اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

نیاز به اتاق‌های چندحسی برای دانش‌آموزان نابینا/ مناسب‌سازی کنکور و المپیادها برای نابینایان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از وجود 23 مدرسه نابینایان در کشور خبر داد و بر لزوم ایجاد اتاق‌های چندحسی برای دانش‌آموزان نابینا تأکید کرد.

نیاز به اتاق‌های چندحسی برای دانش‌آموزان نابینا/ مناسب‌سازی کنکور و المپیادها برای نابینایان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در برنامه‌ای که امروز به مناسبت روز جهانی نابینایان به صورت ویدئوکنفرانس و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: معتقدیم که آرمان بشر ایجاد یک جامعه دوستدار انسان است و جامعه دوستدار انسان، جامعه دوستدار معلول و آسیب‌دیدگان جسمی ـ حرکتی است.

وی با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان، با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا قوانین جامع برای متناسب‌سازی و عادلانه‌سازی جامعه را به پیش ببریم، گفت: در این مسیر به دو نکته باید توجه داشت که آن هم برابری فرصت آموزشی برای آسیب‌دیدگان و معلولان و دسترسی پذیری به فضا، تجهیزات و امکانات آموزشی و پرورشی است.

حسینی با اشاره به روز عصای سفید، افزود: آموزش و پرورش یکی از وجوه مهم عادلانه شدن و دسترسی‌سازی جامعه است و در جامعه توسعه یافته، پیشرفته و کمال‌جو، جلوه آموزشی برای عادلانه‌سازی و کیفیت بخشی به نظام یاددهی ـ یادگیری توجه می‌شود یعنی باید کیفیت‌بخشی شود و مدارس همسو شکل بگیرد.

وی به تاریخچه آموزش نابینایان اشاره کرد و گفت: آموزش نابینایان به 100 سال پیش باز می‌گردد و پس از آن به تدریج در استان‌های دیگر شکل گرفته است تا آنکه در سال 1369، اساسنامه سازمان استثنایی تصویب شد و از سال 1370 سازمان کودکان استثنایی با پوشش 7 گروه آسیب‌دیده مستقر شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به آمار دانش‌آموزان نابینا، اظهار کرد: 23 مدرسه ویژه نابینایان داریم که 2 مدرسه نیز در حال ساخت است و تعداد 3380 دانش‌آموز نابینا در 30 رشته در این مدارس تحصیل می‌کنند؛ همچنین 4985 دانش‌آموز نیز در 77 رشته در 913 مدرسه طرح تلفیقی تحت پوشش هستند و در مجموع 8373 دانش‌آموز در 936 مدرسه و 107 رشته تحصیل می‌کنند که از این تعداد، 9 مدرسه شبانه‌روزی است و 750 دانش‌آموز در این مدارس آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در جهت عدالت آموزشی، شرایط و فضا را برای استفاده از دانش‌آموزان نابینا متناسب سازی کنیم و در این راستا، برای دانش‌آموزان نابینا کتب صوتی و کتب بریل تولید کردیم و برای دانش‌آموزان کم‌بینا نیز کتب درشت‌خط تولید کرده‌ایم.

* در 13 استان مدرسه ویژه نابینایان داریم

حسینی تصریح کرد: در 13 استان مدرسه ویژه نابینایان داریم و در 5 استان مدرسه شبانه‌روزی وجود دارد همچنین 1200 معلم به طور مشخص کار آموزش دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا را بر عهده دارندکه 350 نفر از معلمان دارای آسیب نابینایی و کم‌بینایی هستند.

وی درباره موفقیت دانش‌آموزان نابینا در کنکور نیز گفت: 149 نفر از دانش‌آموزان نابینا در کنکور شرکت کردند که از این تعداد 109 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و همچنین 7 نفر نیز رتبه زیر 10 را  کسب کردند.

* ایجاد رشته موسیقی برای اولین بار ویژه دانش‌آموزان نابینا

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در 3 قلمروی فعالیت‌های آموزشی، حمایتی و مشارکتی برون سازمان اقداماتی را انجام دادیم، گفت: در بخش فعالیت‌های آموزشی سالانه حداقل 120 کتاب درسی به شکل بریل، صوتی و درشت‌نما متناسب‌سازی می‌کنیم و برای اولین بار هم رشته موسیقی را برای دانش‌آموزان نابینا ایجاد کردیم.

وی به تولید محتوا در بستر شاد اشاره کرد و افزود: پایگاه جامع محتوای آموزشی داریم که همه استان‌ها در این پایگاه تولید محتوا می‌کنند که بیش از 1100 محتوا ارزیابی شده است و 137 محتوا در 25 لوح فشرده برای دانش‌آموزان نابینا و کم‌بیناست همچنین با توجه به این موضوع که تراز هیچ جامعه‌ای از تراز معلمش بالاتر نمی‌رود و کلید اصلی موفقیت تعلیم و تربیت، معلم با کیفیت است، 27 راهنمای معلم در این حوزه تهیه شده و 10 عنوان بسته همراه معلم تولید شده است.

حسینی با بیان اینکه باید تلاش کنیم دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی متناسب با استعداد، علاقه و نیاز جامعه انتخاب رشته کنند، اظهار کرد: بر همین اساس در مدارس خاص، رشته‌های علوم انسانی، مدیریت خانواده و موسیقی را ایجاد کردیم و در مدارس تلفیقی نیز تمام رشته‌ها عرضه می‌شود.

وی به نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل اشاره کرد و گفت: در این راستا 5 هزار نفر از معلمان و اولیا آموزش می‌بینند که در سال‌جاری هزار معلم و اولیای دانش‌‌آموز، آموزش می‌بینند تا ارتباط دانش‌آموزان و همچنین افراد ناشنوا و نابینا در جامعه مؤثرتر باشد. همچنین تاکنون 3 دوره آموزش خط بریل داشتیم.

* 9 هزار قلم عصا، عینک، تبلت و ذره‌بین به دانش‌آموزان کم بینا و نابینا اهدا شده است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به آمایش سرزمینی برای پیش‌بینی تجهیزات و امکانات مورد نیاز جامعه دانش‌آموزی معلولان بیان کرد: اشاره کرد و افزود: حسینی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلمان گفت: بر این اساس به 105 قلم که 70 هزار وسیله می‌شود که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه این اقلام آموزشی و ورزشی نیاز است و به جذب امکانات دولتی، خیرین و مشارکتی نیاز داریم.

وی با اشاره به تهیه لوح آموزشی برای دانش‌آموزان نابینا، فیلم مستند آموزشی خط بریل، توزیع 3 هزار پوستر همراه بانابینایان تا یک ماه دیگر و تولید اپلیکیشن آشنایی با نابینایی، اظهار کرد: فعالیت‌های حمایتی نیز برای نابینایان و کم بینایان شامل عصا با 200 هزار تومان، عینک با 400 هزار تومان، تبلت 800 هزار تومان و ذره‌بین 200 هزار تومان است همچنین تاکنون 9 هزار قلم عصا، عینک، تبلت و ذره‌بین با ارزش بیش از 30 میلیارد تومان به دانش‌آموزان کم بینا و نابینا اهدا شده است و امسال هم 1710 قلم از این موارد ارائه شده است.

حسینی افزود: در حوزه درمانی هم خدمات پاراکلینیکی، داروهای مستمر و دندانپزشکی ارائه شده است همچنین برای ارائه خدمات با کیفیت باید با دستگاه‌هایی در ارتباط باشیم و در این راستا در زمینه کنکور با سازمان سنجش و در زمینه المپیادها، جشنواره جوان خوارزمی و سماد با رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان جلسه داشتیم تا زمینه بیشتر حضور این گروه را فراهم کنیم. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در نظر داریم یک یا نفر از نابیانیان و کم‌بینایان را به عنوان مشاور انتخاب کنیم که حلقه اتصال ما با جامعه نابینایان و کم بینایان باشند، گفت: در تمام مدارس نابینایان اتاق بازی راه‌اندازی کردیم همچنین دانش‌آموزان کم‌بینا نیاز به اتاق تاریک و دانش‌آموزان نابینا هم به اتاق‌های چندحسی نیاز دارند تا حواس دیگر تعریف شود اما در مدارس نداریم. فقط دو مدرسه در مشهد و خراسان شمالی اتاق چند حسی دارند که باید تلاش کنیم همه مدارس ما مجهز به این اتاق شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول