اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

قدمت طولانی وقف در سیرجان/از تامین هزینه سفر کربلا تا کمک مومنانه

متولی موقوفه خواجه کریم‌الدینی که هم مدرسه‌ای را به عنوان وقف ساخته است و هم در مراسم مذهبی هزینه می‌کند، می‌گوید: این موقوفه بزرگ بخشی برای هزینه سفر مردم برای زائران کربلا هزینه می‌شود و همچنین اطعام و دستگیری از شیعیان علی‌بن ابیطالب (ع) و امسال که سفر کربلا نداشتیم هزینه بسته‌های حمایتی برای قشرهای نیازمند جامعه شد.

قدمت طولانی وقف در سیرجان/از تامین هزینه سفر کربلا تا کمک مومنانه

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، دهه وقف فرصت مناسبی برای طرح یکی از موضوعات مهم و وقفی شد تا اهداف و نیات متعدد واقفین را بدانیم و بی‌شک یکی از جلوه‌های عشق و دلدادگی مردم به ساحت قدسی حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) موضوع وقف‌های محرمی است. 

در شهرستان سیرجان وقف‌های متعددی با قدمت چند صد ساله برای برپا داشتن پرچم عزای حسینی و احیاء مکتب عاشورا به یادگار مانده است و موقوفه‌های محرمی نقش مهمی در برگزاری مجالس روضه و عزاداری به همراه اطعام نیازمندان در این شهرستان دارند.

وجود 184 موقوفه در سیرجان

به گفته سیدصادق طباطبایی مسئول اداره اوقاف و امور خیریه سیرجان 184 موقوفه در شهرستان سیرجان وجود دارد که عمده این موقوفات و درآمدشان برای عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) در ماه‌های محرم و صفر است و روضه‌خوانی برای آن حضرت نیت واقفین است که نشان از اراده قلبی و عشق مردم این شهرستان از قدیم تاکنون به خاندان عصمت و طهارت دارد.

وی افزود: در وقف‌های جدید 300 باب مسجد و 9 بقعه متبرکه امامزادگان در شهرستان سیرجان وجود دارد که موقوفات و وقف نیز در فعالیت آنها نقش موثری دارند.

حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی امام جمعه سیرجان هم گفت: نقش موقوفات در پیشبرد ارزش‌های اسلامی و احیاء مکتب اسلام خیلی مهم است و حضرت علی (ع) اولین واقف در مسیر اسلام بودند و این مقوله از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: در شهرستان سیرجان مجالس عزاداری و روضه‌های متعدد و باشکوهی در طول سال از محل موقوفات برای ائمه اطهار (ع) به خصوص امام حسین (ع) برگزار می‌شود و ما نیز در برنامه‌ریزی های در حال حاضر واقفین جدید را به سمت و سوی نیازهای فعلی جامعه مثل برنامه‌های قرآنی ، حوزه‌های علمیه، اطعام و دستگیری از نیازمندان جامعه و جوانان و دیگر برنامه‌های دینی هدایت و راهنمایی می‌کنیم.

مهری مویدمحسنی مطلع از موقوفات و تاریخ سیرجان اظهار کرد: سابقه وقف در شهرستان سیرجان به نیم قرن می‌رسد و وقف‌ها و موقوفه‌های مهمی در سیرجان مثل خانه حاج‌رشید، موقوفه مرحوم حاج‌میرزاسعید، موقوفه حاج‌سیدابراهیم رضوی، خواجه کریم‌الدینی و موقوفه خواجه عابدین لاری داریم که با قدمت بالای چند قرن و موقوفه‌های بزرگ نشانه این است که حتی اعیان و بزرگان سیرجان زندگی خودشان را وقف، آن هم برای امام حسین (ع) و عزاداری‌ها  داشتند و دارند که این روال نیز ادامه دارد.

 محمدعلی بهرام‌بیگی متولی یکی دیگر از موقوفه‌های بزرگ ابراز داشت: هزینه مراسم مذهبی و عزاداری برای ائمه اطهار و حضرت امام حسین (ع) در این موقوفه پررنگ است و هزینه می‌شود و بیشتر موقوفات هم جهت زنده نگهداشتن محرم و صفر در این شهرستان است اما برای اشتغال جوانان و یک کار خیر عام‌المنعه از همین موقوفه پمپ بنزین و مجموعه اشتغالزایی احداث کردیم و درآمدش هم صرف نیت بانی همان عزاداری و مسائل مذهبی می‌شود و هم بیش از ده نفر جوان مشغول به کار شدند.

متولی موقوفه خواجه کریم‌الدینی که هم مدرسه‌ای را به عنوان وقف ساخته است و هم در مراسم مذهبی هزینه می‌کند نیز می‌گوید: این موقوفه بزرگ بخشی برای هزینه سفر مردم برای زائران کربلا هزینه می‌شود و همچنین اطعام و دستگیری از شیعیان علی‌بن ابیطالب (ع) و امسال که سفر کربلا نداشتیم هزینه بسته‌های حمایتی برای قشرهای نیازمند جامعه شد.

رتبه دوم سیرجان در موقوفات هلال‌احمر استان

مردم نیز به نوعی در گزارش ما از وقف به عنوان بزرگترین پشتوانه مالی در این شهرستان در راستای مسائل مذهبی و برگزاری مراسم عزاداری و فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ عاشورا یاد کردند.

آنها معتقدند، واقفان نیک‌اندیش بسیاری برای اقامه عزای حسینی و زنده نگه داشتن حماسه عاشورا از گذشته تاکنون، از مال و دارایی خود گنجینه‌های ارزشمندی را بر جای گذاشتند به گونه‌ای که میان وقف وعاشورا پیوندی ماندگار و ناگسستنی برقرار گشته است و زبان اسناد وقف و سنت عاشورا گویای‌ این پیوستگی است.

 مجید عرب‌قهستانی رئیس جمعیت هلال‌احمر سیرجان با بیان اینکه وقف در هلال‌احمر سیرجان نقش مهمی را ایفا کرده است، اظهار کرد: این شهرستان با 18 موقوفه برای هلال‌احمر که توسط خیران انجام شده است رتبه دوم وقف در بخش هلال‌احمر را در استان کرمان دارد.

انتهای پیام/80015/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول