اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

روحانی: یکشنبه شاهد خبر خوش رفع تحریم‌های تسلیحاتی هستیم/ جنگ در روز صلح و صلح در روز جنگ اشتباه است

رئیس‌جمهور گفت: هفته آینده برای ملت عزیز خبر خوشی داریم و آن را تبریک می‌گوییم که ده سال تحریم ظالمانه تسلیحاتی، یکشنبه هفته آینده رفع خواهد شد.

روحانی: یکشنبه شاهد خبر خوش رفع تحریم‌های تسلیحاتی هستیم/ جنگ در روز صلح و صلح در روز جنگ اشتباه است

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجّت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح امروز (چهارشنبه 23 مهرماه) در جلسه هیئت دولت با تسلیت ایّام عزاداری پایان ماه صفر، گفت: لازم می‌دانم از همه مردم متدین و فهیم و عاشق خاندان رسالت تشکر کنم که در دوران عزاداری اربعین همه استانداردها را مراعات کردند و علی‌رغم اشتیاقی که به زیارت امام حسین(ع) و راهپیمایی داشتند، راهپیمایی انجام نشد و عزاداری‌ها هم در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفت.

وی افزود: از مردم خواهش می‌کنیم در ایام پایانی ماه صفر همچنان همه دستورات بهداشتی را مراعات کنند.

روحانی با بیان اینکه مردم عزیز ما از پیشوایان دینی خودشان همواره درس‌های مهمی را برای زندگی فردی و جمعی خود آموخته‌اند و می‌آموزند، تصریح کرد: با این حال باید نسبت به زندگی پیامبر بیش از آنچه انجام گرفته دقّت کنیم و درس‌آموزی کنیم.

وی ادامه داد: زندگی پیامبر که بالاترین شخصیت تاریخ انسانی است، اخلاقش پیام بود و زندگی‌اش الگو بود و در قرآن مجید با همین صفات توصیف شد. این پیغمبر نمونه، هم جنگ داشت و هم صلح. هم عملیات تهاجمی داشت هم عملیات تدافعی. این پیامبر روزهایی در جنگ پیروز شد و روزهایی دچار شکست. این پیامبر، حکومت را بر مبنای قانون و پیام و پیمان اداره کرد.

رئیس‌جمهور افزود: پیامبر اسلام پیامبری بود که وقتی با مردم مکه صلح کرد قرآن آن را فتح مبین نامید و بزرگترین پیروزی‌های پیامبر در سایه آن صلح بود، بیش از آنکه در میدان جهاد کسب کرده باشد. آنجا که توان کافی برای جنگ بود فرمان جنگ می‌داد و آنجا که تعداد دشمنان بیشتر بود فرمان دفاع می‌داد. در جنگ احزاب، خندق پیامبر در کنار قدرت ایمان در برابر دشمنان ایستادگی کرد.

روحانی با بیان اینکه تمام کفار و اهل کتاب در مدینه زمان پیامبر احساس امنیت می‌کردند و هیچ جایی را در جزیره العرب بر مدینه ترجیح نمی‌دادند، گفت: امنیت مردم در هر دین و مرام و سلیقه‌ای که بوده‌اند در کنار حکومت پیامبر حراست و حفاظت می‌شد. پیامبر همه سنن نادرست را زدود و از بین برد؛ تبخترهای نابجا،‌ غرورهای نابجا و آنچه که در آن جامعه نسبت به زنان و جوانان متأسفانه روا می‌شد و حتی به خود اجازه می‌دادند دختران را زنده‌به گور کنند، عظمتی همسان مردان به زنان داد و این کار کوچکی نیست. جامعه‌ای که دختر را ننگ می‌دانست به‌جایی رسید که تولد دختر را رحمت می دانست.

رئیس‌جمهور، امام حسن(ع) را پیرو پیامبر و امام صلح دانست و گفت: وقتی عده‌ای به ایشان اعتراض کردند که چرا پیمان صلح را امضاء کردی، امام حسن گفت جامعه اسلامی که شما ده نفر، بیست نفر نیستید؛ شما که همه دنیای اسلامی نیستید. من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و من وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی است؛ باید مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز جنگ صلح کردیم و در روز صلح، جنگ کردیم، هر دو اشتباه است، به موقع باید بایستیم و به‌موقع، جنگ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکشنبه هفته آینده مردم شاهد خبر خوش رفع تحریم‌های تسلیحاتی خواهند بود.

روحانی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت گفت: ما در ۹۹/۹/۹ سامانه جامعه تجارت را افتتاح خواهیم کرد. این سامانه‌ای‌ است که من سال‌ها و ماه‌هاست که به دنبال آن هستم تا از روزی که کسی ثبت سفارش می‌کند تا مغازه‌ای که جنس در آن به فروش می‌رسد را مشاهده کنیم. دیگر بحث احتکار و اینکه جنس کجا رفته به پایان می‌رسد. تمام انبارها باید زیر سلطه این سامانه قرار گیرد. تمام اقدامات بانک مرکزی باید در چارچوب این سامانه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم سه امتحان بزرگ را پشت سر گذاشتند، خاطرنشان کرد: جنگ تحمیلی اقتصادی سال ۹۷ که ادامه دارد، سیل ۹۸ در ۲۵ استان که آزمایش دیگری بود و کرونایی که پایان ۹۸ و در سال ۹۹ با آن درگیر هستیم سه آزمایش هم برای مسئولان و مدیران بود و هم برای مردم. بحمدلله مردم در این آزمون‌ها سربلند بیرون آمدند.

روحانی در ادامه گفت: هفته آینده برای ملت عزیز خبر خوشی داریم و آن را  تبریک می‌گوییم که ده سال تحریم ظالمانه تسلیحاتی، یکشنبه هفته آینده رفع خواهد شد. شما می‌دانید چهار سال بر سر این موضوع با آمریکا جنگیدیم و چهار سال بود این در و آن در می‌زدیم تا روز ۲۷ مهر اتفاق نیفتاد و اتفاق می‌افتد. این به خاطر ایستادگی مردم و تلاش همه مسئولان و دیپلمات‌های ماست.

وی افرود: آن‌هایی که می‌گوید برجام چه کرده، این یکی از کارهای برجام است، تحریم تسلیحاتی را برداشت. از یکشنبه می‌توانیم اسلحه را از هر که خواستیم بخریم و به هر کسی خواستیم بفروشیم؛ این یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید است. البته گاهی صبر و حوصله لازم دارد تا به همه نکات مورد توجه خود برسیم. البته این وسط یک شرّی در دنیا پیدا شد به نام حاکمان جدید کاخ سفید که این شرّ را بر سر همه آورد. افغانستان که کاخ سفیدنشینان هر روز می‌گفتند امنیت آن را تضمین می‌کنیم ببیند در این کشور چه خبر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه می‌دانیم مردم در فشار اقتصادی هستند، تصریح کرد: می‌خواهم به مردم عزیز اطمینان بدهم که دولت همه توان خودش را برای تأمین ارز مورد نیاز برای کالاهای مورد نیاز جامعه به‌کار برده و خواهد برد. دولت لحظه‌ای از درد و مشکل مردم و مصائب مردم غافل نیست. هرچه در توان داشتیم عمل کردیم.

روحانی با بیان اینکه دولت فقط شعار نمی‌دهد و آمارها گواه این سخن هستند، به ارائه عملکرد دولت در برخی حوزه‌ها پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، متن کامل سخنان امروز روحانی در نشست هیئت دولت به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در هفته پایانی ماه صفر و ایام رحلت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص)، شهادت امام مجتبی (ع) و همچنین شهادت مولای ما حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)، هستیم لازم می‌دانم از همه مردم متدین و فهیم و عاشق خاندان رسالت تشکر کنم که در دوران عزاداری اربعین همه استانداردها را مراعات کردند و علیرغم اشتیاقی که به زیارت ابی‌ عبدالله‌الحسین داشتند، راهپیمایی و مجالس عزا، راهپیمایی به عراق انجام نشد و عزاداری‌ها هم در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفت.

از مردم عزیز و عاشق خاندان رسالت تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم و همچنین از مردم خواهش می‌کنیم که در ایام پایانی ماه صفر و ایام مصیبت و عزایی که در پایان ماه داریم همچنان همه دستورات بهداشتی را مراعات کنند.

مردم عزیز ما از پیشوایان دینی خود همواره درس‌های مهمی در زندگی فردی و جمعی آموخته‌اند و می‌آموزند اما نسبت به زندگی پیامبر عظیم‌الشان اسلام باید بیش از آنچه انجام گرفته، دقت و درس آموزی کنیم .

پیامبر بالاترین شخصیت تاریخ انسانی است نه قبل از او کسی به آن مقام آمد و نه بعد او کسی به آن مقام خواهد آمد. او اشرف مخلوقات بود ، اخلاق او پیام بود و زندگی او الگو بود و پیامبر در قرآن مجید با همین صفات توصیف شد وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ، او الگو و نمونه برای همه ما بود.

این پیغمبر الگو و نمونه، هم جنگ داشت و هم صلح، این پیامبر بزرگ تاریخ و مرد نمونه هم عملیات تهاجمی و هم عملیات تدافعی داشت، این پیامبر، روزهایی در جنگهایی پیروز شد و روزهایی دچار شکست شد، این پیامبر حکومت را بر مبنای قانون، پیام و پیمان اداره کرد، پیامبری بود که وقتی با مردم مکه صلح کرد قرآن آن را فتح مبین نامید. "إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا" و بزرگترین پیروزی‌های پیامبر در سایه آن صلح بود که به دست آمد و بیش از آنچه بود که پیامبر در میدان جهاد کسب کرد.

آنجایی که توان و نیروی کافی برای جنگ بود پیامبر فرمان جنگ می‌داد و آنجا که تعداد دشمنان و ابزار آنها بیشتر بود فرمان دفاع و تدافع می‌داد. در جنگ احزاب و خندق، پیامبر در پناه قدرت ایمان و پناه خندق در برابر دشمنان ایستادگی کرد. تمام کفار و اهل کتاب در مدینه احساس امنیت می‌کردند و هیچ جایی را در جزیره‌العرب بر مدینه ترجیح نمی‌دادند امنیت مردم در هر دین و مرام و سلیقه‌ای که بودند در کنار حکومت پیامبر حراست و حفاظت می‌شد.

پیامبر همه سنن نادرست را زدود و از بین برد، تبخترهای نابجا، غرورهای نابجا و آنچه که متاسفانه در آن جامعه نسبت به زنان و جوانان روا می‌شد و می‌دیدید که حتی به خود اجازه می‌دادند دختران را زنده به گور کنند، پیامبر عظمتی همسان مردان به زنان داد و این کار، کارِ‌کوچکی نیست. جامعه‌ای که دختر را ننگ می ‌دانست تبدیل شد به آنکه تولد دختر را رحمت می‌نامید و می‌دانست این دختر رحمت را در این خانه آورده، احترام پسران و دختران مساوی شد و عبادت هر دو یکسان شد و حقوق آنها حقوق عادلانه شد.

در دوران پیامبر جوانان مقام پیدا کردند و پیامبر یک جوانی ( اسامه) را به فرماندهی بزرگترین لشگر خود برگزید و به تمام اصحاب و یاران خود گفت که در برابر این فرمانده جوان باید تسلیم و تابع باشید.

پیامبری که در جامعه اعتدال را آورد و با این اعتدال بود که می‌بینیم قرآن امت ما را امت وسط نامید "وَکَذلِکَ جَعَلناکُ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ"  و عنوانی که قرآن برای مردم مسلمان زمان پیامبر  می‌پسندد اعتدال است و می‌گوید این امت امتی میانه و وسط است نه افراط و نه تفریط می‌کند.

پیامبر سنن نوین انسانی را در جامعه مستقر کرد، علم به عنوان ننگ بود و یک بزرگ قبیله برای اینکه چیزی می‌خواند یا می‌نوشت پیشخدمت مخصوص داشت و اگر او می‌خواست بخواند یا بنویسد این خواندن و نوشتن ننگ بود اما پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد.

پیامبر بهداشت و نظافت را به عنوان یک الگوی مهم برای مردم تثبیت کرد، الگویی که جامعه اروپا بعد از قرن‌ها به حمام نرفتن افتخار می‌کرد. لویی چهاردهم می‌گفت یک سال تمام است که بدن من آب ندیده و حمام نرفته ام و بعد از قرنها به اینها افتخار می‌کردند.

پیامبر آن روز نظافت و پاکیزگی و شستن حداقل پنج نوبت دست و صورت را برای نمازهای پنجگانه و در شرایطی غسل را برای مردم واجب کرد و در همه حال نظافت را به عنوان یک اصل برای مردم تبیین کرد، آزادی را، مشورت با مردم را مورد تاکید قرار داد و هیچ کار مهمی را بدون مشورت با مردم انجام نداد، "وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ"، این دستور خداوند به پیامبر بود.

اما در عین حال همین پیامبر با عظمت که هم پیامبر و هم حاکم است و هم بالاترین شأن و مقام را دارد حق ندارد ذره‌ای از قانون تخطی کند "لَقَدْ کِدْتَ تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئًا قَلِیلً إِذًا لَأَذَقْنَاکَ ضِعْفَ الْحَیَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ"، "به پیامبر گفت اگر از خط مستقیم هدایت کوچکترین تخطی را کنی به راست یا چپ منحرف شوی مسیر حق را ترک کنی تو در دنیا دو برابر عذاب می‌شوی، دو برابر در آخرت عذاب می‌شوی". همه بر مبنای قانون از پیامبرش تا کوچکترین فرد در جامعه.

هیچ کس توفیق نیافته که در سلام بر پیامبر سبقت بجوید، در کوچه و بازار و مسجد، او بود که بر مردم سلام می‌کرد. همه می‌خواستند بر پیامبر سلام کنند اما پیغمبر بر همه آنها سبقت می‌جست، اصل تواضع و فروتنی در برابر مردم، ما باید تاریخ زندگی پیامبر را از نو بخوانیم و از نو تدریس کنیم. همه ابعاد این زندگی را مدنظر قرار دهیم.

بعضی‌ها فقط یک بعد زندگی پیغمبر را مدنظر قرار می‌دهند، "أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَبِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ"، مگر می‌شود انسان در یک مکتب یک بخش را قبول کند و یک بخش را بی اعتنا باشد؟ مجموعه اسلام درس زندگی ماست چه آنجا که می‌گوید جهاد و ایستادگی و چه آنجا که می‌گوید صلح، چه آنجا که می‌گوید برادری و چه آنجا که می‌گوید قاطعیت و چه آنجا که می‌گوید رحمت و نرمش در برابر دیگران، همه اینها مجموعه اسلام هستند مجموعه اسلام را از زندگی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام باید بیاموزیم به ویژه در این ایام که معطر این ایام به نام مبارک آن حضرت و روزهای پایانی زندگی مبارک پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است.

ائمه هدی هم همچنین، از امام حسن (ع) هم باید یاد بگیریم. او امام صلح و امام پیوند بود او امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: "انی رأیت هوی معظم‌الناس علی الصلح"، گفت؛ جامعه اسلامی که شما 10 نفر نیستید شما 20نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی است، امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگیدیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم به موقع باید صلح کنیم.

و مولای ما علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) که بر مبنای تدبیر عمل کرد، مولای ما که بر مبنای تدبیر ولایتعهدی را ولو با اکراه پذیرفت ولی فرمود من در هیچ امری دخالت نمی‌کنم، حضور او در خراسان و مرو چه تحول عظیمی در دنیای اسلام ایجاد کرد، او چه تبلیغی کرد، تنها نیشابور نبود که به استقبال امام هشتم شتافت با آن همه قلمدان‌ها و همه وسایل نوشتن، آن روز تا پیام او را بیاموزند و بنویسند. همچنین اهواز بود هر کجا امام رفت مردم به استقبال او شتافتند به خاطر علم و رفتار و اخلاقش، و او تدبیر و عقلانیت را به همه ما آموخت. او بود که فرمود: "لیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلاةِ"، او بود به ما فرمود "وَ إنَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّرِ فی أمرِ اللّه" ، فرمود عبادت این نیست که فقط نماز بخوانید یا فقط روزه بگیرید اصل عبادت فکر کردن و اندیشیدن و خردورزی در امر خدا و امور حق و در امور جامعه است. این بزرگانی که این ایام نام شریف آنها بیشتر برده می‌شود و در عزای آنها اندوهگین هستیم باید درسهای زندگی را از آنها بیاموزیم.

من در این فرصت می خواستم اینجا چند نکته را خدمت مردم شریف عرض کنم، اول اینکه در این ایام تلاش زیادی کردیم برای اینکه اقتصاد ما مسیر دیجیتالی را بپیماید و در یک بخش از این اقتصاد دیجیتال و زندگی دیجیتال در شرایط امروز کرونایی، تا آنجا که می‌توانیم باید تماس‌های حضوری را به حضور در فضای مجازی تبدیل کنیم، بحمدالله این هفته سامانه‌ای را افتتاح کردیم که همه مدارک تحصیلی دانشگاهی تحصیل‌کنندگان در این سامانه ثبت و ضبط شده است.

البته اطلاعات این سامانه از سال 92 به بعد آماده است، ولی به تدریج تکمیل می‌شود و می‌رود برای سال‌های قبل، دیگر نیاز نیست شخص این همه کپی مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس را در کیف کند و هر جا می‌رود 4 تا کپی تحویل دهد و تازه آن شک کند و بگوید اصل‌اش را بیاور و تازه با دانشگاه‌ مکاتبه کند، هیچ چیز دیگری نیاز نیست، این سامانه، در اختیار همه است و هر که می‌خواهد با کدی که در اختیار جایی که نیاز است، می‌تواند همه تحصیلات او را کامل در این سامانه ببیند، این قدم مهمی بود که چندی بود دنبالش بودیم و دیروز بحمدالله این سامانه افتتاح شد.

سامانه دیگری که ان‌شاء الله در 1399.9.9.افتتاح خواهد شد، سامانه جامع تجارت خواهد بود و این سامانه ای  است که من سال‌ها و ماه‌هاست دنبال آن هستم تا از روزی که کسی ثبت سفارش می‌کند تا آن مغازه‌ای که آن جنس را به فروش می‌رساند بتوانیم در آن سامانه ببینیم.

گمرک، بخش‌های دیگر، انبارداری‌های دیگر، بحث احتکار، بحث اینکه این جنس کجا رفته و تمام انبارهای کشور، باید زیر سلطه این سامانه قرار بگیرد. تمام اقدامات بانک مرکزی باید در چارچوب این سامانه قرار بگیرد، همه دستگاه‌هایی که بنا بوده در طول این مدت تلاش کنند را دیروز مرور کردیم و امروز ان‌شاء الله برای آن دوستانی که خوب کار و تلاش کردند، تقدیرنامه ارسال می‌شود و از آنهایی هم که عقب هستند، سوال می‌شود چرا عقب هستند، بعضی از دستگاه‌های ما از برنامه عقب هستند.

کسی فکر نکند این مسأله اختیاری است، دولت الکترونیک یک وظیفه بزرگ برای همه ماست. آموزش و پرورش ما در داخل سامانه‌های مجازی امروز فعالیت می‌کند.بهداشت و درمان و سلامت در این سامانه فعالیت می‌کند. کسب و کار و رفاه مردم و آنچه خدمات برای مردم است باید داخل این سامانه بیاید.

آب و برق و گاز که جداگانه است، همه اینها در یک سامانه جامع جمع می‌شود، همه آنچه از طرف مردم باید پرداخت شود، الکترونیکی می‌شود. کار بزرگی بود که برای شفافیت، مبارزه با فساد، آرامش و راحتی مردم انجام گرفت.

در روز دوشنبه این هفته هم افتتاح مهمی داشتیم، متفاوت با سایر افتتاح‌ها و آن مربوط به همه کاری بود که در این 1.5 سال برای سیل فروردین 98 انجام شده بود.

این یکی از افتخارات بزرگ دولت است که در خسارت سیل بی‌نظیر سال 98 که 25 استان ما را گرفتار سیل کرد و 3، 4 استان با مشکلات بسیار بزرگ عظیم مثل خوزستان، لرستان، گلستان که مشکلات بسیار زیادی را پیدا کردند، کارهای لازم انجام شد.

تمام خانه‌ها و مراکز تجاری و جاده‌ها، ابنیه و مراکز تخریب شده ساخته شده است. فقط خانه‌ها و ابنیه مردم 157 هزار واحد بوده، که 66 هزار واحد از نو ساخته شده و حدود 99 هزار واحد دیگر هم ترمیم شده و همه ساختمان‌ها به مردم تحویل داده شده است.

15 هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی در این مدت تکمیل شده است. این کار عظیم و بزرگی است که در کشور ما انجام گرفته است وخواهش می‌کنم دوستان با سایر کشورها مقایسه کنند، حتی در کشورهای پیشرفته ای که بلاهای طبیعی می‌آید. ببینند در چه مدت می‌توانند مردم را به خانه های خود  برگردانند. نه اینکه مردم به خانه خودشان برگشتند، مردم به خانه بهتر، مستحکم‌تر و به خانه ای‌ که بخاطر سیل به جای امن‌تر تغییر کرده برگشتند. دیدیم در زلزله کرمان آنجاهایی که چند سال پیش بنیاد مسکن ساخته بود. وقتی زلزله آمد آن ساختمان‌ها هیچ دست نخورد. ولی ساختمان‌های دیگر تخریب شد.

نه اینکه خانه ساخته شده بلکه خانه بهتر ساخته شده است. البته می‌دانم مردم ما زحمت فراوان و زجر فراوان کشیدند، همه کمک کردند و همه وارد عمل شدند همه نیروهای مسلح، نهادها، دولت، همه در کنار هم که از همه آنها سپاسگزاری و تشکر می‌کنم و تکرار می‌کنم 3  امتحان بزرگ برای مردم ایران بود، جنگ تحمیلی اقتصادی سال 97 که ادامه دارد، سیل سال 98 در 25 استان که آزمایش دیگری برای این مردم بود و کرونایی که از پایان سال 98 و در سال 99 درگیر آن هستیم. 3 آزمایش بزرگ، هم برای مسئولین، هم مدیران و هم برای مردم بوده است.

بحمدالله مردم ما در همه این آزمون‌ها سربلند بیرون آمدند و به ملت عزیز ایران این خبر خوش و تبریک را عرض می‌کنیم که 10 سال تحریم ظالمانه تسلیحاتی یکشنبه هفته آینده رفع خواهد شد و 27 مهرماه دیگر تحریم تسلیحاتی نداریم و شما مردم می دانید که 4 سال سر این با آمریکا جنگیدیم. 4 سال آمریکا به این در و آن در می‌زد برای اینکه روز 27 مهرماه اتفاق نیفتد اما چند روز دیگر این روز اتفاق خواهد افتاد.

این بخاطر ایستادگی مردم و تلاش همه مسئولین و دیپلمات‌های ما است. آمریکا موفق نشد. آنهایی که می‌گویند برجام برای ما چه کرده این یکی از کارهای برجام است که تحریم تسلیحاتی را برداشت. از یکشنبه می‌توانیم اسلحه‌مان را به هر که خواستیم بفروشیم و از هر که خواستیم اسلحه بخریم. این یکی از آن اقدامات مهمی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد.

البته بعضی وقت‌ها صبر و حوصله لازم دارد تا به همه نکاتی که مورد توجه و مورد نیاز است برسیم.

البته این وسط یک شری به نام حاکمان جدید کاخ سفید در دنیا پیدا شد که این شر را نه بر سر مردم ما که بر سر همه آورد.

شما ببینید چه بلایی سر افغانستان آمده است. افغانستانی که کاخ سفیدنشین‌ها هر روز می‌گفتند امنیت افغانستان را تضمین کردیم و تضمین می‌کنیم. شما الان ببینید در افغانستان چه خبر است. ببینید غرب و شرق افغانستان دست کیست وشرایط بسیار خطرناکی که امروز در افغانستان با آن مواجه هستیم.

اینهایی که ادعا می‌کردند ما آمدیم داعش را در منطقه از بین ببریم. دیدیم چه کار کردند. آن مردم فداکار عراق و سوریه و عزیزان رزمنده ما بود که در کنار آنها جنگیدند و داعش را برکنار کردند.

آمریکا بگوید در سیاست خارجی در 4 سال گذشته یک موفقیت به دست آورده است همین یک موفقیت را بگوید کجاست . در تمام موارد شکست خورده است. در برابر ملت فلسطین، ملت عراق، ملت سوریه شکست خورده است. همه جا شکست خورده است و یک موفقیت ندارد جز با زور.

آن شرایطی که می‌بینید با لحن بی‌ادبانه که حتی مدیر یک جمع کوچک نیز از آن لحن و از آن کلمات استفاده نمی‌کند، نسبت به ملت بزرگ و شریف ایران سخن می گوید، معلوم است که ملت ایران اینها را عصبانی کرده و به زانو در آورده است.

و آخرین نکته من این است که مردم عزیز ما امروز در فشار اقتصادی هستند و می‌خواهم به مردم اطمینان بدهم و عرض کنم که دولت همه توان خودش را برای تأمین ارز کالای مورد نیاز جامعه به کار برده و به کار خواهد برد و لحظه‌ای از درد و مشکل و مصائب مردم، غافل نیست. هر چه در توان داشتیم عمل کردیم. در برابر کرونا، هر چه توان داشتیم عمل کردیم، کادر درمانی، پزشکان و پرستاران، نیروهای مسلح، مدیران و بخش‌های اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان ما هر چه توانستیم انجام دادیم و هر چه بتوانیم انجام می‌دهیم و به نوکری و خدمت برای مردم افتخار می کنیم.

از همه وزرا و مسئولین و از همه آنهایی که بار سنگین مسئولیت بر دوش دارند خواهش می کنم ، با قدرت و با همه توانمندی و با استمداد از روح پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، امام مجتبی(ع)، مولای ما علی بن موسی الرضا(ع)، این بار را به مقصد برسانیم و مشکل مردم را کاهش دهیم.

در این جا می‌خواهم بگویم دولت فقط شعار نمی‌دهد.چند نمونه آمار را در پایان سخن خود به آن اشاره می‌کنم. امسال گندمی که از کشاورز خریدیم نسبت به پارسال 7 درصد افزایش دارد. پس شرایط کشاورزی ما امروز بهتر است و حتی در تولید گندم ما نسبت به پارسال یک قدم جلو هستیم و خرید گندم ما 7 درصد افزایش پیدا کرده است.

در زمینه تولید و فروش و بسیاری از زمینه‌ها. مخصوصاً در زمینه صنعت رشد داریم و در این یک ماهی که گذشته نسبت به ماه مشابه پارسال در تولید 11 درصد و در فروش 14 درصد رشد داریم. در 6 ماهه اول امسال در بخش صنعت، 6.4 رشد و در فروش رشد 8 درصدی داریم.

در بخش های مختلف فولاد از 3  تا 9 درصد در این 6 ماهه نسبت به سال گذشته تولید اضافه داشتیم پس فقط نمی‌گوییم و در مقام عمل هم همه کارگران و کارگاه‌ها، کشاورزان، مدیران ما تلاش می‌کنند.

صادرات غیرنفتی ما در این یک ماه اخیر یعنی ماه شهریور نسبت به ماه مرداد 25 درصد افزایش پیدا کرده است. روند صعودی افزایش صادرات غیرنفتی شروع شده است. در سخنرانی چند هفته پیش هم اشاره کردم که در 6 ماهه دوم ان‌شاء الله شرایط ما بهتر خواهد شد و از لحاظ اقتصادی تلاش‌ها مستمرانه به نتیجه خواهد رسید.

درمورد تقاضای سرمایه‌گذاری. آنهایی که می‌گویند مردم خسته شده اند و می‌خواهند کشور را رها کنند و بروند و حرف‌های ناروایی می‌زنند، بدانند که تقاضای سرمایه‌گذاری در کشور ما در 6 ماهه امسال نسبت به 6 ماهه پارسال 37 درصد رشد دارد و  پروانه بهره‌برداری نسبت به پارسال 8 درصد رشد دارد.

درست است که مردم مشکلات دارند و احساس فشار و سختی می‌کنند اما به این آمار و ارقام هم توجه کنند که دولت با همه توان در سال جهش تولید تلاش می‌کند و به این تلاش ادامه می‌دهد.

 البته می‌دانم در تولید، صادرات غیرنفتی، مبارزه با کرونا و همه جا وقتی ما موفق می‌شویم که همه دست به دست هم دهیم و همدیگر را یاری و کمک کنیم و اگر در بحث کرونا مقرراتی می‌گذرانیم که این مقررات محدودیت‌ها را اضافه می‌کند، مردم ما بدانند فقط بخاطر سلامت خودشان و عزیزانشان است و فقط می‌خواهیم مردم در سلامت  بمانند، نمی‌خواهیم کسی اذیت بشود. این محدودیت‌ها جزو لوازمی است که برای سلامت لازم می‌دانیم.

ان‌شاء الله با کمک همدیگر در کنار یکدیگر دشمن ابرقدرت و صهیونیسم را شکست خواهیم داد و در تولید و فعالیت اقتصادی خداوند توفیق نصیب ما خواهد کرد، در مبارزه با کرونا هم ان‌شاء الله با کمک همه کادر درمان موفق خواهیم شد.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول