطره می‌افتد و به همین خاطر این موضوع از اهمیت بالایی در زندگی فرد برخوردار است .

سنگستانی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی ۹ اکتبر مصادف با ۱۸ مهرماه هر سال را به عنوان "روز جهانی سلامت روان" نامگذاری کرده است افزود: پیرو این نامگذاری شعارها و برنامه‌هایی برای این روز در نظر گرفته می‌شود.

وی  با بیان اینکه در کشور ایران نیز از ۱۸ تا ۲۴ مهرماه یعنی به مدت یک هفته در راستای بزرگداشت سلامت روان اقداماتی انجام می‌شود افزود: هدف از  برگزاری این هفته اطلاع‌رسانی کامل، آگاه‌سازی و حساس‌سازی جامعه در خصوص اهمیت سلامت روان و جنبه‌های مختلف آن دارد.

مدیرسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه از سوی سازمان جهانی بهداشت شعار امسال " سلامت روان برای همه، سرمایه گذاری بیشتر- دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا " اعلام شده است گفت: در روزشمار این هفته نیز هر روز به یک موضوع پرداخته شده که در راستای آن اقداماتی در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت جلسات هماهنگی درون بخشی و مکاتبات برون بخشی و هماهنگی‌های اولیه صورت گرفت تا برنامه‌هایی به این مناسبت برگزار شود افزود: متاسفانه با توجه به همه‌گیری کرونا برگزاری بسیاری از برنامه‌ها، امکانپذیر نیست و محدودتر شده است.

سنگستانی در ادامه با اشاره به ارائه آموزش‌ها به گروه‌های هدف بیان کرد: آموزش‌ها قبلا به صورت حضوری و با برگزاری کلاس‌هایی بین پنج تا ۱۵ نفر انجام می‌شد اما در شرایط کنونی، مجازی برگزار می‌شود مگر اینکه شرایط فراهم باشد و بتوانیم در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌هایی را برگزار کنیم.

ارائه آموزش به کودکان و نوجوانان از طریق شبکه شاد

وی با بیان اینکه بیشتر آموزش‌ها به صورت غیرحضوری و به سمت فضای مجازی رفته است افزود: اگر فردی به دلایلی به مراکز ارائه خدمات مراجعه می‌کند به صورت چهره به چهره و تک‌نفره ارائه آموزش‌ کنترل استرس در شرایط کنونی، انگ اجتماعی ابتلا به کرونا، سلامت روان در بحران، کودکان در بحران کرونا، مراقبت از سالمندان در هنگام کرونا و ... مدنظر است.

مدیرسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با اشاره به ارائه خدمات معمول به گروه‌های هدف که در طول سال اجرایی می‌شود گفت: در حوزه سلامت روان، سلامت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد از سوی بهورز و مراقب سلامت در سطح اول و در مرحله بعد کارشناس سلامت روان و پزشک مراکز خدمات جامع سلامت اگر نیاز بود در سطوح تخصصی خدماتی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در سطح اول خدمات بهورز و مراقب سلامت اگر در ارزیابی‌های خود مشکلاتی را در فرد مشاهد کنند، او را به پزشک برحسب موردی که دارد یا کارشناس سلامت روان و پزشک مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع می‌دهند تا اقدامات تشخیصی تکمیلی یا درمانی و مشاوره‌ای ارائه شود.

سنگستانی ادامه داد: در این سطح نیز اگر نیاز بود فرد به سطوح تخصصی ارجاع شود، به روان پزشک معین که در هر شهرستان یک روانشناس معین وجود دارد، ارجاع می‌شود تا کارهای تخصصی برای او صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تاکید کرده‌ایم در این یک هفته بیشتر به این موضوعات توجه شود گفت: با توجه به شرایط فعلی و در راستای جلوگیری از ازدحام افراد، امکان دعوت گروه‌های هدف به مراکز ارائه خدمت نیست و چون بیشتر خدمات سلامت روان به پایه مصاحبه است می‌توان به صورت تلفنی و غیرحضوری این خدمات را ارائه داد.

مدیرسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه به صورت غیرحضوری ارائه خدماتی را مورد توجه قرار داده و غربالگری اولیه توسط بهورز و مراقب سلامت به صورت تلفنی انجام می‌شود افزود: به افرادی که تمایل دارند و اعلام آمادگی می‌کنند خدماتی در راستای "سلامت روان" ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر نیاز به خدمات بیشتری داشته باشند توصیه‌های لازم در مراجعه به پزشک مرکز، متخصص و هر اقدام دیگر نیر ارائه می‌شود.

سنگستانی با بیان اینکه مطالب آموزشی، پیام‌ها، شعارهای بهداشتی تهیه شده و قرار است در این هفته از طریق تابلوهای الکترونیک در معرض دید مردم قرار گیرد از انتشار کلیپ‌هایی از طریق تلویزیون‌های شهری و بیمارستان‌ها در این هفته نسبت به آموزش مردم در مدیریت استرس خبر داد.

وی افزود: قبلا سفیران سلامت از طریق خانواده‌ها جذب شده‌اند و در حال حاضر آموزش‌هایی می‌بینند که آنها را به خانواده‌های خود انتقال می‌دهند.

مدیرسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه سفیران سلامت توسط کارشناسان سلامت روان در زمینه‌های مختلف نسبت به آموزش موضوعات مختلف آموزش دیده و آنها را منتقل می‌کنند گفت: با آموزش و پرورش هماهنگ شده هماهنگی لازم در ارائه مطالب آموزشی به گروه‌های هدف دانش‌آموزان همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مطالب مناسب در اختیار اولیا و مربیان قرار می‌گیرد تا از طریق شبکه شاد به دانش‌آموزان آموزش داده شود گفت: هر شهرستانی با توجه به امکانات و شرایط موجود خود می‌تواند فعالیت‌های مختلفی را در راستای بزرگداشت این هفته برگزار کند.

سنگستانی با توصیه به شهروندان در همکاری با مراقبان سلامت نسبت به تماس تلفنی آنها بیان کرد: اگر همکاران ما سوالاتی می‌پرسند در واقع غربالگری و سنجش سلامت است تا اگر مشکلی وجود دارد، قبل از اینکه علایم و نشانه ای در فرد پیدا شود و وارد مرحله ای شوند که درمان مشکل باشد، شناسایی و اقدام لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ارزیابی ما غربالگری اولیه است و اگر افراد همکاری لازم را داشته و به سلامت خود اهمیت دهند، بسیار راحت و به موقع می‌توان جلوی یک اختلال را گرفت.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول