اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

صرفه‌جویی 500 میلیون متر مکعب گاز با اصلاح موتورخانه‌ها/ هزینه اصلاح را شرکت گاز می‌پردازد

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف در موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری 10 درصد در مصرف سوخت این بخش کاهش می‌یابد. اجرای این طرح به صورت رایگان انجام می‌شود و کافی است مردم تنها در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند.

صرفه‌جویی 500 میلیون متر مکعب گاز با اصلاح موتورخانه‌ها/ هزینه اصلاح را شرکت گاز می‌پردازد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم رونمایی از طرح ملی اصلاح و بهینه سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری گفت: سال گذشته توانستیم به خوبی مصرف گاز در داخل کشور را در فصل سرما مدیریت کنیم و برای امسال هم برنامه‌هایی در نظر داریم که یکی از آنها طرح بهینه سازی مصرف موتورخانه‌های واحدهای مسکونی و تجاری است که این طرح ذیل بند ق قانون رفع موانع تولید اجرا می‌شود.

وی افزود: بند ق قانون رفع موانع تولید یکی از ظرفیت‌های خوب قانونی است که به موجب آن توانستیم 18 هزار روستا را به شبکه گازرسانی وصل کنیم بدون این که یک ریال از بودجه دولت دریافت کرده باشیم، زیرا منابع مالی پروژه‌هایی که ذیل این بند تعریف می‌شوند، از مسیر صرفه‌جویی تأمین می‌شوند.

منتظر تربتی گفت: در حال حاضر عملیات گازرسانی به 4 هزار روستا در دست اجراست. از اول سال تاکنون نزدیک به هزار روستا به شبکه گاز کشور وصل شده‌اند و تا پایان سال 2 هزار روستای دیگر نیز وصل می‌شوند.

*صرفه‌جویی سالانه 500 میلیون متر مکعب گاز با اجرای طرح اصلاح موتورخانه‌ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: بند ق قانون رفع موانع تولید شامل دو بخش است که یکی از آنها مربوط به پروژه‌های توسعه و جایگزینی سوخت است که با گازرسانی به روستاها در حال انجام است و دیگری مربوط به بهینه سازی مصرف سوخت است که طرح بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌های واحدهای مسکونی ذیل بند دوم تعریف می‌شود.

وی افزود: علیرغم توسعه فازهای پارس جنوبی باز هم مشاهده کردیم که این توسعه جوابگوی مصرف ما نیست. این موضوع باعث شد که از اول امسال جلساتی را با وزیر نفت برگزار کنیم تا زمینه ورود ما به موضوع بهینه سازی موضوع سوخت نیز فراهم شود.

منتظر تربتی تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که در حوزه بهینه‌سازی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، موتورخانه‌های واحدهای مسکونی و تجاری است. هزینه تعمیرات موتورخانه‌ها در واحدهای مسکونی خیلی بالاتر از هزینه گاز مصرفی در آنهاست. در نتیجه مردم انگیزه خاصی برای صرف هزینه و بهینه‌سازی مصرف در موتورخانه‌های خود ندارند. ما به عنوان بخش حاکمیتی خود را موظف می‌دانیم که برای بهینه‌سازی مصرف در این بخش اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: در این راستا برای بهینه‌سازی در موتورخانه‌ها سه کار اصلی تنظیم مشعل، رسوب‌کاری و عایق کاری را تعریف کردیم. پیش بینی ما این است که با اجرای این طرح 10 درصد در میزان مصرف گاز در موتورخانه‌ها کاهش می‌یابد یعنی سالانه 500 میلیون متر مکعب گاز.

*هزینه طرح اصلاح موتورخانه واحدهای مسکونی توسط شرکت گاز پرداخت می‌شود

وی افزود: برای اجرای این طرح با اتحادیه شوفاژکاران وارد مذاکره شدیم و با مشورت شرکت‌ها و سندیکاهای مرتبط با این حوزه نهایتا اقدام به ایجاد سامانه‌ اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها کردیم. مردم می‌توانند آدرس و مشخصات خود را در سامانه وارد کنند تا تعمیرکاران برای انجام عملیات بهینه‌سازی در موتورخانه‌ها به واحدهای آنها مراجعه کنند.

منتظر تربتی گفت: بعد از مراجعه تعمیرکار، نهایتا یک قرارداد بین تعمیرکار و صاحب ملک منعقد می‌شود. سپس نماینده شرکت گاز برای تأیید نهایی آن قرارداد به موتورخانه مراجعه می‌کند و تعیین می‌کند که آن موتورخانه به اصلاح و بهینه‌سازی نیاز دارد یا خیر.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: شایان ذکر است که مبالغ ناشی از بهینه‌سازی در موتورخانه‌های واحدهای مسکونی تماما توسط شرکت ملی گاز پرداخت می‌شود و مالک موتورخانه اصلاً پولی به تعمیرکار پرداخت نمی‌کند و تنها کارش ثبت اطلاعات در سامانه و امضای قرارداد با تعمیرکار است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح آموزش‌های لازم به همکاران ما در شرکت ملی گاز داده شده، منابع اجرای این طرح 6 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و تمام اجناس مصرف شده در این طرح ساخت داخل هستند. این طرح از هفته آینده اجرایی می‌شود. با 6 هزار میلیارد تومان بودجه این طرح می‌توانیم 300 هزار موتورخانه را اصلاح کنیم.

منتظر تربتی افزود: میزان مصرف گاز در صنایع عمده نسبت به سال گذشته 6 درصد رشد داشته است. در بخش خانگی و تجاری این میزان به 13 درصد رسیده و در نیروگاه‌ها نیز 5 درصد رشد مصرف نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. از طرفی مجموع صادرات گاز ایران تاکنون 2 درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شده است، لذا اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی برای تضمین نیاز داخلی به گاز از ضروریات است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: 90 درصد شهر زاهدان تحت شبکه گذاری گاز قرار گرفته است که برای تکمیل آن و آغاز گازرسانی به آنجا در حال علمک‌گذاری هستیم. تا الان 40 درصد عملیات علمک‌گذاری انجام شده است و طبق برنامه هر روز 200 علمک گذاشته خواهد شد تا در هر ماه بتوانیم 10 درصد به میزان گازرسانی خود به این شهر اضافه کنیم. با روند فعلی در دی ماه امسال که شروع فصل سرماست به 80 درصد شهر گازرسانی می‌شود.

*هنوز برای مذاکره با ترکیه برای صادرات گاز زمان باقی است

وی اضافه کرد: صادرات گاز به پاکستان موضوعی است که همچنان دارد دنبال می‌شود. ما موظف به پیگیری‌ جنبه‌های حقوقی آن هستیم اما هنوز تصمیمی درباره وارد شدن به بحث داوری و نزاع اتخاذ نشده است. در این موضوع باید طرف پاکستانی آمادگی لازم را داشته باشد و ما مشتاق هستیم که صادرات شکل بگیرد.

منتظر تربتی افزود: نوع طراحی شبکه گازی ایران به گونه‌ای است که امکان صادرات به همه همسایگان کشور وجود دارد. در سال گذشته صادرات گاز ایران نسبت به سال‌های قبل دو برابر شد و اگر کشورهای دیگر متمایل باشند ما حاضر هستیم صادراتمان را افزایش دهیم. البته باید توازن بین صادرات گاز و استفاده از گاز به عنوان خوراک پتروشیمی و مصرف داخلی گاز وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: افزایش میزان صادرات گاز ما به عراق منوط به درخواست طرف عراقی است و فعلا حفظ وضعیت موجود برای ما در اولویت بیشتری است. قرارداد ما با ترکیه 4 سال دیگر به اتمام می‌رسد لذا هنوز برای مذاکره با طرف ترک فرصت داریم. هفته گذشته از طریق ویدئوکنفرانس با ترک‌ها درباره صادرات گاز به این کشور صحبت کردیم و ابراز تمایل خودمان را به آنها رساندیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته هنوز وقت برای شروع مذاکرات وجود دارد. در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا رفت و آمدها کمی سخت شده است و امیدواریم که بعد از کرونا مذاکرات خودمان با این کشور را شروع کنیم ولی فعلا درخواستمان را مطرح کردیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌                                                                                                                                                          

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول