اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رسانه ترمیمی باید آسیب‌ها را از حالت تابو به مسئله اجتماعی تبدیل کند

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: رسانه ترمیمی باید با به رسمیت شناختن آسیب‌ها آن‌ها را از حالت تابو و خط قرمز خارج و به مسئله اجتماعی تبدیل کند.

رسانه ترمیمی باید آسیب‌ها را از حالت تابو به مسئله اجتماعی تبدیل کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی، محمدعلی فرجی‌ها امروز در نشست علمی رسانه ترمیمی ویژه مدیران و نخبگان رسانه‌ها که به همت خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تحولات جهانی چند دهه اخیر در زمینه کنترل جرم و ارزیابی بسیاری از مداخله‌های کیفری نشان از آن دارد که این مداخلات به‌خوبی نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های عدالت ترمیمی، استفاده از ظرفیت‌های موجود در جامعه است که بعد از شکل‌گیری دولت‌های مدرن به حاشیه رانده شد، ادامه داد: از ویژگی‌های شهر ترمیمی این است که شهروندان برای انجام امور جاری زندگی خود نیازمند نقض قوانین و مقررات نیستند، پس به تبع آن، مقررات هم باید تنظیم‌گرانه و براساس نیازهای واقعی مردم تنظیم شده باشد و ممر و منبع درآمد عده‌ای از طریق امضاهای طلایی یا رانت و رشوه ایجاد نشده باشد.

وی با یادآوری اینکه امروزه با تورم قوانین در کشور مواجه هستیم، بسیاری از آن‌ها را مخل کسب‌وکار و زندگی مردم دانست، بیان کرد: برخی از سازمان‌ها از این قوانین مانند جریمه‌های راهنمایی و رانندگی یا کمیسیون ماده صد شهرداری ارتزاق می‌کنند و حتی روی آن‌ها به‌عنوان منبع درآمدی حساب می‌کنند.

فرجی‌ها با اشاره به اینکه رسانه ترمیمی باید با به رسمیت شناختن آسیب‌ها آن‌ها را از حالت تابو و خط قرمز خارج  و به مسئله اجتماعی تبدیل کند، افزود: با انکار ایدئولوژیک واقعیت‌های مجرمانه به جایی نمی‌رسیم، مسئولان در حوزه‌های مختلف باید وجود آسیب‌های اجتماعی را بپذیرند، تا آن‌ها به مسئله تبدیل شود، در این صورت می‌توان به پیدا کردن راه‌حل نیز امیدوار بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر لزوم پرداختن به عوامل زیربنایی جرم و اختلاف، مجرمگردانی را در شهرها کاری غیرعلمی دانست و گفت: این کار مجرم را از همه پیوندهای عاطفی و شغلی و خانوادگی خود جدا می‌کند تا وی در دور باطل و باتلاق گونه اعمالش فرو برود، در حالی که می‌توان به اصلاح وی تحت شرایط خاص و محدودیت‌های لازمه، امید داشت.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های فرهنگی ما نیز ارکان عدالت ترمیمی وجود دارد، افزود: اسلام فرهنگ عدالت  ترمیمی را ترویج می‌دهد و مردم را حتی در هنگام قصاص کردن به گذشت آرامش بخش تشویق می‌کند، رسانه‌ها باید این منابع ارزشمند که پر از صلح و سازش است را از دل تاریخ و فرهنگ بیرون کشیده و در جامعه تبیین کنند.

فرجی‌ها با اشاره به اینکه فرهنگ مسئولیت‌پذیری در کشور کمرنگ است، ادامه داد: در فرهنگی که مسئولیت‌گریز است، مسئولانش از زیر بار پذیرش مسئولیت شانه خالی می‌کنند و رسانه‌ها باید با جدیت برای نهادینه‌سازی فرهنگ مسئولیت‌پذیری تلاش کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با نقد شیوه بازنمایی برخی حوادث در رسانه‌ها گفت: فراز و فرود در اجرای قوانین جرم زاست و عدالت ترمیمی تا رفع برخی بسترهای بروز تخلفات و جرایم صرفا نوشدارو برای حل برخی مشکلات است.

رسانه ها با تأسی از فلسلفه انتظار، اصلاح و امید را در جامعه ترویج دهند

مدیرکل صداو سیمای خراسان رضوی نیز در این نشست در سخنانی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین هدف جنگ نرم دشمنان، گرفتن روح امید و اعتماد به نفس مردم ایران است، گفت: رسانه‌ها باید با مهندسی اخبار و اطلاعات، درنظر گرفتن تناسب بین اخبار مثبت و منفی، اجتناب از انتقال احساس ترس و ناامنی و پرهیز از تکرار اخبار منفی، به اعتماد‌سازی و دمیدن روح امید در جامعه بپردازند.

محسن نصرپور با اشاره به اینکه در فرهنگ دینی ما فلسلفه انتظار بر اساس اصلاح‌گری و امید، پایه‌گذاری شده است، ادامه داد: رسانه‌ها با تأسی از فلسلفه انتظار باید اصلاح و امید را در جامعه ترویج دهند و باید در اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی، فضای کشور را تلطیف و با نشاط کنند و در این مسیر از کاهش نشر حجم اخبار سیاه و برجسته‌سازی خبرهای موفقیت و پیشرفت کشور دریغ نکنند.

وی با بیان اینکه دشمنان در پی سطحی کردن ذائقه رسانه‌ای مردم هستند، یادآوری کرد: ترویج موارد سطحی و احساسی و بسط سکولاریسم دینی و تبلیغ دین فردی به‌جای دین اجتماعی به بهانه‌های مختلف مانند کرونا از جمله خط و رویکردهای برخی رسانه‌های معاند در ماه‌های اخیر است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی تصریح کرد: امروزه عنصر اعتماد در رسانه‌ها مهمتر از افزایش مخاطب به‌نظر می‌رسد و بنابراین باید با ارتقای سطح آستانه تحمل مردم و تقویت خودباوری فردی و اجتماعی، سرمایه اجتماعی جامعه را تعالی بخشید.

رسالت رسانه‌ها مبتنی بر مسئولیت اجتماعی عدالت نگاری مشفقانه است

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی هم در این نشست، مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها را مبتنی بر مسئولیت اجتماعی، حق‌بینی و عدالت‌نگاری مشفقانه با ارتقای سطح امید در جامعه دانست.

مجتبی محمودی افزود: به‌نظر می‌رسد با وجود اینکه در تعاریف رسانه‌ای خبر بدی که عمق یک فاجعه در آن بیشتر باشد یک خبر خوب تلقی می‌شود، وقت آن رسیده که رسانه‌ها به جای بزرگنمایی و برجسته‌سازی آسیب‌ها و جذب مخاطب از این طریق به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کرده و ضمن بیان نقدهای منصفانه درصدد نشر اخبار امیدبخش در جامعه  باشند.

به گفته وی، رسانه ترمیمی نه از طریق ارزش خبری که از طریق ارزش فرهنگی و توجه به حقوق شهروندی به تولید محتوا می‌پردازد و تعالی تعامل‌های اجتماعی توام با رعایت اخلاق و تعادل در فضای گفتگو، ارزشمند است.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه با حجم زیادی از سیاه‌نمایی و مشهد هراسی از سوی معاندان در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی مواجه هستیم، افزود: مشهد به خاطر همجواری با امام رضا(ع) که الگوی مناظره و گفتگوی بین ادیان هستند باید محور گفتگو و تعامل باشد و نشر این فرهنگ مستلزم ورود رسانه‌ها به این عرصه است.

محمودی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کارکرد رسانه‌ها ایجاد همبستگی و انسجام عمومی است، ادامه داد: رسانه‌ها با نگاه منصفانه و مصلحانه می‌توانند با بازنشر حقائق به‌جای بازنمایی اخبار کذب، بذر امید را در دل‌های مردم زنده نگه دارند و به بهبود حال عمومی مردم کمک کنند.

در ادامه این نشست، برخی از حاضران به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول