اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تولید چوب؛ گریزگاه بیابان‌زدایی در لارستان

ترغیب مردم در زمینه تولید چوب با سرمایه‌گذاری در کاشت درختان بومی، می‌تواند علاوه بر کسب درآمد پایدار و اشتغالزایی، موجب احیاء طبیعت و جلوگیری از بیابان‌زایی در سطح لارستان شود.

تولید چوب؛ گریزگاه بیابان‌زدایی در لارستان

 به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، در کشور ایران به جهت وسعت جغرافیایی و وجود آب و هوایی متنوع، از این فرصت می توان برای کسب ثروت و ایجاد اشتغال پایدار بهره برد.

مواهب الهی در بعد منابع طبیعی در ایران بسیار گسترده است و می توان با بهره گیری از ایده های نو و فناوری نچندان پیچیده، اقدام به سرمایه گذاری کرد و با یک برنامه ریزی و کسب مشاوره از متخصصان امر کشاورزی و منابع طبیعی، در راستای کسب سود و ثروت حرکت کرد.

شهرستان لارستان با توجه به گستره جغرافیایی وسیع و وجود دشتها و کوه‌های متعدد، قابلیت بهره‌برداری مناسب و سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون از جمله پرورش عسل، کاشت و بهره‌وری از گیاهان داروئی و تولید چوب را دارد.

لارستان با توجه به گستره جغرافیایی وسیع و وجود دشتها و کوه‌های متعدد، قابلیت بهره‌برداری مناسب و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گوناگون از جمله پرورش عسل، کاشت و بهره‌وری از گیاهان داروئی و تولید چوب را دارد

با توجه به شرایط آب و هوایی خطه لارستان، می توان با کاشت گونه‌های درختی بومی شامل ابریشم لاری، توت، سپستان، انجیر محلی، کنار هندی، گَز شاهی، کهور، بید و غیره که در مقابل کم‌آبی و گرمای بالای خورشید بسیار مقاوم است، علاوه بر توسعه اراضی جنگلی، نسبت به کسب درآمد و ایجاد اشتغال در سال جهش تولید گام برداشت.

در این زمینه، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان چندی پیش در کارگاه آموزشی آشنایی به بهره برداری از فرآورده های جنگلی در لارستان با اشاره به اجرای طرح‌های الگویی احیاء و مدیریت مشارکتی عرصه‌های بیابانی با گونه‌های مختلف اقتصادی و سازگار با شرایط بیابانی مانند گز شاهی، گفت: یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها در راستای جلوگیری از تخریب و نابودی عرصه‌های جنگلی، زراعت چوب و توسعه آن به ویژه در مناطق خشک و بیابانی است.

منصور رضائی با تاکید بر اینکه پیگیری‌ لازم برای صدور مجوز حمل چوب درخت بیابانی گَز در حال انجام است، افزود: با استفاده از قانون ماده ۳ و بر اساس فعالیت‌های ترویجی  و مشارکت مردم برای کشت درختان چوب‌ده می‌توان جهش خوبی در زمینه زراعت چوب در  لارستان ایجاد کرد.

وی با اشاره به سابقه زراعت و برداشت چوب درخت گَز در لارستان، تصریح کرد: با توجه به بیابانی بودن بیشتر مناطق شهرستان و لزوم انجام عملیات مقابله با بیابان‌زایی، بهره برداران این بخش از گذشته اقدام به زراعت و برداشت چوب گَز در اراضی مستثنیات خود می‌کردند که این امر باید تقویت و تداوم داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها در راستای جلوگیری از تخریب و نابودی عرصه‌های جنگلی، زراعت چوب و توسعه آن به ویژه در مناطق خشک و بیابانی است

رضایی اجرای این طرح را در کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از روند بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی همچنین اشتغالزایی و تامین معیشت روستاییان موثر دانست و گفت: این اقدام علاوه بر جلوگیری از بروز تخریب و تصرف در اراضی جنگلی و دیگر تخلفات در این عرصه‌ها نقش بسزایی در تولید چوب و برآوردن نیاز‌های صنایع چوب دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان پیرامون برخی از مشکلات بهره برداران در زمینه توسعه زراعت چوب موضوعاتی را مطرح و توضیحاتی نیز در خصوص دستورالعمل و مراحل قانونی اخذ مجوز برداشت و صدور گواهی حمل چوب ارائه کرد.

در این خصوص، کارشناس جنگل اداره منابع طبیعی لارستان نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه درخت «گز» بومی مناطق گرم و خشک بوده و و مقاومت زیادی به گرمای شدید، خاک شور و آب با کیفیت پایین یا شور را دارد، اظهار کرد: در لارستان این‌گونه گیاهی در اطراف اراضی کشاورزی کاشت می‌شود.

ابراهیم یزدانی با اشاره به اینکه هنگامی که درختان اطراف اراضی کشاورزی به رشد مناسب می‌رسند، در نقش بادشِکن و محافظت از محصولات زراعی عمل می کنند، افزود: درخت «گز» سازگاری زیادی با محیط زیست دارد و یکی از درختان ارزشمند در مقابله با بیابان زایی و فرسایش بادی است که از تخریب زمین های کشاورزی جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه هنگامی که قلمه درخت «گُز» کاشته می شود باید هر ۱۵ روز یک بار در فصل زمستان و هر ۱۰ روز یکبار در فصل تابستان آبیاری شود، تصریح کرد: در اراضی کشاورزی هنگام آبیاری محصول زراعی، این گیاه نیز آبیاری می‌شود اما در اراضی غیرکشاورزی باید آبیاری صورت بگیرد.

درخت «گز» سازگاری زیادی با محیط زیست دارد و یکی از درختان ارزشمند در مقابله با بیابان زایی و فرسایش بادی است که از تخریب زمین های کشاورزی جلوگیری می کند

این کارشناس منابع طبیعی لارستان با اشاره به اینکه معمولاً بعد از برش درختان گز جهت بهره برداری، سه سال بعد درخت به رشد قبلی می رسد، ادامه داد: اداره منابع طبیعی لارستان آمادگی دارد که به متقاضیانی که مایل به غرس قلمه گز در اراضی ملکی خود هستند، کمک های فنی و مشاوره ارائه کند.

یزدانی با بیان اینکه قلمه درخت گز که از درختان موجود در سطح لارستان است، تهیه می شود، یادآور شد: هر ساله در نهالستان اداره منابع طبیعی لارستان درختان جنگلی تولید و در اختیار متقاضیان نهاد قرار می گیرد.

وی از اجرای طرح بیابان زدایی در روستای «کهنه مرکزی» توسط اداره منابع طبیعی لارستان خبر داد و عنوان کرد: بخشی از سطح در نظر گرفته شده برای این طرح، به کشت درخت گز اختصاص یافته که خوشبختانه از رشد مناسبی نیز برخوردار است.

کارشناس جنگل اداره منابع طبیعی لارستان با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچگونه فروش چوب توسط این اداره صورت نمی گیرد، بیان کرد: در اراضی که شرایط آب و خاک مساعد باشد، کشت گونه گز می تواند به عنوان زراعت چوب مدنظر قرار گیرد.

یزدانی با تأکید بر اینکه برای سرمایه گذاری در این زمینه باید اصول فنی و نگاه اقتصادی را در نظر داشت، اضافه کرد: زمان برگشت سرمایه در زراعت چوب طولانی و به طور معمول ۵ تا ۷ سال است و وابستگی زیادی به قیمت روز فروش فرآورده های چوبی دارد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول