اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تحلیلی درباره تازه‌‌ترین بیانات رهبر معظم انقلاب؛ نگاهی‌نو به مؤلفه‌های قدرت

اگر تا دیروز واردات تسلیحات نظامی برای ما ممنوع بود امروز صادرات آن ممنوع شده است، این یعنی در تحریم به فناوری ساخت انواع تسلیحات نظامی از قبیل موشک، پهپاد، ماهواره‌بر، لیزر، جنگنده، بالگرد و … دست یافته‌ایم.

تحلیلی درباره تازه‌‌ترین بیانات رهبر معظم انقلاب؛ نگاهی‌نو به مؤلفه‌های قدرت

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: شاید آن روز که «آنتونیو گرامشی» اصطلاح «هژمونی» را حلاجی و روانه عرصه قدرت کرد هرگز فکر نمی‌کرد در پهنه جهان هستی کشوری قدرت خواهد گرفت که نه با قدرت سیاسی، بلکه با «نفوذ معنوی» به توسعه «عمق استراتژیک» خود دست خواهد یافت.

اگر تا دیروز آمریکا با قدرت نظامی و ترساندن حاکمان ترسو به دنبال اعمال هژمونی صرف نظامی خود بود امروز کشوری به‌واسطه «نترسیدن مردمش» پای در نظم نوین جهانی گذاشته که قدرت نظامی صرفا یکی از مؤلفه‌های قدرت اوست.

بر کسی پوشیده نیست که زیست سیاسی در جهانی که از قانون جنگل پیروی می‌کند جز با داشتن قدرت نظامی بازدارنده ممکن نیست چه آنکه حوادث حداقل ۲۰۰ سال گذشته ایران  اسلامی چنین ادعایی را ثابت می‌کند.

اما صرف داشتن قدرت نظامی هم بازدارندگی ایجاد نمی‌کند چه آنکه کشورهای مختلفی همچون پاکستان و رژیمی همچون رژیم صهیونیستی از انواع مختلف کلاهک‌های هسته‌ای برخوردار هستند، اما هرگز نتوانستند به آن امنیت پایدار مطلوب دست پیدا کنند.

از طرفی اقتصاد هم به‌تنهایی قادر نیست به تأمین امنیت با طعم استقلال کمک کند، چراکه کشورهای پیشرفته ازلحاظ اقتصادی همچون ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و … از امنیت عاریه‌ای برخوردارند  و کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس برای تأمین امنیت فوق‌العاده شکننده‌شان، میلیاردها دلار هزینه می‌کنند به امید آنکه امنیت را خریداری کنند!

اما فرهنگ، ضلع سوم و البته مؤلفه قدرت یک کشور به شمار می‌رود که اگر نباشد کمیت مؤلفه‌های امنیتی و اقتصادی لنگ می‌زند، اما با وجود فرهنگ غنی دو شاخص یادشده نه‌تنها معنی پیدا می‌کند بلکه به کارآیی آن‌ها افزوده می‌شود.

امروز تقریبا کسی در قدرت نظامی رژیم آمریکا تردید ندارد اما درباره جرئت استفاده از این قدرت حتما تردید و شک وجود دارد و چه‌بسا یقین در این گزاره است که «جرئت» استفاده از آن وجود ندارد و دلیل آن نوع جهان‌بینی حاکم بر کشورهای سرمایه‌سالار است که معتقد هستند ریختن خون دیگران برای تأمین خوشی چندروزه دنیوی مباح است لذا می‌کُشند تا زنده بمانند و اگر درجایی احساس کنند احتمال مرگ آن‌ها وجود دارد هرگز پای در میدان نمی‌گذارند و یا اگر ناخواسته دستگیر شوند خود را آلوده می‌کنند؛ حماسه بازداشت تفنگداران غربی در جزیره فارسی از سوی فرزندان سرزمین پارس دلیل روشنی بر این ادعاست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب که با مدیریت مدبرانه خود کشتی انقلاب را از امواج طوفانی جهان پرتلاطم به ساحل امن رسانده  است و ان‌شاءالله به‌زودی شاهد نتایج این آرامش خواهیم بود روز دوشنبه ۲۱ مهر در جریان ارتباط تصویری با دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح؛ تعریف نو، بامسما و جامعی از ارکان اقتدار ملی فرمودند که «استحکام و ثبات اقتصادی»،« قدرت دفاعی» و «توانایی و قوام‌یافتگی فرهنگی» این سه رکن هستند.

در باب «قدرت دفاعی» همین بس که جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در تاریخ معاصر با موشک‌های کاملا بومی هیمنه رژیم آمریکا را با درهم کوبیدن پایگاه اشغال‌شده عین‌الاسد شکست و ثابت کرد قدرت نظامی این رژیم دیگر آن توان سابق را ندارد که بشود به‌واسطه آن هژمونی نظام سلطه را به کشورهای جنوب تزریق کرد.

موضوع اقتصادی هم که اظهرمن الشمس است و ورود به آن خارج از حوصله بحث ماست اما مع‌الأسف با بی‌تدبیری‌های مکرر و مدیریت دولت فشار اقتصادی آزاردهنده‌ای بر مردم ایران اسلامی تحمیل شده است.
اما آنچه موردبحث ماست همان «قوام‌یافتگی فرهنگی» است که از فرهنگ عاشورا نشئت‌گرفته و مردمان ایران زمین از دیرباز به تأسی از امام و پیشوای خود، «مرگ» را به زندگی با ذلت ترجیح دادند. نتیجه بارز این فرهنگ در دفاع مقدس بروز و ظهور عینی داشت و با تقدیم قریب به ۳۰۰ هزار شهید، اجازه داده نشد که حتی یک وجب از خاک این مرزوبوم بعد از قرن‌ها به دست بیگانگان بیفتد.

امروز نیز همین فرهنگ دلیل مقاومت مردم کشورمان مقابل جنگ ترکیبی(هیبریدی) دشمنان قسم‌خورده این مرزوبوم شده است. دشمنانی که علی‌رغم شعارهای رنگارنگ حقوق‌بشری به هیچ‌یک از این حقوق پایبند نیستند و کیست نداند که دارو حتی در شرایط جنگی هم نباید تحریم شود ولی رژیم آمریکا با قلدری از تحریم دارویی ایران نیز دریغ نکرده و با کمال وقاحت به این جنایت خود افتخار هم می‌کند.

اگر تا دیروز واردات تسلیحات نظامی برای ما ممنوع بود امروز صادرات آن ممنوع شده است، این یعنی در تحریم به فناوری ساخت انواع تسلیحات نظامی از قبیل موشک، پهپاد، ماهواره‌بر، لیزر، جنگنده، بالگرد و … دست یافته‌ایم.

این مسیر نویددهنده آن است که با «قوام‌یافتگی فرهنگی»  قادر خواهیم بود نه‌تنها به رفع همه مشکلات ریزودرشت کشور فائق آئیم بلکه زمینه ظهور تمدن نوین اسلامی را بیش‌ازپیش فراهم و نزدیک کنیم.

منبع: روزنامه رسالت/ معصومه پورصادقی- دبیر گروه سیاسی

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول