اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

روشن نگه داشتن چراغ روضه‌های خانگی با مشق همدلی

15 سال است که خانواده‌های کوی میرداماد تبریز چراغ روضه حسینی را در مسجد نبی اکرم(ص) روشن نگه داشته‌اند ولی امسال مرثیه حسینی رنگ و بوی دیگری گرفت و آنها با تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های بی‌بضاعت دل‌هایی را شاد کردند.

روشن نگه داشتن چراغ روضه‌های خانگی با مشق همدلی

 خبرگزاری فارس - معصومه درخشان: 15 سال قبل اعضای هیات امنای مسجد نبی اکرم(ص) میرداماد تبریز طرحی را پیشنهاد کرده و آن را روی کاغذ آوردند. معلوم نبود خانواده‌های کوی میردادماد تبریز با شنیدن این طرح چه عکس العملی خواهند داشت. شاید خیلی از آنها موافق این طرح بوده و در اجرای آن مشارکت کنند  و شاید خیلی‌ها نیز مخالف بوده و از اجرای این طرح ناراضی باشند.

برگزاری مرثیه‌های خانگی در مسجد

اینها موضوعاتی بود که فکر و ذهن اعضای هیات امنای مسجد نبی اکرم(ص)  را با خود درگیر کرده بود ولی تا زمانی که این طرح اعلام عمومی نشود چگونه می‌توان به عکس‌العمل مخاطبان دست یافت.

این طرح عبارت بود از« برگزاری مرثیه‌های خانگی  ایام محرم، صفر، ایام فاطمیه و مراسم‌های شهادت ائمه اطهار در مسجد نبی اکرم(ص)  " یعنی خانواده‌هایی که چندین سال بود در خانه‌های خود برای سید و سالار شهیدان مرثیه‌های خانگی برگزار می‌کردند بعد از اعلام شدن این طرح  مرثیه‌های خانگی را در مسجد نبی اکرم (ص) برگزار کنند.

در یکی از مراسم‌های عمومی که در مسجد نبی اکرم(ص)  برگزار می‌شد این طرح اعلام عمومی گردید و خانم اعظم علیلو به عنوان نماینده هیات امناء این طرح و پیشنهاد را با خانواده‌های کوی میرداماد تبریز مطرح  و از آنها درخواست کرد در اجرای این طرح مشارکت کنند.

برگزاری مرثیه‌های خانگی در مسجد نبی اکرم(ص) از نظر محتوا، نوع برگزاری، مداح یا سخنرانی که صاحبخانه دعوت می‌کرد هیچ تفاوتی نداشت بلکه تفاوت فقط در مکان برگزاری بود که هیات امنای مسجد بنا به دلایلی می‌خواستند مرثیه‌های خانگی به مساجد ورود کند.

در میان تردیدها و دو دلی‌های اعضای هیات امنای مسجد نبی اکرم(ص) این طرح با استقبال خانواده مواجه شد و هر کدام از آنها به خوبی در اجرای این طرح مشارکت کردند. حالا 15 سال است که در ایام محرم و صفر که کوی و برزن رخت عزای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام را بر تن می کند بانیان مرثیه‌های خانگی کوی میردادماد تبریز در مسجد نبی اکرم(ص) خاک پای عزاداران حسینی را طوطیای چشم می‌کنند و با دلی سرشار از ایمان و عشق به ائمه اطهار علیه السلام می‌خواهند تسکینی بر دل داغدار حضرت زهرا(س) و زینب کبری (س) باشند.

خانم اعظم علیلو، مسوول امور خواهران مسجد نبی اکرم(ص) میرداماد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در ابتدای صحبت‌هایش از حال و هوای روزهایی گفت که می‌خواستند این طرح را به صورت عمومی اعلام کنند.

وی گفت: عکس‌العمل همسایگان و اهالی کوی میرداماد را نمی‌دانستیم که چگونه می‌شود خانواده‌هایی که چندین سال است در خانه‌های خود به عزاداری سیدالشهدا می‌پردازند چگونه به این کار راضی می‌شوند ولی بر خلاف تصور ما وقتی این موضوع مطرح شد خانواده‌ها به خوبی استقبال کردند. اعلام کردیم هزینه چای، خرما یا هر نوع پذیرایی که در نظر گرفته‌اید و حتی مداحی یا سخنرانی که دعوت می‌کنید را به مسجد بپردازید  تا ما همه را بر طبق آنچه که مد نظر شما است انجام دهیم.

علیلو ادامه داد: تعدادی از خانواده‌ها به مدت 10، 12 پنج یا دو روز در خانه‌های خود مرثیه برگزار می‌کردند که با موافقت آنها این مرثیه‌ها به مسجد به انتقال یافت. اتفاقا برگزاری مرثیه در مسجد باعث ایجاد نوعی وحدت و همدلی در بین  خانواده‌هاشد، تعدادی از خانواده‌ها می‌گفتند اکنون خانه خدا رونق گرفته  و فعالیت‌ها منسجم‌تر شده است. مسجد مرکزیت یافت و از ساعت چهار عصر تا نماز مغرب و عشاء به ترتیب خانواده‌ها بانیان مرثیه می‌شدند.

استقبال خانم‌ها به قدری خوب بود که یک روز یک خانم استاد دانشگاه متولی امور کفشداری مسجد می‌شد، یک خانم 60 ساله به کمک دختران جوان متولی امور چایخانه مسجد بودند و همه می‌خواستند به نوعی  سهمی داشته باشند.

سخنرانان باسواد از میان بانوان استاد حوزه و دانشگاه برای صحبت و سخنرانی در این مراسم دعوت می‌شدند و با مرکزیت مسجد هر روز شاهد 300 تا 400 نفر از عموم شهروندان بودیم که از اقصی نقاط شهر به مجلس عزای سید و سالار شهیدان می‌آمدند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به هدف اجرای این طرح در مسجد نبی اکرم(ص) خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه زندگی مردم در حال حاضر آپارتمان نشینی شده است برگزاری برخی مراسم از جمله مرثیه‌های خانگی در آپارتمان‌های کوچک عملا امکان‌پذیر نیست و گاهی اوقات باعث ایجاد نوعی سوء تفاهم‌ها می‌شود از سوی دیگر متاسفانه مشاهده می‌شد که برخی تجملات در مرثیه‌های خانگی به چشم می‌خورد و هدف سوم ما نیز رونق گرفتن مسجد نبی اکرم(ص) بود.

وقتی این موضوعات بررسی شد اعضای هیات امناء در صدد برآمدند این طرح را پیشنهاد  و مطرح کنند که به لطف خداوند با مشارکت حداکثری خانواده‌ها مواجه شد و آنها اکنون با رضایت خاطر به این نوع از برگزاری مراسم‌های مذهبی در طول سال رغبت دارند.

 

همه با هم علیه کرونا

از 15 سال پیش که خانواده‌ها دست به دست هم داده و چراغ روضه عزای حسین علیه السلام را در مسجد نبی اکرم(ص) روشن و پررونق نگه داشته‌اند امسال با همه آنها سال‌ها متفاوت است، امسال  مرثیه حسینی رنگ و بوی دیگری گرفت. ویروس کرونا همه برنامه‌ها را نقش بر آب کرد. شور و حال عزاداری دهه اول محرم به تدارک و فراهم کردن بسته‌های معیشتی  برای خانواده‌های بی‌بضاعت شهر تبدیل شد.

مسوول خواهران مسجد نبی اکرم(ص) میرداماد تبریز در مورد فعالیت‌های این مسجد در ایام همه‌گیری و مبارزه با ویروس کرونا گفت: وقتی مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان در مورد رزمایش کمک‌های مومنانه صحبت کرده و عموم مردم را به مشارکت در این کار تشویق کردند خانواده‌هایی که در ماه مبارک رمضان در اطعام علوی شرکت می‌کردند یا حتی مهمانی افطاری برای اعضای فامیل داشتند هزینه همه آنها را به  کمک مومنانه اختصاص دادند.

وی ادامه داد: علاوه بر ماه مبارک رمضان در فاصله بین عید غدیرخم تا آغاز محرم با مشارکت و همدلی خانواده‌ها 16 میلیون تومان کمک و احسان جمع آوری شد که همه این مشارکت‌ها در تهیه  بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های نیازمند صرف شد. با این کمک‌های مردمی 70 بسته کمک مومنانه خریداری و در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد. در کنار بسته‌های معیشتی گوشت قربانی نیز به خانواده‌ها اهدا شد.

دوخت ماسک از 300 تا 3 هزار عدد در روز

اعضای مسجد نبی اکرم(ص) علاوه بر مشارکت در رزمایش کمک مومنانه  در دوخت و دوز ماسک و لباس‌های  مخصوص کادر بهداشت و درمان نیز فعال بودند به طوری که خانم علیلو در این زمینه هم توضیح داد و افزود: از ششم اردیبهشت ماه واحد ماسک دوزی در مسجد نبی اکرم(ص) شروع به کار کرد. زنان و دختران جوان با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی برای مبارزه با ویروس کرونا و کمک به کادر بهداشت و درمان با علاقه تمام پای کار آمده و از 10 صبح تا پنج عصر با چرخ‌های خیاطی که خودشان به مسجد آورده بودند در دوخت ماسک، ملافه، روتختی و لباس (گان) پزشکی مشغول بودند.

وی ادامه داد: خواهران مسجد نبی اکرم(ص) روزانه 300 تا سه هزار عدد ماسک می‌دوختند و به صورت مرتب و با آرامش کامل در مسجد حاضر می‌شدند. حتی دختران، هفت، هشت  ساله نیز برای دوخت ماسک پای کار آمده بودند.

خانم علیلو با اشاره به زیبایی‌هایی که در طی این مدت در این مسجد دیده بود گفت: صحنه‌های بسیار زیبایی در طی این مدت مشاهده کردم، خانمی که خودش نمی‌توانست به مسجد بیاید ولی چرخ خیاطی صنعتی خودش را آورد و گفت با آن کار کنید. دختران جوانی که مشتاقانه کار می‌کردند، خانم‌هایی که با کار کردن خود صحنه‌هایی همچون پشتیبانی از هشت دفاع مقدس را خلق می‌کردند، آقایانی که با خرید میوه ما را پشتیبانی می‌کردند از جمله زیبایی‌هایی بود که در طی این مدت به چشم دیدیدم.

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول