اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«شفافیت» مچ‌گیری نیست اما نمایندگان تصور غلطی از آن داشتند + واکنش مجلسی‌ها

کارگردان مجموعه مستند «شفافیت» می‌گوید: برای پیداکردن هر نماینده مجلس چندین روز وقت گذاشتیم و وقتی مقابل دوربین قرار می‌گرفتند، به دلیل همان تصور غلط مچ‌گیری از شفافیت، به سختی حاضر به صحبت می‌شدند.

«شفافیت» مچ‌گیری نیست اما نمایندگان تصور غلطی از آن داشتند + واکنش مجلسی‌ها

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، حمید علیداد کارگردان مجموعه مستند «شفافیت» که این روزها قسمت دوم این مجموعه مستند با عنوان «خانه در تاریکی» رونمایی شده است، درباره ایده ساخت این مستند و پرداختن به مساله شفافیت اظهار داشت: ابتدا تصوری از ساخت مستند درباره مفهوم شفافیت نداشتم اما زمانی‌که بحث افشاگری‌های مختلف درباره حقوق‌های نجومی منتشر شد دغدغه‌ای برایم بوجود آمد تا درباره این موضوع مستند افشاگرانه بسازم. اما در فرآیند تحقیقات اتفاقاتی افتاد که مسیر فیلم عوض شد و متوجه شدم در بسیاری از کشورها سازکاری به نام شفافیت وجود دارد که و در واقع با استفاده از شفافیت به نوعی از ایجاد رانت و فساد پیشگیری می‌کنند و در نتیجه با کلیدواژه جدیدی به نام «شفافیت» مواجه شدم و تصمیم گرفتم در مورد اجزای مختلف این مفهوم در ساختار مختلف سیاسی و اداری کشور مستند بسازم.

این مستندساز ادامه داد: یکی از مهمترین مواردی که در فرآیند شفافیت و تعریف دقیق آن مواجه شدیم بحث تعارض منافع است به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع منافع عمومی بدلیل آنکه با منافع فردی در تعارض است نادیده گرفته شده و همین موضوع یکی از مهمترین مشکلات و گرفتاری‌های امروز کشور است.

یکی از موضوعاتی که کارگردان مستند «خانه در تاریکی» درباره آن انتقاد دارد، همراهی‌نکردن افراد و شخصیت‌ها برای ساخت مستندی با مفهوم شفافیت است، آنجا که می‌گوید: برای پیداکردن هر نماینده بیش از ۴ روز مجبور بودیم وقت بگذاریم تا اصلا آن نماینده را بتوانیم پیدا کنیم و وقتی مقابل دوربین قرار می‌گیرند به دلیل همان تصور غلط مچ‌گیری از شفافیت، سخت حاضر به صحبت می‌شدند و به همین معتقدم فرهنگ‌سازی شفافیت در یک مدت زمان کوتاه رخ نخواهد داد و باید سالیان سال در این زمینه کار بشود تا مفهوم اصلی شفافیت و تفاوت آن با افشاگری و مچ‌گیری بین ارکان مختلف مدیریتی و مردم مشخص شود.

 

 

* شفافیت یک مطالبه عمومی است
اقبال شاکری یکی از نمایندگانی است که هم پایای تماشای مستند «خانه در تاریکی» نشسته و هم از جمله نمایندگانی است که در طی آغاز به کار مجلس یازدهم صحبت‌های مختلفی درباره مفهوم شفافیت داشته است.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم پیرامون موضوع شفافیت و ساخت مستند «خانه‌‌ای در تاریکی» به خبرنگار فارس گفت: «موضوع شفافیت و بقیه موضوعات مرتبط آن به نظرم مطلب مهم و مطالبه عمومی است و خیلی از افراد یا متفکر یا مسئول و یک مقدار هم بالاتر از منویات حضرت آقا این طور برداشت می شود موضوعی است که مورد نیاز است از دو نظر اگر بخواهیم بررسی کنیم یکی از منظر جلوگیری از آسیب هایی که روند فعالیت مجلس یا هر ارگان شورایی که کار می‌کند جلوگیری می‌کند که به نظرم خیلی مهم است».
شاکری ادامه داد: اگر قرار است در مورد موضوعی تصمیم گیری بشود این که تمام بدنه اجتماعی مرتبط در جریان باشند بزرگترین خدمت به مردم است چون می توانند تجزیه و تحلیل کنند و نظراتشان را بگویند و جلوی تصمیم غلط را بگیرند و تصمیم را بهبود بخشند رکن های اصلی که بالا و پایین کردن رقم و تصمیمش میلیاردها تومان را در ردیف‌های بودجه جابه جا می کند این ها موضوعاتی است که باید رسیدگی شود.
این نماینده مجلس همچنین با تمجید از ساخت مستند «خانه در تاریکی» بیان داشت: بخش پایانی مستند «خانه در تاریکی» بسیار جالب بود، جایی که نمای مصالح پارلمان را شیشه‌ای کرد و به اعتقاد من هم باید مجلس شیشه‌ای داشته باشیم. مجلس شیشه‌ای و شفاف به دولت و حکومت شفاف و روشن کمک می‌کند تا اطلاعات و ارقام را در اختیار همه بگذارد و از این منظر به نظرم کار ارزشمندی بود.

 

 

* شفافیت نباید تنها در حرف خلاصه شود
سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس یازدهم که پیش از این نیز سابقه حضور در بهارستان را در مجالس چهارم، پنجم و هفتم را نیز دارد در خصوص مفهوم شفافیت معتقد است: در این یک سال باقی مانده هر جا تشخیص بدهیم وزیری متخلف و ضعیف است، وزیری ناکارآمد و ناتوان است و مشکلات مردم را بیشتر می‌کند با قدرت و شفافیت برای اصلاح اقدام خواهیم کرد چرا که برای ما روز به روز و لحظه به لحظه اهمیت دارد.
وی با تاکید بر اینکه نمایندگان باید قدرت در مقابل رفتارهایی که در تعارض با شفافیت است بایستند، می‌گوید: اینجا هم اعلام می‌کنم نماینده باید با قدرت بایستد. طبق قانون اساسی سه قوه مجریه، مقننه،قضاییه مستقل از یکدیگر و زیر نظر رهبری هستند و حق دخالت در امور هم را ندارند بلکه مجلس نظارت بر دولت را دارد ولی دولت حق دخالت بر مجلس را ندارد. ما وکیل الدوله نیستیم، وکیل مردم هستیم ما خواستار بقای نظام هستیم و تا پای جان هم از این موضع دفاع می‌کنیم و هرگاه هم تشخیص بدهیم که وزرای کابینه ضعیف هستند برای ما یک سال هم یک سال است و به تعهد خودمان عمل می‌کنیم.
رسولی‌نژاد معتقد است: اگر قائل به شفافت هستیم نباید تنها در حرف از آن صحبت کنیم بلکه با قدرت باید بایستیم و با شهامت آرای خودمان را به گلدان ها بیندازیم و اعلام کنیم و بگوییم که ما چرا و به چه کسی رای دادیم و هرگز جز خدا از کسی ترس و واهمه نداشته باشیم.

 

 

* ساخت مستند درباره شفافیت باید سریالی و موضوعی ادامه یابد
عبدالحسین روح‌الامینی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم و رئیس پیشین خانه احزاب هم با استقبال از ساخت مستندی درباره شفافیت در مجلس خواستار تداوم ساخت مستندسازی با موضوع شفافیت در بخش‌های مختلف شد.
وی در این زمینه با استقبال از ساخت مستند «خانه در تاریکی» می‌گوید: ساخت چنین مستندی شروع خوبی است ولی حتما باید مثل سریال‌های تلویزیونی ادامه دار باشد چرا که به اعتقاد من «خانه در تاریکی» در حکم یک مقدمه یا طرح موضوع است ولی مساله شفافیت لایه‌هایی دارد که چه در گذشته بخواهید بررسی کنید و  چه برای آینده به نظرم باید مستمر ادامه داشته باشد.
روح‌الامینی معتقد است: حتی مستند شفافیت در خانه ملت که با عنوان «خانه در تاریکی» ساخته شده می‌تواند به عنوان نقطه آغاز تلقی شود و ادامه کار را می‌توانید از همین مجلس یازدهم شروع کنید که چه اتفاقاتی درباره بودجه و برنامه هفتم در آن رخ می‌دهد و یا در رابطه با نقطه نظراتی که رهبری با صراحت و شفافیت بیان کردند مستند بسازید که تکلیف مطالبات رهبری در هر حوزه به کجا انجامیده است.
وی افزود: رهبری از مجلس اول و دوم تا الان که خودشان کشور را هدایت می‌کنند بر تمامی موضوعات اشراف  دارند و حرف‌ها و مطالبات ایشان در جهت دغدغه ارتقای کشور و پیشرفت کشور است که لازم است رسانه بر روی این موضوعات تمرکز کند و و در ذیل همین موضوع شفافیت مسایل و مطالبات مهم رهبری را که به سرانجام نرسیده‌اند را دنبال کنید.

 

 

 

* در قدم اول باید محکمات طرح شفافیت را اعمال بکنیم
روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس یازدهم نیز دیگر نماینده‌ای است که درباره مفهوم شفافیت و مستند «خانه در تاریکی» با او به صحبت پرداختیم.
او ابتدا درباره مستند «خانه در تاریکی» گفت:از لحاظ محتوایی و تحقیق اثر خوب بود که توانسته بود ابعاد مختلف شفافیت در مجلس را باز کند. شفافیت آرا، دریافتی‌ها، عملکرد نمایندگان، مکاتبات و غیره بخوبی در این مستند پرداخته شده بود،البته به لحاظ فنی یک خرده خسته کننده بود که میشد آنرا جذاب‌تر ساخت البته برای مخاطب عام شاید پرداختن به چنین سوژه‌ای در کل جذاب باشد ولی برای مسئولین و نمایندگان می شد با ریتم جذاب تر ساخت. 
وی با اشاره به پیشرفت‌های طرح شفافیت در مجلس یازدهم ادامه داد: بعد انتخابات مجلس یازدهم و از همان اسفند ماه یک جمعی از دوستان کارشناس و کسانی که بعضا خودشان نامزد انتخابات و متعهد به شفافیت بودند را دعوت و یک کارگروهی راه انداختیم، نتیجه تحقیقات قبلی را جمع کردیم و بر روی این که کدامش الان اولویت و فوریت دارد جمع بندی کردیم. متن اولیه‌ای آماده شد و مقرر شد با نمایندگان مجلس طرح بحث ‌کنیم و موافقتشان را بگیریم و سپس این طرح را به هیات رئیسه ارایه بدهیم. البته فقط من نیستم و دوستان دیگر هم هستند که بصورت موازی چنین کاری را شروع کردند و روی طرح شفافیت حرف و ایده دارند.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: به نظرم می‌آید که در قدم اول باید محکمات طرح شفافیت را اعمال بکنیم و روی آن ابعادش که هنوز شک و شبهه است را برای مراحل بعدی بگذاریم و ابتدا باید دو اصل مهم شفافیت آرا و شفافیت دریافتی را به عنوان یک فرهنگ تثبیت کنیم تا جا بیفتد.
ایزدخواه تاکید کرد: بحث اصلی این است که واقعا یک عدم شفافیتی در مجلس بوده که در دولت و قوه قضاییه هم هست. حتی در حاکمیت هم تا به امروز بوده که باید ۱۸۰ درجه تغییر کند و اگر جامعه آماده نباشد، یک شبه نمی‌شود آن را به سمت شفافیت سوق داد و ممکن است نتیجه عکسش شود و بساط شفافیت بطور کامل جمع شود. بنابراین باید پله پله جلو برویم و از آنچه بهش رسیدیم شروع کنیم محکماتی که خیلی ها به آن اعتقاد دارند را ایجاد کنیم تا تبدیل به فرهنگ شود و در ادامه به حداکثر شفافیت برسیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول