اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

گرانی کود مسئولان تولید را هم نگران کرد/کشاورزان می گویند قدرت خرید نداریم

قیمت کود شیمیایی با مصوبه دولت بیش از 5 برابر شده و این مسئله مسئولان تولید را هم در فصل کشت زراعی نگران کرده و کشاورزان هم می گویند توان خرید کود گران را ندارند، آیا تولید سال آینده کاهش می یابد؟

گرانی کود مسئولان تولید را هم نگران کرد/کشاورزان می گویند قدرت خرید نداریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزایش قیمت کود شیمیایی پس از حذف ارز نیمایی و بر اساس مصوبه خود دولت بیش از 5 برابر شد این نهاده در افزایش تولید بسیار موثر است و در سال زراعی جدید که از مهر ماه آغاز شده کشاورزان با مشکل جدی مواجه کرده است.

به ازای هر یک واحد کودشیمیایی که کشاورزان در زمین خود استفاده می کنند 9 کیلوگرم در افزایش تولید موثر است و به همان نسبت عدم استفاده هم موجب کاهش تولید می شود.

یک کشاورز نمونه کاشمر به خبرنگار فارس گفت: «قیمت کود شیمیایی سرسام آور شده است و در بازار سیاه هم پیدا نمی شود و به هر کیسه کود به 500 هزار تو مان رسیده است و نگران تولید هستیم.»

مجری طرح تولید گندم کشور هم که به نظر می رسد درباره تاثیر گرانی کود در استفاده کشاورزان از این نهاده موثر در تولید نگران است، گفت: «گرانی کودهای فسفاته و پتاسه نباید مانع از مصرف این نهاده شود.»

این مسئول توضیح نداد که چگونه کشاورزان با وجود افزایش 5 تا 10 برابری قیمت کود می توانند این نهاده را تامین کنند وی راهکاری هم در این مورد  ارائه نکرد.

اسفندیاری پور گفته است: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه به خاطر تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی این را هم گفت که اگر غلات، کود اوره را به موقع و به مقدار کافی دریافت نکنند، میزان گلوتن و پروتئین آن کاهش می یابد و این امر کیفیت آرد گندم را کاهش می دهد.

اسفندیاری پور خاطر نشان کرد: مصرف کودهای ریزمغذی مانند کودهایی که حاوی عنصر روی هستند در افزایش تولید و ارتقای کیفیت دانه غلات موثر است.

در حالی که فصل کشت گندم در کشور آغاز شده و کشاورزان می گویند توان خرید کود گران را ندارند حتی مجری طرح تولید گندم هم نگران این مسئله است این سوال مطرح است آیا افزایش 5 تا 10 برابری  نهاده کود در تولید محصول استراتژیک گندم و موثر در امنیت غذایی کشور در سال آینده تاثیر خواهد داشت؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول