اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آمادگی مجمع نمایندگان فارس جهت پیگیری مشکلات اصناف

رئیس مجمع نمایندگان فارس گفت: مجمع نمایندگان فارس با آمادگی کامل ظرفیت پیگیری مشکل اصناف را دارند و البته اتاق اصناف نیز باید برای حل آنها راهکار تخصصی ارائه دهد.

آمادگی مجمع نمایندگان فارس جهت پیگیری مشکلات اصناف

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ابراهیم عزیزی در نشست مشترک نمایندگان شیراز و زرقان با اعضای هیات رئیسه اصناف فارس با بیان اینکه قشر شریف اصناف در طول مقاطع گوناگون انقلاب همواره حضوری موثر و تعیین کننده در صحنه ها داشته اند، گفت: در شرایط سخت کنونی ناشی از ویروس کرونا و سوءمدیریت‌ها، باز هم اصناف تلاشگر و نقش آفرین هستند.

نماینده شیراز و زرقان پس از شنیدن دغدغه‌های اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف فارس  افزود: قطعا با یک نشست نمی توان تمام مشکلات را حل و فصل و سطح انتظارات را تامین کرد بنابراین برگزاری مستمر جلسات یک ضرورت است همچنین صرف بیان مشکل نیز چاره ساز نیست و در کنار آن باید به طرح راهکارهای تخصصی نیز پرداخت.

 وی داشتن ۱۸ نماینده در مجلس برای استان فارس را یک مزیت برای حل مشکلات دانست و گفت: بخشی از مشکلات درون استانی است که باید توسط دستگاه‌ها در داخل استان حل شده و یک سری نیز مربوط به دولت و برخی وزارتخانه ها است که باید در مرکز پیگیری شود.

او با اشاره به اینکه مشکل اصلی اصناف عدم کارشناسی قوانین مرتبط است، بیان کرد: اعضای اتاق اصناف ایده ها و طرح های خود را به صورت مشخص ارائه دهند تا با هماهنگی با وزرای مربوطه مشکلاتی که نیاز به قانون ندارد را پیگیری کنیم و اعضا نیز در این نشست ها حضور پیدا کنند.

عزیزی گفت: مشکلات حوزه قانونگذاری نیز مطرح شود هر چند ممکن است حل این مشکلات به دلیل فرایند تصویب یک قانون، زمان بر باشد اما حل شدنی است تا سریع‌تر تبدیل به قانون شود.

او خواستار پیگیری مستمر اتاق اصناف برای حل مشکلات این قشر شد و گفت: مجمع نمایندگان فارس با آمادگی کامل ظرفیت پیگیری مشکل اصناف را دارند و البته اتاق نیز باید برای حل آنها راهکار تخصصی ارائه دهد.

اصناف سربازان خط مقدم اقتصاد مقاومتی هستند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت : اصناف سربازان خط مقدم اقتصاد مقاومتی هستند و خود را موظف به پیگیری و حل مشکلات آنان می دانیم.

جعفر قادری اظهار داشت: اصناف نقش به سزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران ۸ سال دفاع مقدس ایفا کردند، که امروز هم در خط مقدم جنگ نابرابر اقتصادی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در اقتصاد خرد و سطح عرضه کالاها و خدمات مشغول نبرد هستند.

وی با اشاره به قوانین نظام صنفی بیان داشت: در تصویب هر قانون نیاز به دقت نظر و نگاه‌های تخصصی وجود دارد به گونه ای که برخی ایرادها و اشکال‌های موجود در وضع  قوانین  و به تبع آن اجرای این قوانین از سوی برخی دستگاه‌ها، باعث بی توجهی به دیگر قوانین مرتبط و نارضایتی بخشی از جامعه از جمله امروز اصناف شیراز می گردد.

قادری خاطرنشان کرد: بر همین اساس رفع ابهام، ایراد و مشکلات قوانین موجود حتی در نحوه اجرا را در حوزه های مختلف از جمله اصناف وظیفه خود می دانیم و با جدیت آن را دنبال خواهیم کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تراکم صنفی موجود در کشور، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته، به ازاء هر ۷۰۰ تا هزار نفر یک واحد صنفی وجود دارد که متاسفانه در کشور ما به ازاء هر ۳۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد با وضع موجود بهترین راهکار استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود در تامین درآمد اصناف می باشد.

وی با بیان اینکه ما خود را عضوی از جامعه بزرگ اصناف می دانیم و نقش بی بدیل آنان دراقتصاد کشور را ارج می می نهیم، ادامه داد: انتقادات موجود در تضییع حقوق اصناف در برخی حوزه ها  از جمله مالیات های دریافتی تحت عنوان مالیات های ارزش افزوده  را می‌پذیریم و برخلاف ادعا نرخ مالیات بر ارزش افزوده  درمواردی به جای ۹ درصدکه نرخ مصوب است تا ۲۹ درصد هم شاهد دریافت این نوع از مالیات هستیم.

قادری اشاره ای نیز به رای اعتماد به وزیر صمت داشت و افزود : به منظور رفع بلاتکلیفی وزارتخانه ای حساس همچون وزارت صمت و کاهش دغدغه‌های صنعتگران، صاحبان معدن و تجارت که نتایج عملکرد آنان در زندگی مردم اثرگذار است، مجلس به وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد، زیرا اعتقاد داریم حلقه های تولید تا توزیع و مصرف به هم متصل هستند و نباید چنین وزارتخانه ای که تصمیم گیری بخش اعظمی در حوزه اصناف کشور را بر عهده دارد، بیش از این بدون وزیر بماند.

وی با تاکید بر تقویت ابزار نظارتی و بیان تفاوت گرانی با گران‌فروشی، خاطرنشان کرد: متاسفانه اصناف خودشان از گرانی های اخیر متضرر هستند زیرا نتیجه گرانی های اخیر، کاهش فروش کسبه و بازاریان عزیز است و اگر فیمت ها مناسب و واقعی باشد، فروش بیشتری را برای اصناف به همراه دارد و معنای آن نیز یعنی سود بیشتر است.

نماینده مردم شیراز و زرقان گفت: دولت باید علیرغم کاهش شدید درآمدهای نفتی و غیر نفتی برای کنترل تورم و گرانی‌های اخیر که به نوعی با نوسانات نرخ ارز گره خورده با قید فوریت چاره اندیشی کند و نمایندگان در خانه ملت از هر برنامه بهبود رفاه و معیشت مردم عزیز حمایت قاطع می کنند.

 قادری با اشاره به آمادگی خود و دیگر نمایندگان مردم شریف شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مطالبات اصناف شیراز، بیان کرد: استفاده از تجارب کسبه و بازاریان عزیز با محوریت اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی در ارایه طرح ها و لوایح مرتبط با اصناف و حتی کمک به اصلاح برخی قوانین در سطح کلان مرتبط با وزارتخانه های مختلف و قوه مقننه می‌تواند مبنای خوبی برای تعامل نمایندگان با اتاق اصناف باشد.

اصناف و دیگر دستگاه‌ها با نگاه تخصصی خود در قانونگذاری کمک کنند

 عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نیز در این نشست با اشاره به نقش پررنگ کسبه و بازاریان در عرصه آبادانی اظهار داشت : بر عهد خود همچون دیگر نمایندگان در پیگیری مجدانه مطالبات مردمی پایبندم و در حل مشکلات به خصوص بهبود معیشت و رفاه مردم از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.

روح الله نجابت با بیان اینکه اصناف یکی از بزرگترین تشکل‌های مدنی کشور هستند ، تصریح کرد : اعتقاد دارم بخش خصوصی بیش از گذشته به توجه نیاز دارد و تورم و گرانی‌های اخیر بر این بخش تاثیر مستقیم خواهد گذاشت که بی توجهی به اصناف تاثیر خود را در سطح کلان نشان خواهد داد.

 وی با بیان اینکه حل مشکلات نیاز به اولویت بندی و برگزاری جلسات تخصصی و مستمر دارد، خاطر نشان کرد : بنده آمادگی دارم به منظور تسریع در حل مشکلات کسبه و بازاریان عزیز، در جلسات اتاق اصناف استان فارس شرکت کنم اما انتظار است در جلسات از بیان مشکلات تکراری پرهیز و با دستور کار مشخص وارد جلسات شویم.

نجابت بیان کرد: نمایندگان بر تمام امور به طور تخصصی اشراف ندارند و انتظار داریم اصناف و دیگر دستگاه ها با نگاه تخصصی خود در قانونگذاری ما را یاری دهند.

نماینده مردم شیراز و زرقان نگاهی نیز به پدیده شوم قاچاق داشت و افزود : قاچاق کالا و ارز، آفت اقتصاد کشور بوده و در تناقض آشکار با حمایت از تولیدات داخلی است که در این زمینه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، باید در موضوع تشکیل سامانه‌های اطلاعاتی جدی تر از قبل ورود کنیم.

وی تاکید کرد: هر چند اولویت اصلی برخورد در مبادی ورودی شهرها، گلوگاه‌های مرزی به صورت عمده است اما اصناف نیز به سهم خود مراقبت های لازم را انجام دهند و عرضه کالای داخلی را اولویت اصلی خود قرار دهند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول