اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پاسخ چین به «ترودو»: کانادا جرات گفتن حقایق را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن رد اظهارات ضد چینی نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد، اقدامات اتاوا در پرونده دستگیری مدیر مالی هوآوی مثال کلاسیک بازداشت خودسرانه و دیپلماسی مبتنی بر زور است.

پاسخ چین به «ترودو»: کانادا جرات گفتن حقایق را ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به موازات تشدید تنش‌ها در روابط کانادا و چین، سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات ضد چینی و تند سه شنبه شب نخست‌وزیر این کشور غربی واکنش نشان داد.

بنا بر گزارش نشریه چینی گلوبال تایمز، سخنگوی وزارت خارجه چین در رد سخنان جاستین ترودو نخست‌وزیر کاناداعلیه چین اعلام کرد، اقداماتی که کانادا در پرونده دستگیری منگ وانژو مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی کرده است، مصداق و نمونه کلاسیک بازداشت خودسرانه و دیپلماسی مبتنی بر زور است.

«ژائو لی جیان» در نشست خبری امروز چهارشنبه خود اعلام کرد، چین مخالفت شدید خود را با اظهارات اشتباه (نخست‌وزیر) کانادا ابراز کرده و مراتب اعتراض شدید خود را به نماینده دولت کانادا مستقر در پکن ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد، کانادا باید با سه حقیقت و سوال مواجه شود: اول، چرا کانادا جرات این را ندارد که اذعان کند دلیل مشکلات پیش آمده در روابط چین و کانادا، بازداشت غیر معقولانه منگ وانژو شهروند بی‌گناه چین است؟

سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران در پکن تصریح کرد، چرا کانادا از بین این همه متحد آمریکا تنها کشوری بود که با درخواست این کشور برای همکاری به منظور دستگیری منگ موافقت کرد؟

به گفته این مقام چینی، سوال سوم این است که کانادا در موضوع افشای اطلاعات مرتبط با پرونده منگ این همه محتاط و مشکوک است و چرا برای جلوگیری از انتشار اسناد بیشتر تلاش کرد؟

ژائو لی جیان ادامه داد، مهم است که بیان شود دولت کانادا شهامت مواجه شدن با این حقایق و گفتن حقیقت به مردم کانادا را نداشته است. این یک اقدام ریاکارانه و از روی ضعف است.

وی افزود، چین یک بار دیگر قویا از کانادا می‌خواهد که اشتباهش را تصحیح و فورا منگ وانژو را آزاد کند و اجازه بازگشت ایمن او به چین را بدهد تا یک مانع بزرگ از سر راه توسعه روابط چین و کانادا برداشته شود».

سخنان این مقام چین اولین واکشن پکن به اظهارات تند شب گذشته جاستین ترودو نخست وزیر کانادا علیه چین است.

در حالی که روابط کانادا و چین از  ۱۵ آذرماه ۱۳۹۷ بازداشت منگ وانژو مدیر ارشد مالی هوآوی در ونکوور به درخواست آمریکا و به بهانه نقض تحریم‌های ایران همچنان متشنج است، ترودو در سخنانی تند مواضع داخلی و خارجی چین را آماج حملات لفظی قرار داده بود.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول