اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

وقتی قاری مصری با دعوت استاد ایرانی، شیعه شد

مرحوم محمدتقی مروت اولین فردی است که به فراگیری تلاوت حرفه‌ای پرداخت و شاید همه اساتید امروز با واسطه یا بی واسطه شاگرد او هستند. وی چند سال در مصر از محضر بزرگان تلاوت بهره برد و به گفته خودش شیخ الرزیقی با دعوت او شیعه شد.

وقتی قاری مصری با دعوت استاد ایرانی، شیعه شد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس ۲۲ مهرماه برابر است با سالروز درگذشت یکی از اساتید و پیشکسوتان قرآن کریم یعنی مرحوم محمدتقی مروت.

استاد قرآنی که بیش از ۵۰ سال قبل موضوع تلاوت قرآن را به صورت حرفه‌ای پیگیری کرد و شاید بتوان از او به عنوان پدر تلاوت نوین قرآن کریم در کشور یاد کرد. مرحوم مروت برای این امر به مصر سفر کرد و با سال‌ها زندگی در کنار اساتید بزرگ تلاوت جهان اسلام علوم و فنون تلاوت را به کشور آورد و تا امروز هم ثمرات این اقدامش مشاهده می‌شود.


مرحوم مروت در محضر شیخ مصطفی اسماعیل

محمدتقی مروت سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. وی از همان کودکی به قرآن کریم روی آورد و بخشی از علوم قرآنی را زیر نظر استادش مرحوم ملا محمدباقر فانی فرا گرفت.

علاقه‌اش به تلاوت قرآن سبب شد به مطالعه گسترده در این زمینه بپردازد اما از آنجایی که آن زمان اطلاعات و منابع علمی چندانی در زمینه تلاوت قرآن کریم وجود نداشت خودش تصمیم به تولید محتوا گرفت و با مطالعه تحقیق و پژوهش در این زمینه راه‌های نویی در زمینه تلاوت قرآن باز کرد.

برگزاری جلسات قرآن کریم آموزش به جوانان از دیگر فعالیت‌های این استاد قرآن بود که همزمان با فراگیری علوم و فنون تلاوت آن را به دیگران خصوصاً جوانان می‌آموخت و امروز شاگردان وی از برترین اساتید قرآنی کشور و حتی جهان اسلام به شمار می‌روند.

 

فرازی زیبا از تلاوت مرحوم مروت در دوران جوانی

 


مرحوم مروت در محضر عبدالباسط

تلاش او در زمینه تلاوت سبب شد که به یکی از قاریان تراز اول کشور و حتی جهان اسلام تبدیل شود تا جایی که سال ۱۳۵۳ برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی انتخاب و راهی این کشور شد.

تا آن سال ۱۵ دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مالزی برگزار شده بود که در همه ادوار نمایندگان کشور میزبان به مقام نخست دست پیدا کرده بودند و هیچ شرکت‌کننده خارجی مقام اول این رقابت‌ها را به دست نیاورده بود اما حضور محمدتقی مروت در این رقابت‌ها پایانی بود بر یکه‌تازی مالایی‌ها در این رقابت‌ها و وی با ارائه تلاوتی شورانگیز نظر هیئت داوران را به گونه‌ای جلب کرد که دیگر بهانه‌ای برای اعطای مقام نخست به یک شرکت‌کننده غیر مالایی نداشتند و برای نخستین‌بار در جهان توانست مقام اول این رقابت‌ها را به دست بیاورد.


مرحوم مروت و مرحوم مولایی

شاید بسیاری از قاریان قرآن امروز با کسب چنین مقامی دیگر خود را استاد تراز اول قرآن کریم بدانند اما این موضوع درباره مرحوم مروت صدق نکرد و حتی سبب تلاش بیشتر وی برای یادگیری فنون تلاوت شد تا جایی که پس از کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به کشور مصر سفر کرد و با زندگی در کنار اساتید بزرگ تلاوت از جمله مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، محمود علی‌البناء، ‌خلیل‌الحصری، عبدالعزیز علی الفرج، عامر السید عثمان، احمد الرزیقی صفحه‌ای جدید در زندگی حرفه ای‌اش در حوزه تلاوت قرآن رقم زد.

سیدمحسن موسوی بلده از اساتید قرآن کشورمان درباره مرحوم مروت می‌گوید: مرحوم مروت از نقطه‌ای شروع کرد که استادی نداشت اما به لطف خدا به یکی از برترین اساتید قرآن تبدیل شد و در مسابقات قرآن مالزی به مقام اول رسید همه ما شاگردان کوچک وی هستیم و نسل امروز باواسطه و بی‌واسطه شاگردان مرحوم مروت هستند.

مرحوم مروت ارادت خاصی به اهل بیت (ع) داشت و تلاش‌های زیادی برای ترویج تشیع می‌کرد. او عامل اصلی گرایش شیخ‌ احمد الرزیقی به تشیع بود. خود استاد می‌گفت: با صحبت‌هایی که با شیخ کردیم اشتیاق پیدا کرد و شیعه شد.

استاد مروت با اطمینان می‌گفت: عبدالباسط هم شیعه است خود من نهج‌البلاغه را به وی معرفی کردم و استاد عبدالباسط فرازهایی از نهج‌البلاغه را حفظ کرده بود و در جاهای مختلف به کار می‌برد. حتی یک بار استاد مروت به منزل عبدالباسط رفته بود و آنجا شیخ الازهر میهمان عبدالباسط بود و به گواهی مرحوم مروت عبدالباسط با شیخ الازهر در حقانیت علی بن ابیطالب (ع) صحبت می‌کرد و فرازهایی از نهج‌البلاغه را به عنوان شاهد بیان می‌کرد.

 


مرحوم مروت در محضر عبدالباسط، مصطفی اسماعیل و ابوالعینین شعیشع

سال‌ها تلاش مرحوم مروت در جهت اعتلای هنر تلاوت قرآن کریم سبب شد تا از وی به عنوان استادالاساتید یاد کنند و تقریباً همه اساتید قرآن امروز خود را مدیون محوم مروت می‌دانند. تا جایی که برخی عقیده دارند اگر شیخ محمد رفعت نهضتی در تلاوت قرآن در مصر ایجاد کرد به وجود آورنده این نهضت در ایران مرحوم مروت است.

علی‌اکبر حنیفی از اساتید پیشکسوت درباره مرحوم مروت می‌گوید: در زمانی که فعالیت‌های قرآنی کمتر مورد توجه قرار داشت و رژیم شاهنشاهی مانع توسعه امور قرآنی بود، استاد «مروّت» جلسه قرآن برگزار می‌کرد و سعی در پرورش قرآن‌آموزان داشت. جلسات استاد مروّت با شور خاصی برپا می‌شد به طوری که بیشتر اوقات محل برگزاری جلسه قرآن استاد مملو از جمعیت بود و هر کدام از قرآن‌آموزان از راه‌های دور و نزدیک در این جلسه حضور می‌یافتند.

 

تلاوت مرحوم مروت در آخرین سفر به ایران در سال 1388

 

در گذشته نحوه تلاوت قاریان با تلاوت‌های اساتید مصری اختلاف بسیاری داشت به همین دلیل استاد مروت با مطالعه و شنیدن تلاوت‌های اساتید مصری که به راحتی نیز به دست نمی‌آمد متوجه این اختلافات شد و سعی کرد که تلاوت‌های ایرانیان را به تلاوت‌های اصیل مصری نزدیک کند.

استاد مروت مدتی پس از کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به مصر رفت و در مصر از اساتید دوران طلایی مصر بهره برد و پس از آن به کانادا رفت. البته قرار بود پس از بازنشستگی به ایران بازگردد که این امر محقق نشد.


حضور مرحوم مروت در نمایشگاه قرآن کریم

استاد مروت همواره به شاگردان خود توصیه می‌کرد که برای یادگیری تجوید به تلاوت‏ های شیخ محمود خلیل‏ الحصری گوش دهند. اما در مقام القای معانیِ آیات قرآن به شیخ مصطفی اسماعیل رجوع کنند. چرا که از نظر ایشان، مصطفی اسماعیل، معانی، تفسیر و شان نزول آیات قرآن را به خوبی می‌دانست و به همین دلیل می‌توانست این معانی را در تلاوت به مستمع بفهماند. و در آخر نیز اضافه می‌کرد که باید قبول کرد که هیچ ‏یک از قاریان معروف، کمال مطلق در تلاوت نیستند، مگر تلاوت پیغمبر (ص) یا اهل بیت (ع).

این استاد قرآن کریم سال ۱۹۸۰ به منظور تبلیغ آیات الهی و با توصیه و حمایت مرحوم عبدالباسط از مصر به کشور کانادا رفت و آنجا با آموختن زبان انگلیسی به ترویج قرآن کریم پرداخت.


مرحوم مروت و مرحوم مولایی در محضر شیخ الرزیقی

او سال ۱۳۸۸ به کشور بازگشت و در مدت حضورش در ایران ضمن دیدار با دوستان و شاگردان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی خصوصاً در نمایشگاه قرآن کریم پرداخت. او در این سفر از آرزویش برای زندگی در ایران خبر داد و گفت: پس از بازنشستگی به ایران برمی‌گردم اما اجل مهلتش نداد و نهایتاً ۲۱ مهرماه ۱۳۹۵ در سن ۷۲ سالگی پس از گذراندن یک دوره بیماری در کانادا دعوت حق را لبیک گفت. البته در آخرین روز‌های عمرش خواسته بود تا در ایران دفن شود و با پیگیری فعالان و نهاد‌های قرآنی پیکر استاد به تهران منتقل و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول