اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

تعهدات برجامی را نمی‌پذیرفتیم وضع اقتصادی‌مان اینگونه نمی‌شد

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه به‌خاطر توهم برخی سیاست فشار حداکثری سرعت گرفت، گفت: توهم را جایگزین عقلانیت و واقع‌بینی کردیم در حالی که اگر تعهدات برجامی را نمی ‌پذیرفتیم، وضعیت اقتصادی ما به این صورت نمی‌شد.

تعهدات برجامی را نمی‌پذیرفتیم وضع اقتصادی‌مان اینگونه نمی‌شد

ابوالفضل ظهرهوند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره دو گانه عقلانیت و ترس و مصادیق آن در حوزه سیاست بین‌الملل اظهار داشت: اگر بین توهم و عقل مرزبندی کنیم، منافع ملی تشخیص فرصت‌هایی هست که تاثیر عمیقی روی سرنوشت فرد یا جامعه می‌گذارد؛ بنابراین وقتی که وقتی بتوانیم تهدیدها و فرصت ها را درست ببینیم و منافع را درست تشخیص بدهیم، اگر در  تحقق اهداف امنیت ملی و منافع فردی از خودمان ترس نشان دهیم نشان‌دهنده بی‌خردی خودمان هست.

چالش به‌خودی خود عقبگرد نیست

وی افزود: قطعا وقتی در مسیر تحقق اهدافمان برمی‌آییم، با چالش مواجه می‌شویم و نفس وجود چالش نمی‌تواند سبب عقب‌گرد باشد.

ظهرهوند با بیان اینکه اگر این عقبگرد اتفاق بیفتد برخلاف عقلانیت عمل می‌کنیم، اظهار داشت: عقل به ما منافع واقعی ما را نشان می‌دهد و آنجا که حقانیت و منافع ما اتفاق بیفتد، منافع و مصالح ملی به وجود می آید و تهدید مقطعی نمی‌تواند ما را به عقب برگرداند چون احتمال درگیری و جنگ هست.

وی تاکید کرد: بازدارندگی مفهوم عقلانیت است و یعنی برای اینکه خودمان را از یک تهدید بزرگتر در بلندمدت رها و منافعمان را بیمه کنیم، باید آمادگی داشته باشیم که در مقابل تهدیدات بالفعل بایستیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه اگر عقب‌نشینی کنیم دشمن از تهدیدات بالفعل خود کوتاه نمی آید، اظهار داشت: قطعاً منافع را در حوزه امنیت ملی کشور تعیین می‌کنند که عدم تحقق آن منافع و اهداف می تواند سفره کشور را تنگ‌تر و حوزه بازیگری را محدودتر کند و تهدیداتی که امروز نمی بینیم، در آینده به سمتمان هجوم بیاورند.

ظهره وند بیان داشت: آنچه که می‌تواند ما را بیمه کند، این است که در برخورد با تهدیدات بالفعل کوتاه نیاییم و درسی را برای تهدیدات بالقوه‌ای شکل دهیم که در آینده می‌توانند متوجه ما شوند و این برخورد امروز ماست که می تواند تهدیدات بالقوه را از بین برده و تهدید بالفعل را در مهار ما قرار دهد.

وی ادامه داد: عقب نشینی نه تنها عقلانیت نیست بلکه عین توهم و عبور از واقعیتهای صحنه است.

ظهرهوند با تاکید بر اینکه وقتی می‌خواهیم فرصت‌ها و تهدیدهای یک کشور را کنترل کنیم قطعاً عوامل بیرونی تهدیدزا درصدد مقابله با ما بر می‌آیند، گفت: برخی تصور می‌کنند که اگر اکنون با یک چالش بین‌المللی مواجه هستیم، بنابراین عقلانیت حکم می‌کند که از این چالش فرار کنیم ولی بحث این است که این عین توهم است، چون چالش ما بر سر منافع است و اگر عقلانیت به خرج ندهیم و تسلیم شویم، آن منافع به سفره دیگری می‌رود و سفره ما تنگ‌تر می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: عقلانیت این است که ما سودمان را حداکثر کنیم و تهدیدات‌مان را به حداقل برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر از راه روشنی که می‌رویم عقب‌نشینی کنیم عین بی‌خردی و توهم هست، اظهار داشت: تصور این که ما در مقابل آمریکایی‌ها و فشار غرب کوتاه بیاییم همان فرجام برجام می شود، چون کاری که ما در برجام کردیم توأم با عقلانیت نبود و با مصلحت‌اندیشی مواجه شد و همان‌هایی که کشور و انقلاب را به این متهم می کردند که برخلاف عقلانیت عمل می‌کنید، برجام را به امضا رساندند.

ظهره وند افزود: اگر عقلانیتی که به معنای عقب‌نشینی در برابر فشارها و عبور از منافع ملی است جواب می‌داد، شاید آن منطق می‌توانست حاکم باشد، اما می بینیم که به محض پذیرش برجام، دور جدیدی از تحریم‌ها توسط دولت دموکرات و اوباما علیه ایران برقرار شد.

وی با بیان اینکه در نتیجه این توهم، سیاست فشار حداکثری سرعت گرفت و دور زدن تحریم‌ها سخت‌تر شد چون خودمان تحت عنوان عقلانیت با غرب همکاری کردیم، تصریح کرد: یعنی ما توهم را جایگزین عقلانیت و واقع بینی کردیم در حالی که اگر در همان مقطع به آن شیوه عمل نمی‌کردیم و زیر فشار آنها تعهدات برجامی را نمی پذیرفتیم، وضعیت اقتصادی ما به این صورت نمی‌شد و این وضعیت محصول توهمی بود که عده‌ای تحت عنوان عقل‌گرایی و خردگرایی و تدبیر به مردم فروختند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه ما توهم اعتمادسازی و بازسازی روابط با غرب داشتیم در حالی که در فضای حاکم بر روابط بین‌الملل که مبتنی بر قدرت است چیزی به نام اعتماد وجود ندارد، اظهار داشت: آنچه که می‌تواند اعتماد ایجاد کند، ظرفیت‌های درونی و قدرت بازدارندگی و پاسخگویی هست و اگر این قدرت را داشتیم می توانستیم اعتماد کنیم.

ظهره وند با اشاره به اینکه نگاه واقع‌بینانه رهبر انقلاب نشان‌دهنده خرد سیاسی است و خرد سیاسی یعنی بتوانیم به ظرفیت‌های داخلی خودمان اتکا کنیم و بر اساس آن تهدیدات و فرصت‌ها را ببینیم، خاطر نشان کرد: هر کشوری که بخواهد مستقل باشد و سفره ملتش را آباد کند، باید به این منطق متوسل شود و این منطق صرفاً برای تفکر انقلاب اسلامی نیست چون چینی‌ها و دیگران هم این کار را می کنند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با شعارهایی که داد سعی کرد روابطش را با غرب پی‌ریزی کند و به سمت برجام رفت خاطرنشان کرد، متاسفانه الان هم همین جریان در آخرین مواضعش هنوز به بیگانه یعنی به دموکرات‌ها امید می‌بندند که اگر آقای بایدن پیروز شد، چنین اتفاقی خواهد افتاد و صحنه مدیریت اقتصادی کشور هم متاثر از همین تفکر است و اگر می توانستیم جنبه‌های توهم آمیز این تفکر را نشان دهیم، شاید صحنه می‌توانست خیلی بهتر از آنکه تصور کنیم به نفع ملت تغییر کند و حتی حوزه اقتصادی ما در این مقطع دست‌خوش تحول شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول