اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

واکسن آنفلوآنزای فرانسوی در راه ایران/ برای برخی بیمارستان‌ها جراحی بینی مهم‌تر از بیمار کروناست

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه در طول اپیدمی کرونا چنین روزی نداشتیم که همه بیمارستان‌ها پر باشد، از عدم پذیرش بیماران کرونایی توسط برخی بیمارستان‌ها بویژه بیمارستان‌های خصوصی ابراز تأسف کرد.

واکسن آنفلوآنزای فرانسوی در راه ایران/ برای برخی بیمارستان‌ها جراحی بینی مهم‌تر از بیمار کروناست

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، «مسعود مردانی» در برنامه «طبیب» با ابراز تأسف از نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها یادآور شد: برای یک بیمار که می‌خواهم در بیمارستان بستری کنم به 7 تا 8 بیمارستان زنگ می‌زنم و با اینکه خیلی هم تحویل می‌گیرند می‌گویند جای خالی نداریم، برای بستری بیماران کرونایی در بیمارستان اصلا جای خالی نیست، نمی‌دانم چرا. بیمارستان‌ها پر از بیمار است، حالا اینکه دارو گیر نمی‌‌آید و مسائل بعدی را کنار بگذاریم، ما واقعا در طول این اپیدمی چنین روزی نداشتیم که همه بیمارستان‌ها پر باشند، البته دکتر جان‌بابایی 48 ساعت قبل بخشنامه کردند که بیمارستان‌های سطح تهران از پذیرش بیماران غیراورژانسی جدا خودداری کنند و ظرفیت‌شان را به بیماران کرونایی اختصاص دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا بیمارستان‌های سفید را ملزم به بستری بیماران نمی‌کنند» گفت: کلیه بیمارستان‌ها زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی آن ناحیه هستند، مثلا تهران زیر نظر سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و تهران است، بیمارستان‌های خصوصی هم زیرنظر معاونت درمان آن دانشگاه هستند، معاون درمان آن اختیار را دارد که اگر بیمار آی سی یو نیاز به بستری دارد به بیمارستان‌ها ابلاغ کند که تخت خالی نگه ندارید و تعدادی از ظرفیت بیمارستان را به بیماران کرونایی اختصاص دهید. 

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص عدم پذیرش بیماران کرونایی به ویژه در بیمارستان‌های خصوصی اظهار کرد: این برخورد درستی نیست ولی ما هم شاهد آن هستیم، بیمار کرونایی که جذام ندارد، اگر واقعا شما رعایت مسائل محافظتی و بهداشتی را در بیمارستان‌ها داشته باشید خود به خود محافظت می‌شوید، به هر حال ابتلای کادر پزشکی واقعیتی است که در دنیا وجود دارد، متأسفانه پرسنل پزشکی در ایران بیشتر گرفتند و مرگ و میر آنها هم رقم بزرگی است، برای اینکه در ابتدا لوازم محافظتی به اندازه کافی در دسترس همه نبود.

مردانی افزود: الان وضعیت بهتر شده، ولی باز خیلی از مراکز جراحی پلاستیک، بینی، مشکلات مغز و قلب به دلیل اینکه از آنها سؤال می‌‌شود در بیمارستان بیمار کرونایی دارید و اگر بگویند بله، می‌روند، بیمار کرونایی قبول نمی‌کنند، اغلب مردم می‌گویند می‌خواهیم بیمارمان را در بیمارستانی بخوابانیم که کرونایی وجود ندارد، الان در کل دنیا چنین بیمارستانی وجود ندارد، چون بیمار می‌آید با نارسایی کلیه، سکته قلبی و یا بیهوشی بعد از آزمایش دیدند کرونا هم داشته، خوب وسط راه که نمی‌توانند بیرونش کنند مجبورند کارهای اورژانسی را انجام دهند بعد مرخص کنند. 

این پزشک متخصص در خصوص اکسیژن گرفتن بیماران کرونایی در منزل بیان کرد: برای افرادی که فرم خفیف بیماری را داشه باشند شاید بشود، ولی افرادی که فرم شدید بیماری را دارند که فقط مشکل‌شان اکسیژن نیست، ممکن است اکسیژن هم برایشان بگذارید بعد نارسایی تنفسی بگیرد یا قلبش مشکل پیدا کند، برای همین افرادی که تنگی نفس پیشرونده دارند به هیچ عنوان در خانه نمانند و به بیمارستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: ولی با تنگی‌نفس مختصر می‌توان از آن استفاده کنند و 48 ساعت یک‌بار با پزشک در تماس باشند، اما یک عده هم سوء استفاده می‌کنند زنگ می‌زنند که کرونا را در خانه درمان می‌کنیم، یک سرم، یک ضد تب و یک دگزامتازون می‌زنند بعد 500 هزار تومان هم پول می‌گیرند و می‌روند این افراد اعتماد به جامعه پزشکی را که عمدتا هم پزشک نیستند و مثلا ممکن است یک تکنسین ساده باشند کم می‌کنند. 

مردانی همچنین در خصوص توزیع واکسن آنفولانزا توضیح داد: قسمت اول واکسن که به کادر پزشکی، بانوان باردار و بیماران زمینه‌ای پرونده‌دار تعلق گرفت، قسمت دوم انشاءالله در هفته آینده توزیع خواهد شد، مردم عموما ما را در این خصوص مورد عتاب قرار می‌دهند، اما واقعیت این است که تا الان سه کشور فراسنه، هلند و کره جنوبی به ما قول همکاری داده بودند که هلند از همه خوش قول‌تر بود، همین الان قبل از حرکت با مسؤل توزیع فرانسه صحبت کردم و قول داد هفته آینده وارد ایران می‌شود و با قیمت مصوب 40 تا 50 هزار تومان توزیع خواهد شد.

مردانی افزود: اما کشور کره که قول تعداد بالایی داده بود بدقولی کرده و تعداد کمی در اختیار وزات بهداشت گذاشته و مشکل هم این است که پولی که باید به آنجا برسد نرسیده حتی قرار شد از طلب‌های ایرانی بردارند که حتی آن هم بلوکه کردند. 

عضو ستاد ملی مبارزه به کرونا در خصوص تأثیر واکسن سل در پیشگیری از کرونا عنوان کرد: تحقیقاتی شده که واکسن سل به نوعی یک حفاظت نسبی در برابر کرونا در برخی افراد ایجاد می‌کند و در کشورهایی که این واکسن زده شده مثل جنوب هند یا ایران برخی حفاظت نسبی خفیفی پیدا کردند اما این موضوع ذهنیت ایجاد نکند که سریع برویم بزنیم چون در ایران این واکسن در بدو تولد به همه افراد زده شده است. همچنین در حال حاضر تحقیقاتی شده که یک استعداد ژنتیکی وجود دارد که باعث می‌شود.

وی اظهار کرد: بیماری در برخی از افراد وخیم و حاد می‌شود. یک مطالعه نیز دو هفته پیش در آمریکا انجام شده که نقش انتقال از سطوح را به حداقل رسانده تا جایی که تنها مکانی که توصیه شده از دستکش استفاده شود در بخش‌های بیماران کرونایی است و برای آحاد جامعه این ضرورت وجود ندارد، فقط تنها چیزی که لازم است شستن دست‌ها و استفاده از ماسک برای جلوگیری از پرتاب ریزقطره‌های آلوده است.     

وی در پایان نیز با توصیه به ممنوعیت برگزاری تجمعات یادآور شد: از جمع کردن افراد در منزل به هر دلیلی خودداری کنید، این کار تخطی است و حتی در آینده نزدیک ممکن است برای آن جریمه تعیین شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول