اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

افتتاح بزرگترین استخر ذخیره آب خراسان رضوی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از افتتاح بزرگترین استخر ذخیره آب این استان با مساحت ۶۵ هزارمترمکعب خبر داد.

افتتاح بزرگترین استخر ذخیره آب خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده ظهر امروز در نشست خبری که به‌مناسبت هفته وقف در اداره اوقاف برگزار شد، اظهار کرد: بزرگترین استخر ذخیره آب خراسان رضوی دارای مساحت ۳۵ هزار مترمکعب است که ما در این دهه استخر ذخیره آب گوهرشاد به مساحت ۶۵ هزار مترمکعب را افتتاح می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۲۱ پروژه عمرانی با هزینه‌‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در دهه وقف رونمایی می‌شوند.

وی تصریح کرد: یک دارالقرآن در شاندیر، یک توتستان و یک استخر ذخیره آب در موقوفه یوز باشی، پروژه مسکونی فخار، استخر ذخیره آب امیرکبیر کاشمر و استخر ذخیره آب گوهرشاد جزو این پروژه‌ها هستند.

احمدزاده عنوان کرد: طی یک سال گذشته ۴۱ هزار مترمربع پروژه عمرانی صورت گرفته که مبلغ ۷۹ میلیارد ریال در آن هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: ۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع هم پروژه سرمایه‌گذاری با هزینه ۵۴۴ میلیارد ریال انجام گرفته و مجموع هزینه این پروژه‌ها ۶۲۳ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: اتفاق خوبی که شروع آن از خراسان رضوی بود، احداث نیروگاه برق خورشیدی با مقیاس کوچک یک هزار و ۳۵۰ واتی در نقاط مختلف است که این‌ها در سال گذشته احداث و وارد مدار شدند.

احمدزاده اضافه کرد: این نیروگاه‌های خورشیدی ۶ هزار و ۷۵۰ نفر روز ایجاد اشتغال داشته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: تا به حال ۹۴۵ میلیون تومان برق تولیدی را فروخته‌ایم که منافع آن در اختیار افق قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته در حوزه عمرانی و سرمایه‌گذاری کشاورزی، دام‌پروری و پرورش ماهی ۲۸۶ هزار و ۱۵۰ نفر روز اشتغال مستقیم و ۳۷۳ هزار و سه نفر روز اشتغال غیرمستقیم داشته‌ایم که این‌ها از برکات وقف و نذر بوده‌اند.

احمدزاده اظهار کرد: به‌مناسبت دهه وقف برنامه تجلیل از فعالان وقف را در روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌کنیم و در این برنامه از واقفین، متولیان، اصحاب وقف، خیرین، مدیران بقاع متبرکه، مستاجرین وقف، پژوهشگران، هنرمندان، اصحاب رسانه و مدیران مجموعه‌های مرتبط با وقف تجلیل می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: طرح احسان ماندگار در دهه پایانی ماه صفر اجرا می‌شود و در این طرح ۱۴ هزار بسته معیشتی هر کدام به ارزش ۲۵۰ هزار تومان از محل موقوفات خیرین به خانواده‌های نیازمندان اهدا می‌شود.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا، ۷۴ هزار بسته معیشتی از همین منبع تهیه و توزیع شده است.

احمدزاده بیان کرد: در دهه وقف ۱۳ نمایشگاه در شهرستان برپا می‌شود، همچنین مسؤولان اوقاف در این دهه در رسانه ملی حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص دیگر برنامه‌های دهه اوقاف گفت: چند مستند از موقوفات و بقاع متبرکه تهیه شده که در این دهه در رسانه ملی و فضای مجازی منتشر می‌شود.

وی بیان کرد: در این دهه، ۶۳ نشست علمی ـ صنفی با حضور نخبگان اعم از روحانیون، دانشجویان و بازاریان خواهیم داشت.

احمدزاده افزود: همچنین در این دهه ۵۶ ایستگاه همه واقف باشیم برپا می‌شود که در آن روحانیون آگاه و افرادی که بر وقف اشراف دارند، به ارائه توضیحات خواهند پرداخت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۱۷ پروژه عمرانی در شهرستان‌های کلات، قوچان، جوین، جغتای، تربیت حیدریه و چند شهرستان دیگر در استان کلنگ‌ می‌خورد.

وی ادامه داد: از سه موقوفه مشارکتی مهر فاطمی، قرآن ـ عترت و نماز ویژه دانش‌آموزان و مهر مهدوی رونمایی می‌شود.

احمدزاده اضافه کرد: شورای هماهنگی امور خیریه شهرستان‌ها تشکیل می‌شود که در مرکز خراسان رضوی هم یک شعبه داریم و دوره‌های توجیهی و آموزشی به‌صورت ویدئوکنفرانس برای این عزیزان برگزار می‌شود.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: مسابقات فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: ۶ خیمه معرفت در بقاع متبرکه برپا می‌شود و اعزام ۱۵ مبلغ روحانی در دهه آخر صفر و دهه وقف خواهیم داشت.

احمدزاده بیان کرد: هشت محفل انس با قرآن در بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی افزود: به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه را خواهیم داشت

وی در خصوص تعداد موقوفات این گونه بیان کرد: تعداد کل موقوفات خراسان رضوی ۲۶ هزار و ۲۰ موقوفه است و تعداد وقف‌ها در سال گذشته ۲۲۰ موقوفه بوده است.

احمدزاده افزود: از ابتدای سال جدید تا این لحظه ۹۲ وقف ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص تعداد بسته‌های معیشتی اهدایی اداره اوقاف و امور خیریه این استان گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۴ هزار و ۸۳۰ بسته معیشتی توزیع شده که مجموع ارزش ریالی بسته‌های توزیع ۱۶۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بوده است.

وی افزود: به مناسب دهه وقف ۱۴ هزار بسته معیشتی توزیع می‌شود که ۲۵ درصد این بسته‌ها در مشهد و مابقی در شهرستان‌ها به دست نیازمندان می‌رسد.

احمدزاده اضافه کرد: در مدت شیوع کرونا حدود ۹۵۰ هزار پرس غذای گرم از محل موقوفات و مشارکت خیرین بین آسیب‌دیدگان کرونا و نیازمندان توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدای سال جدید تا این لحظه ۹۲ موقوفه به ارزش ۷۵۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده است که ۱۶ وقف در مشهد، ۱۶ وقف در نیشابور، ۱۳ وقف در کاشمر، ۱۳ وقف در تربت جام و ۱۳ وقف در تربت حیدریه صورت گرفته است.

وی بیان کرد: اقدامات شاخصی که صورت گرفته شامل طرح مهر تندرستی که در آن به حدود ۵۰ هزار بیمار کمک برای تهیه دارو و درمان صورت گرفته است، طرح پیوند آسمانی که در آن کمک به تهیه جهیزیه ۱۲۰ و چهار زوج صورت گرفته است، طرح مهرتحصیلی که ۳ هزار و ۲۴۵ دانش آموز در این طرح لوازم التحریر دریافت کرده‌اند، ۷۵۰ هزار بسته مواد غذایی به ارزش ۱۶۸ هزار میلیارد ریال، توزیع ۹۵۰ هزار پرس غذای گرم، طرح آستان مهربانی که در آن ۳ هزار و ۶ بسته مواد غذایی در جوار بقاع متبرکه در سال قبل به مجاوران ابن بقاع اهدا شده، همچنین کمک به آزادسازی ۱۴ زندانی جرایم غیرعمد به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است.

احمدزاده اظهار کرد: بقاع متبرکه خادمان ثابت و فصلی دارد که ۱۷۰ نفر خادم ثابت و فصلی، ۶ هزار خادم افتخاری و یک هزار و ۲۸۲ نفر هیأت امنای این بقاع را تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص بابت پیرامونی اطراف حرم بیان کرد: طرح هویت‌زدای تاش اسما متوقف شده، اما رسما در حال اجرا است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: مدیریت منطقه ثامن خودش را ملزم به تابعیت از نظر مشاور جدید نمی‌بیند.

وی درخصوص تخریب مسجد هفت درب گفت: تخریب مسجد در صورتی که مخل امور مسلمین نباشد، خلاف شرع است و در صورتی که مشاور دستور به تثبیت دهد، باید مسجد تثبیت شود.

احمدزاده اضافه کرد: مسجد هفت درب بنا بر نظر مشاور باید تثبیت می‌شد، اما مدیریت منطقه از نظر آنها تبعیت نکرده و دست به تخریب مسجد زده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول