اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

تصویب خواهرخواندگی بندرعباس با «کوبه» ژاپن

در نشست امروز شورای شهر بندرعباس، خواهرخواندگی بندرعباس با شهر کوبه ژاپن به تصویب رسید.

تصویب خواهرخواندگی بندرعباس با «کوبه» ژاپن

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در بحبوحه بروز تخلفات مالی در شهرداری این شهر و بحران کرونا و گرفتاری‌های مدیریت شهری برای پرداخت حقوق به کارگران، اعضای شورای شهر بندرعباس امروز طرح خواهرخواندگی بندرعباس با شهر «کوبه» ششمین شهر بزرگ ژاپن را به تصویب رساندند.

شهرداری بندرعباس گفته که این پیشنهاد از سوی شهر کوبه ژاپن ارائه شده است.

اسلام باوقار رییس شورای شهر بندرعباس البته در این زمینه اظهار کرد: ما ازنظر اقتصادی شبیه به کشور ژاپن نیستیم اما دنیا دیدن به از ندیدنش است، ما می‌توانیم با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با شهر کوبه ژاپن از تجربیات این شهر استفاده کنیم. اگر چند چیز کوچک نیز از آن‌ها یاد بگیریم، کافی است.

وی افزود: خواهرخواندگی بین شهرها تعهد سیاسی بین کشورها ایجاد نمی‌کند و ارتباطات فرهنگی و آموزشی بین آن‌ها شکل می‌گیرد. با خواهرخواندگی می‌توانیم فرهنگ خود را منتقل کنیم و از تجربیات دیگر شهرها استفاده کنیم.

فیصل دانش نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این باره عنوان کرد: قرارداد خواهرخواندگی برای ما هزینه‌ای ندارد و مخالفت با آن دلیل منطقی ندارد.

فاطمه جراره دیگر عضو شورای شهر بندرعباس و رییس پیشین شورا هم در این باره با نگاهی انتقادی گفت: امضای تفاهم‌نامه‌هایی چون شهر خلاق، خواهرخواندگی با شهری در ژاپن و ... اگر قرار باشد تنها یک قرارداد باشد و هیچ تأثیری در شهر نداشته باشد درست نیست. این قراردادها توقع ایجاد می‌کند و شهرداری باید در صورت انعقاد قرارداد دستاوردهای خود را نیز به مردم گزارش دهد. امیدوارم قرارداد خواهرخواندگی با شهر کوبه ژاپن برای ما دستاورد مفیدی داشته باشد.

محمد مهدی جهانبخش معاون شهردار بندرعباس نیز در دفاع از این طرح، عنوان کرد: شهر کوبه ژاپن درزمینهٔ پیشگیری از بلایای طبیعی امکانات و تجربیات زیادی داشته است، که پیشنهاد خواهرخواندگی به یکی از شهرهای کشور را داده‌اند و سازمان شهرداری‌های کشور شهر بندرعباس را پیشنهاد داده‌اند. ما خواهرخواندگی با دو شهر دیگر در چین نیز این قرارداد را داریم. در این زمینه باید مصوبه‌ای از شورای شهر اخذ کنیم.

وی ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه بندری با این شهر نیاز به هماهنگی تعداد زیادی از دستگاه‌های اجرایی دارد چراکه در کشور ما همچون کشورهای دیگر مدیریت واحد شهری وجود ندارد. انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با دو شهر در چین پیشنهاد استانداری بوده و این مورد پیشنهاد شهرداری بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات ارزی ما سفری به این کشور نخواهیم داشت مگر به هزینه خودشان، اگر سفری اتفاق بیفتد سفر کارشناسان ژاپنی به ایران خواهد بود.

فرجام دانش رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: شهر کوبه شهری با یک و نیم میلیون جمعیت و ازنظر بندری و خطی بودن شبیه به بندرعباس است، اسکله کانتینری دارد و بعد از زلزله سال ۱۹۹۵ رتبه کانتینری‌اش تنزل پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: بعدازاین زلزله شهر کوبه معروف و به نماد شهرسازی در جهان تبدیل شد، در این راستا بعد از زلزله روی مواردی که ضعف داشتند کار کردند، تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی خود را به ۱۰ برابر افزایش داند، ۱۲۰ ایستگاه تک ماشینه ایجاد کردند، مقاومت سازه‌هایش در زلزله به قدرت ۸ ریشتر به مدت ۵ دقیقه است و همچنین به سمت آموزش ایمنی به مردم  رفته‌اند.

حمیدرضا حیدری پوری مدیر روابط عمومی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: سفر من و آقای دانش هیچ هزینه‌ای برای شهرداری بندرعباس نداشته و کل هزینه را کشور ژاپن پرداخت کرده، ما بین هزار و ۴۰۰ نفر در کل کشور برای این سفر انتخاب شدیم و این سفرها با رایزنی نبوده است. خواهرخواندگی یک ریال برای ما هزینه نخواهد داشت، شرکتی در ژاپن در خصوص این مسائل هزینه می‌کند و نیازی نیست نگران مسئله هزینه‌های رفت آمد آن باشیم.

اعضای شورای شهر در نهایت به طرح خواهرخواندگی بندرعباس با کوبه ژاپن رای مثبت دادند.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول