اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

اهدای 265 واحد پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونایی در قزوین/ اهدای خون 15 درصد کاهش یافته است

سرپرست اداره‌کل انتقال خون استان قزوین گفت: در استان قزوین تا روز گذشته موفق به جمع‌آوری حدود 265 واحد پلاسما از 265 داوطلب بهبود یافتهٔ کرونایی شده‌ایم که این پلاسماها سرشار از آنتی‌بادی‌هایی است که می‌تواند برای فرد گیرنده که یک بیمار کرونایی است ایمنی پسینی را ایجاد کند.

اهدای 265 واحد پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونایی در قزوین/ اهدای خون 15 درصد کاهش یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مریم مدرسی، سرپرست اداره‌کل انتقال خون استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: آمار اهداکنندگان خون در استان قزوین در 3 ماههٔ دوم سال 99 حدود 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است که البته این آمار از ابتدای پاییز بیش از 16 درصد است.

وی افزود: علت کاهش درصد اهداکنندگان خون، محدودیت‌های رفت و آمد مردم و نگرانی آنان از احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا در پایگاه‌های انتقال خون است، این در حالی است که ما به هم‌وطنان عزیز اطمینان می‌دهیم که علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تمام همت و تلاش ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با نهایت دقت است.

مدرسی ادامه داد: از سوی دیگر برخی افراد طبق بعضی از باورهای فرهنگی معتقدند اهدای خون موجب کاهش سطح ایمنی بدن می‌شود؛ این یک باور فرهنگی نادرست است، زیرا اهدای خون نه تنها هیچ‌گونه تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن ندارد، بلکه با توجه به حس معنوی انسان پس از انجام این کار پسندیده، موجب می‌شود روحیهٔ مثبتی در فرد ایجاد شود.

این مسؤول اظهار کرد: ترویج فرهنگ اهدای خون در چنین شرایطی بسیار مهم‌تر از گذشته است، زیرا در این شرایط با توجه به بحران ناشی از بیماری کرونا، لازم است ذخیرهٔ خون ما بیش از گذشته باشد.

۲۶۵ اهدای کنندهٔ پلاسما در استان

سرپرست اداره‌کل انتقال خون استان قزوین در ادامه به موضوع اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا اشاره نمود و عنوان کرد: بهبود یافتگان کرونا می‌توانند حدود 28 روز پس از بهبودی جهت اهدای پلاسما به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

وی بیان کرد: به کمک دستگاهی به‌نام آفرزیس پلاسمای این عزیزان جمع‌آوری شده و بقیهٔ اجزای خون به بدن آن‌ها باز می‌گردد.

مدرسی تصریح کرد: با توجه به این‌که این عزیزان بهبودیافتهٔ بیماری کرونا هستند، پلاسمای آنان سرشار از آنتی‌بادی‌هایی است که می‌تواند برای فرد گیرنده که یک بیمار کرونایی است ایمنی پسینی را ایجاد کند که درصد بسیار زیادی منجر به بهبودی و کاهش زمان بستری فرد دریافت کننده می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: خوش‌بختانه در مدتی که توانسته‌ایم جمع‌آوری پلاسما را داشته باشیم، نتایج بسیار خوبی در خصوص بهبود بیماران کرونایی گزارش شده است.

مدرسی اضافه کرد: در استان قزوین تا روز گذشته موفق به جمع‌آوری حدود 265 واحد پلاسما از 265 داوطلب شده‌ایم.

افراد واجد شرایط جهت اهدای خون

سرپرست اداره‌کل انتقال خون استان قزوین در ادامه در رابطه با شرایط افرادی که می‌توانند اهداکنندهٔ خون باشند، گفت: در حالت کلی افراد زیر 60 سال که حداقل وزن آن‌ها 50 کیلوگرم باشد می‌توانند اهداکنندهٔ خون باشند، هم‌چنین این عزیزان نباید سابقهٔ بیماری‌های خاص داشته باشند، افرادی که کارهای پرخطر مانند حجامت یا خالکوبی انجام داده‌اند نیز یک‌سال از اهدای خون معاف هستند، برخی از داروها هم مدت کوتاهی معافیت اهدای خون دارند، هم‌چنین افرادی که جراحی‌های بزرگ انجام داده‌اند تا 6 ماه و افرادی که جراحی‌های کوچک و سرپایی انجام داده‌اند نیز تا 6 هفته از اهدای خون معاف هستند.

وی عنوان کرد: عزیزانی که به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند یقین داشته باشند که پیش از اهدای خون، تمامی موارد و نکات به‌دقت توسط پزشک از اهداکننده پرسش می‌شود تا اگر اهدای خون برای فرد اهداکننده یا فرد گیرندهٔ خون آسیب‌رسان باشد از این امر جلوگیری به‌عمل آید، زیرا ما حتی تحت حادترین شرایط نیز استانداردها را رعایت می‌کنیم تا به سلامت اهداکننده و گیرندهٔ خون لطمه‌ای وارد نشود.

لازم است نقش بانوان در اهدای خون پررنگ‌تر باشد

مدرسی در ادامه به نقش کمرنگ بانوان در اهدای خون اشاره کرد و گفت: متأسفانه نقش بانوان در اهدای خون در سطح کشور و نیز در استان قزوین کمرنگ است.

وی افزود: خانم‌ها هیچ‌گونه نگرانی بابت اهدای خون نداشته باشند، زیرا در پایگاه‌های انتقال خون، پیش از اهدا به‌دقت معاینات فیزیکی انجام می‌شود و حتی به‌صورت پیشگیرانه به آنان قرص آهن داده می‌شود که از کم‌خونی‌های احتمالی جلوگیری شود.

 وی ادامه داد: از بانوان تقاضا می‌کنیم به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده و با فضای پایگاه‌ها آشنا شوند؛ زیرا این عزیزان، مادران و خواهران جامعه هستند و به‌عنوان افراد تأثیرگذار در خانواده می‌توانند در ترویج فرهنگ اهدای خون مؤثر باشند.

هر اهدا کننده می‌تواند جان 3 بیمار را نجات دهد

سرپرست اداره‌کل انتقال خون استان قزوین ضمن اشاره به این‌که هر اهدا کنندهٔ خون می‌تواند جان 3 بیمار را نجات دهد، عنوان کرد: خونی که از فرد اهدا کننده گرفته می‌شود خون کامل است که در آن فرآورده‌هایی مانند گلبول‌، پلاسما و پلاکت وجود دارد که پس از اهدا با دستگاه‌های سانتریفیوژ با دورهای مخصوص می‌توان گلبول، پلاکت و پلاسما را جداسازی کرد که هر کدام از این فرآورده‌ها می‌توانند جان یک بیمار را نجات دهند.

وی اظهار کرد: در میان فرآورده‌های خونی، پلاکت جزو محصولاتی است که 3 الی 5 روز پس از اهدا منقضی می‌شود، بنابراین ما روزانه باید تعداد خاصی پلاکت تهیه کنیم تا بتوانیم پاسخگوی مراکز درمانی باشیم، زیرا این فرآورده مدت کوتاهی قابلیت استفاده دارد و معمولاً نیز جزو مواردی است که ما با کمبود آن مواجه هستیم.

این مسؤول در ادامه ضمن اشاره به ذخیرهٔ 5 روز از گروه‌های مختلف خون در بانک خون قزوین خاطرنشان کرد: خوش‌بختانه تا امروز انتقال خون قزوین توانسته پاسخگوی بیماران استان باشد، اما لازم است ذخیرهٔ خونی ما تا حد قابل قبولی افزایش پیدا کند که اگر احتمالاً در روزهای آینده دچار بحران شدیم با مشکل مواجه نشویم.

وی یادآور شد: تقاضای ما از هم‌وطنان عزیز این است که در این شرایط سخت و بحرانی انتقال خون را برای اهدای خون و اهدای پلاسما تنها نگذارند، زیرا در شرایط سختی قرار داریم و لازم است در این ایام بتوانیم ذخیرهٔ قابل قبولی از خون و فرآورده‌های مختلف آن داشته باشیم که نگران سلامتی افراد نیازمند به خون و فرآورده‌های آن نباشیم و بتوانیم مانند گذشته پاسخگوی نیاز مراکز درمانی باشیم.

مدرسی در پایان تأکید کرد: بسیاری از بیماران در شرایط فعلی چشم انتظار اهدای خون و پلاسما توسط هم‌نوعان ایثارگر قزوینی خود هستند، بیایید مانند همیشه یار و یاور انتقال خون باشیم و بیماران نیازمند را تنها نگذاریم.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول