اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

احتمال تعطیلی ۶۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی پایتخت/ افزایش نرخ کرایه‌ها دردی دوا نمی‌کند

یک فوریت لایحه افزایش دوباره نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در شورای شهر تهران تصویب شد ولی اکنون شورای شهری‌ها معتقدند افزایش نرخ کرایه‌ها دردی دوا نمی‌کند و اگر دولت کمک نکند احتمال تعطیلی ۶۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی پایتخت وجود دارد.

احتمال تعطیلی ۶۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی پایتخت/ افزایش نرخ کرایه‌ها دردی دوا نمی‌کند

خبرگزاری فارس، فائزه نجارزادگان:همزمان با شیوع کرونا آمار مسافران حمل و نقل عمومی کاهش یافت. ترس از ابتلا به کرونا در اتوبوس و مترو، اجرای محدودیت‌ها و تعطیلی‌های ناشی از کرونا و تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی جهت پیشگیری از انتقال کرونا از جمله دلایل کاهش آمار مسافران بود. 

البته وضعیت اتوبوس‌های پایتخت قبل کرونا هم مناسب نبود و علاوه بر کمبود، تعداد زیادی از اتوبوس‌ها فرسوده بودند و کرونا بر این مشکلات دامن زد‌. قطارهای مترو هم وضعیت مطلوبی نداشت. علاوه بر کمبودها، میانگین سن قطار واگن‌ها هم بالا بود و در حال حاضر کرونا قوز بالا قوز مشکلات حمل و نقل عمومی شده و این ناوگان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. 

شورای شهری‌ها تصمیم گرفتند برای کاهش مشکلات مالی در حمل و نقل عمومی بر خلاف رویه همیشگی امسال برای دومین بار نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی را افزایش دهند لذا یک فوریت این موضوع جهت بررسی بیشتر در صحن شورای شهر به تصویب رسید. موضوع افزایش دوباره نرخ‌ها با واکنش‌های زیادی از سوی مردم و حتی برخی از اعضای شورای شهر مواجه شد. حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران گفت: نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی که در حال حاضر از شهروندان دریافت می‌شود، معادل با نرخ تمام شده نیست و بسیار کمتر از آن است و در حال حاضر مشکلات مالی در شهرداری تهران ایجاد شده و با افزایش قیمت قطعات یدکی و خدمات دیگر هم مواجه هستیم، بنابراین این موضوعات سبب شده که افزایش دوباره نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی مدنظر مدیریت شهری قرار گیرد.

چاره‌ای به غیر از مشارکت مردم نداریم

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای اینکه بتوانیم ناوگان حمل و نقل عمومی را سرپا نگه داریم، ناچاراً مجبور به طرح افزایش دوباره کرایه‌های حمل و نقل عمومی شده‌ایم. در حال حاضر شهرداری درآمد خاصی غیر از مشارکت مردم جهت سرپا نگه داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات ندارد که امیدواریم شهروندان بابت این موضوع ما را ببخشند، چرا که ناچار شده‌ایم امسال برای بار دوم، افزایش نرخ کرایه‌ها را مدنظر قرار دهیم. 

علی اعطا عضو شورای شهر نیز در مخالف با این طرح گفت:بنای این لایحه این است که هزینه‌های مازاد را بر دوش مردم بیاندازیم و معتقدم نباید به دوش مردم بیافتد تا به نتایج دیگری هم در کمیسیون‌ها برسیم.

مخالفت کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با افزایش دوباره کرایه‌ها

 برخی از اعضای شورای شهر هم معتقدند افزایش نرخ کرایه‌ها دردی از ناوگان حمل و نقل عمومی دوا نمی‌کند و باید دولت وارد عمل شود. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: یک فوریت لایحه شهرداری قبلا در صحن شورای شهر تصویب شده بود و این لایحه جهت رسیدگی به کمیسیون عمران و حمل و نقل ارجاع شد تا مورد بررسی قرار گیرد، ولی یکشنبه گذشته، موضوع در کمیسیون مطرح و با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا کمیسیون با افزایش نرخ در این مقطع مخالفت کرد.

خسارت ۵۰۰ میلیاردی کرونا به حمل و نقل عمومی

وی افزود: این مخالفت به این معنا نیست که کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نسبت به افزایش هزینه‌ها و خسارت های ناشی از کرونا برای ناوگان مترو و اتوبوسرانی بی تفاوت است؛ بلکه معتقدیم این افزایش متوسط ۲۰۰ تومان برای هر بلیت آن هم برای ۵ ماه پایانی سال در خوشبینانه ترین وضع در مجموع حدود ۵۰ میلیارد تومان برای ناوگان حمل و نقل همگانی مترو و اتوبوسرانی درآمد خواهد داشت در حالیکه تنها خسارت مربوط به ویروس کرونا در این دو بخش تاکنون بالاتر از ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

دولت به تعهدات قانونی عمل نکرده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: دولت علاوه بر اینکه به تعهدات قانونی خود در قبال حمل و نقل عمومی عمل نکرده است، هیچ مبلغی را نیز برای جبران خسارت ناشی از کرونا به حمل و نقل عمومی پایتخت پرداخت نکرده است.

افزایش دوباره نرخ های کرایه دردی دوا نمی‌کند

علیخانی با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان ناشی از افزایش دوباره نرخ های کرایه حمل و نقل عمومی در ۵ ماه پایانی سال دردی از مشکلات این دو ناوگان دوا نمی‌کند، گفت: باید شهرداری را ملزم به پیگیری جدی اخذ مطالبات از دولت کنیم تا ضمن دریافت حداقل بخشی از مطالبات گذشته، اعتباری را هم برای جبران خسارت های ناشی از کرونا به حمل و نقل عمومی اخذ کنند.

احتمال تعطیلی ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران مربوط به بخش خصوصی است، گفت: اگر خسارت‌های ناشی از کرونا برای این ناوگان جبران نشود و کمکی به حال بخش‌خصوصی نکنند احتمال تعطیلی این ناوگان وجود دارد چون نمی‌توان بخش خصوصی را مجبور به فعالیت و تحمل خسارت کرد. بنابراین اگر دولت همچنان نسبت به حمل و نقل عمومی بی تفاوت باشد احتمال تعطیلی فعالیت حداقل بخش زیادی از این ناوگان فرسوده و پرضرر وجود دارد.

انتقاد از ملاحظه حناچی برای دولت

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهردار تهران در این زمینه تعلل کرده است، گفت: من نمی‌گویم که شهردار تهران تعلل کرده ولی به نظرم ملاحظات زیادی انجام داده است و زیادی مراعات دولت را کرده است.

علیخانی خاطرنشان کرد: شهرداری باید از همه ظرفیت ها از جمله مجلس و دستگاه های نظارتی برای حل مشکلات حمل و نقل عمومی پایتخت استفاده کند و مسائل را با مردم به‌طور شفاف در میان بگذارد.

افزایش دوباره نرخ را رد کردیم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا به طور کلی افزایش دوباره نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی کنسل شده است، گفت: این موضوع در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر رد شده ولی گزارش کمیسیون باید در صحن شورا مطرح شود و پس از بیان نظرات موافقین و مخالفین، رای نهایی در این زمینه گرفته شود.

تحویل اتوبوس‌های جدید در پاییز به شهرداری

علیخانی درباره خرید اتوبوس‌ و مینی بوس‌های جدید برای پایتخت گفت: قرارداد خرید اتوبوس‌ و مینی بوس ها با شرکت ایران خودرو دیزل انجام شده است و شهرداری نیز به شورا اعلام کرده که امیدوار است تا پایان فصل پاییز اولین سری اتوبوس‌ و مینی بوس‌های جدید تحویل شهرداری بشود.

هزینه‌های روزمره اتوبوسرانی تأمین نمی‌شود

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم درباره وضعیت اتوبوس‌های پایتخت به خبرنگار فارس گفت: شیوع ویروس کرونا، آمار خدمات‌رسانی اتوبوسرانی را از یک میلیون و 800 هزار جابه‌جایی به 700 هزار جابه‌جایی در طول روز کاهش داده است و شرکت واحد به خصوص شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی دچار ضرر و زیان بسیاری شده‌اند، چنانچه حتی هزینه‌های روزمره آنها تأمین نمی‌شود.

 دولت فکری به حال اتوبوسرانی کند

وی با بیان اینکه سن بسیاری از اتوبوس‌های پایتخت از ۱۲ سال گذشته است، گفت: حمایت دولت از اتوبوسرانی امری ضروری است و باید جبران هزینه‌های کرونا صورت گیرد تا بتوانیم ناوگان را سرپا نگه داریم. ۱۰ سال است هیچ کمکی از سوی دولت نشده و اکنون شرایط بحرانی شده و حمایت‌ها جهت استمرار خدمت به مردم ضروری است.

گره حمل و نقل عمومی تا ۱۴۰۰ باز می‌شود؟

روزانه تعداد زیادی از مردم تهران از حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس استفاده می‌کنند و کمتر مسافری است که با مشکل خرابی اتوبوس‌ها و کمبود آن به ویژه در بخش خصوصی مواجه نشده باشد به گفته برخی مدیران شهری روزانه متوسط ۳۰۰ اتوبوس در پایتخت خراب می‌شود و حالا کرونا هم در حال زدن تیر خلاص به این ناوگان است. دولت هنوز برای کمک پای کار نیامده و حالا باید دید روحانی و تیم آن تا قبل از ۱۴۰۰ فکری به حال زار حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی تهران می‌کند؟

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول