اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

بی‌توجهی به تمرینات بدنسازی، باعث آسیب‌دیدگی ورزشکاران می‌شود

دبیر کمیته کراسفیت ایران گفت : عدم توجه به تمرینات بدنسازی باعث بروز آسیب‌دیدگی در ورزشکاران حرفه‌ای و ملی‌پوش می‌شود.

بی‌توجهی به تمرینات بدنسازی، باعث  آسیب‌دیدگی ورزشکاران می‌شود

خبرگزاری فارس از تهران: کارشناسان و صاحب نظران بهداشت و سلامت همواره  انجام فعالیت‌های ورزشی را یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای ایجاد سلامت در بدن انسان دانسته و بر انجام تمرینات ورزشی تأکید کرده‌اند اما در بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای که قاعدتاً دارای بدنی قوی هستند هم شاهد مصدومیت و آسیب‌دیدگی هستیم که یکی از علل و عوامل بروز این مصدومیت‌ها عدم توجه به حرکات و تمرینات صحیح بدنسازی مناسب پیش از آغاز حرکات ورزشی حرفه‌ای و تخصصی است. 

در این خصوص با محمد عشقی مربی بدنسازی تیم فوتبال سایپا و مربی سابق تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز و دبیر کمیته کراسفیت ایران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: عدم توجه به تمرینات بدنسازی از سوی ورزشکاران حرفه‌ای باعث تشدید مصدومیت‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها در بین ورزشکاران رشته‌های مختلف از جمله فوتبالیست‌ها می‌شود.

مربی بدنسازی تیم سایپا با اشاره به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای انجام فعالیت‌های بدنسازی و ورزشی در ورزشکاران ملی‌پوش و حرفه‌ای که باعث اُفت وضعیت جسمانی آن‌ها می‌شود، افزود: در روزهایی که تمرینات رسمی ورزشکاران در رشته‌های مختلف از جمله فوتبال با محدویت ایجادشده تعطیل و نیمه تعطیل شده ورزشکاران می‌توانند با انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب و تحت نظر مربی بدنساز ضمن انجام تمرینات لازم، آمادگی جسمانی خودشان را حفظ و در رقابت‌های ورزشی شرکت کنند.

عشقی با تأکید بر نقش مربی بدنساز در ایجاد آمادگی ورزشکاران حرفه‌ای، تأکید کرد: به عنوان یک مربی بدنساز آشنا به مسائل فوتبال کشور که همکارى با تیم‌های مختلف فوتبال ایران را تجربه کرده و با توجه به شناختى که از فوتبال ایران دارم در کنار سایر مربیان ورزشی همواره در تلاش هستیم تا سه اصل پیشگیری از آسیب‌دیدگی احتمالی، حفظ شرایط بدنی موجود و افزایش عملکرد بازیکنان مطابق با سبک فوتبال در خدمت ورزشکاران حرفه‌ای باشیم.

وی با اشاره به افزایش تعداد مصدومیت‌ها در مسابقات اخیر ورزشی در کشور، بیان کرد: در فصل گذشته لیگ فوتبال کشور با توجه به  اینکه تجربه دو بار آماده‌سازی را داشتیم اما در کل تیم‌ها متأسفانه مصدومیت‌های زیادی اتفاق افتاد و این مصدومیت‌ها قطعاً بر فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تأثیرگذار خواهد بود که باید برای فصل آینده پیش از آغاز فصل پیش‌بینی‌های لازم انجام گیرد.

دبیر کمیته کراسفیت ایران با تأکید بر اینکه احتمالاً در فصل بعد هم وقفه در برگزاری لیگ را با توجه به بازی‌های ملی و لیگ قهرمانان همچنین امکان تعطیلی لیگ به دلیل ویروس کرونا را داشته باشیم، تصریح کرد: مربیان خوبی در فوتبال ایران حضور دارند که با اعتماد به مربیان بدنساز خود باید این مسئله را مدنظر داشته و پیشگیری‌های لازم را برنامه‌ریزی و در زمان مقرر اجرا کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

عشقی با تأکید بر اهمیت انجام تمرینات بدنسازى پیش فصل آتی، ابراز کرد: به سرمربیان لیگ توصیه می‌کنیم با هماهنگى مربی بدنساز خود برنامه مناسبى را در نظر بگیرند تا در طول فصل به مشکلی برنخورند و تا شروع بازى‌هاى لیگ تیم‌ها به بالاترین سطح آمادگى خود برسند. 

وی با بیان اینکه تمرینات هر فصل متناسب با برنامه مسابقات خواهد بود، اضافه کرد: برای آماده سازی بین فصل تیم‌ها حدود ۶۰-۷۰ روز فرصت دارند تا هم ریکاوری خوب و هم آماده سازی مناسبی داشته باشند تا بازیکنان با یک پیش فصل مناسب بتوانند در طول فصل فرم بدنى خودشان را به خوبى حفظ کنند.

مربی سابق ماشین سازی تبریز افزود: امروزه ما هم در سراسر دنیا برای موفقیت در فوتبال نیاز مند بدنسازی مناسب در ابتدا و در طول فصل هستیم.

عشقی با بیان اینکه یک ورزشکار حرفه‌ای همیشه در معرض آسیب است، عنوان کرد: اکثر مصدومیت‌های شایع در ورزش به خصوص در رشته فوتبال بیشتر تحت شعاع برخوردها و فشارهای حاصله از فعالیت بیش از حد در طول ۹۰ دقیقه در بدن افراد ناآماده بیشتر خواهد بود که در طول مسابقه گاهاً ۱۱ کیلومتر دویدن به همراه پرش‌های فراوان همچنین استارت‌های انفجاری و جابه‌جایی‌های متعدد باعث کاهش عملکرد و مقاومت بدن نسبت به آسیب‌دیدگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همواره بروز بسیاری از مصدومیت‌ها قابل پیشگیری و حتی به تأخیر انداختن آسیب‌دیدگی همیشه وجود دارد، اذعان کرد: برای جلوگیری از بروز مصدومیت‌ها در ورزشکاران، نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای متناسب با نیاز هر بازیکن فوتبال با توجه به پست تخصصی  آن بازیکن  است؛ تحقیقات زیادی در رابطه با نوع مصدومیت‌ها در فوتبال انجام شده که از مهم‌ترین آن‌ها به آسیب‌های ناحیه همسترینگ و مفصل زانو مثل ACL و PCL اشاره کرد.

مدرس بدنسازی فدراسیون‌های ورزشی کشور با تأکید بر اینکه پیشگیری بهترین راه حل برای جلوگیری از آسیب دیدگی است، تصریح کرد: تمرینات مختلفی با استفاده از وزن بدن و گاهاً با بار اضافی مقطعی به همراه رعایت زاویه مناسب حرکتی و ایجاد انعطاف مورد نیاز بخش‌های مربوطه به تقویت و آماده سازی عضلات و تاندون‌ها و حتی مفاصل درگیر در فوتبال می‌تواند درصد امکان آسیب دیدگی را به حداقل رساند و حتی از بین برد.

عشقی با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که فقط با آماده سازی اولیه بدن مسئله آسیب‌دیدگی ورزشکاران به طور کامل از بین نمی‌رود، گفت: چون زمان مسابقات در طول فصل طولانی خواهد بود باید در طول فصل برنامه تمرینی مناسب برای ترمیم و تقویت در نظر گرفت تا در بلند مدت تأثیرگذارتر باشد.

وی با اشاره به اینکه در ایام شیوع بیماری کرونا لیگ پویا و فعال باعث ایجاد شور و هیجان میان جوانان و خانواده‌های ایرانی شده و این جریان شادی آفرین برای افکار خسته هموطنان ما در شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونا می‌شود، خاطرنشان کرد: خون تازه ورزش با فوتبال به خود افرادی که مستقیم و غیر مستقیم درگیر تمرینات و مسابقات هستند جریان پیدا کرده که به تقویت سیستم ایمنی افراد فعال کمک شایانی می‌کند و امیدواریم به زودی با بدن‌های مقاوم در مقابله با این ویروس موفق باشیم و کرونا از همه جوامع به دور باشد و حضور دوباره تماشاگران را در ورزشگاه‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/۶۷۰۲۱/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول