اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مجموعه بقیه الله، الگوی مسجد محوری تراز و نمونه

مسجد در حوزه‌‌های تمدّنی اسلام، اعم از شیعه و سنّی در طول ۱۴۰۰ سال گذشته نقش محوری ایفا کرده است.

مجموعه بقیه الله، الگوی مسجد محوری تراز و نمونه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، خداوند در آیه شریفه ۹۶ از سوره مبارکه آل عمران می فرماید "اِنَّ اوّل بَیتٍ وُضِعَ لِنّاس لَلَّذی بِبَکّه مُبارَکاً و هُدیً لِلعالَمین. این یعنی مسجد هم جنبه برکت و معاش دارد و هم جنبه هدایت گری، سعادت زایی و معاد. "

مقام معظّم رهبری(مد ظله العالی) نیز در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۸۹ در پیام به نوزدهمین اجلاس نماز به دوگانه‌های به هم پیوسته‌ای که نمایان کننده تصویر مسجد اسلامی هستند و فاصله آن را با عبادت‌گاه‌های رایج در ادیان دیگر روشن می‌کنند، اشاره فرمودند" مسجد تراز با کارکردها و شاخص‌های ۱۵ گانه منحصر به فردی که دارد محور نظام‌سازی فرهنگی و غیر فرهنگی است.

 البتّه ملاحظه داریم، هر چند رویکرد ما یک رویکرد حداقلی در حد "معنوی سازی فردی" است و با دو رویکرد میانی و حداکثری یعنی "نظام سازی فرهنگی" و به خصوص با "تمدّن سازی اسلامی" فاصله دارد. در واقع نهادهای وارداتی، بسیاری از این کارکردها را یک به یک به یغما برده اند و مسجدی ها نیز به نوعی درگیر مدرنیته شده‌اند.

در رویکرد مسجد محوری، هم حوزه‌های سیاسی-امنیتی و هم حوزه‌های اقتصادی-بازرگانی در کنار نظام علمی-فرهنگی-اجتماعی، بستر را برای تمدّن سازی فراهم می کنند.

مسجد تراز به طور خلاصه، دارالحکومه، دارالعلم، دارالقضاء و دارالحرب است. شاید لازم به توضیح باشد که مدیریّت مسجد محور جامعه صرفاً در محدوده فیزیکی مساجد تعریف نمی‌شود و در بسیاری از موارد می‌تواند با روش‌ها و ابزارهای فرهنگی و نرم افزاری، تمامی عرصه‌های اجتماعی را پوشش دهد. مدیریتی که از مساجد تراز بر سطوح مختلف جامعه قابل اعمال است می تواند در ابعاد مختلف و از جمله در امور معیشتی نیز تجلی پیدا کند. "

مسجد بقیه الله(عج) واقع در خیابان مسلم شیراز به‌عنوان یک مسجد تراز و الگو، تمام خصوصیاتی که برای یک مسجد تراز ذکر شده است را دارد که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

مسجد بقیه الله(عج) واقع در خیابان مسلم شیراز به‌عنوان یک مسجد تراز و الگو، تمام خصوصیاتی که برای یک مسجد تراز ذکر شده است را دارد که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

این مسجد محور آمایش اقتصادی و سایر آمایش‌های سرزمینی، نهاد نظام‌بخش به نهادهای اقتصادی و سایر نهادهای جامعه، مستقر کننده و استمرار دهنده امنیّت اقتصادی و امنیت در سایر ابعاد، کانون رصد نیازهای اجتماعی همچون بی سرپرستان، ایتام، مشکلات سرپرستان خانواده ها، آمادگاهی برای حمایت آبرومندانه از مستمندان جامعه، قرارگاه خروش اقتصادی و غیر اقتصادی مردم، پرورش‌گاهی برای درونی سازی نظارت‌های اقتصادی و غیر اقتصادی در سطوح مختلف فردی، خانوادگی، سازمانی و اجتماعی،  دانشگاهی برای معرفت پژوهی و معرفت آموزی و اشاعه فقه و اخلاق علمی و صنفی و خانوادگی و نیز حزبی برای کادرسازی انسان های ولایت مدار مورد نیاز جامعه اسلامی است که چشم داشتی هم به قدرت و ثروت ندارد.

عضو مجمع این پایگاه در گفتگو با فارس اظهار داشت: نخستین فعالیت‌های مسجد در سال ۶۴ با راه‌اندازی پایگاه بسیج آغاز شد، حاج رمضانعلی بیطرف از همان موقع متولی امور مختلف در مسجد شد و فعالیت‌ها ادامه یافت.

علیرضا بیطرف ادامه داد: فعالیت‌هایی که در مجموعه  بقیه الله(عج) انجام می‌شود بر اساس دو محور اساسی اجتماعی و تربیتی فرهنگی برنامه ریزی شده است. بر اساس این محورها در حال حاضر پایگاه بسیج شهید اکبر جعفری، کانون فرهنگی منتظران مهدی، صندوق قرض الحسنه و خیریه بقیه الله و هیئت یوسف زهرا در این مسجد فعالیت دارند.

وی افزود: پایگاه بسیج که از همان ابتدای امر در سال ۶۴ در مسجد شروع به فعالیت کرد حدود ۹۰۰ عضو فعال دارد و برنامه‌های مختلفی را نیز در محدوده حوزه چهار بلال به انجام رسانده است که آخرین برنامه  رزمایش بسیجیان در هفته دفاع مقدس بود.

هیئت یوسف زهرا یکی از فعال‌ترین هیئت ها در طول سال است که از سال ۷۹،۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد 

بیطرف ادامه داد: هیئت یوسف زهرا یکی از فعال‌ترین هیئت ها در طول سال است که از سال ۷۹،۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد و علاوه بر برگزاری برنامه‌های مناسبتی چهارشنبه‌ها جلسات هفتگی و جمعه ها نیز به طور مداوم دعای ناب برگزار می کند.

وی همچنین اظهار داشت: خیریه بقیه الله در حال حاضر ۱۱۰ خانواده را تحت پوشش دارد و کمک های مختلفی را به صورت ماهیانه به افراد تحت پوشش می رساند و آخرین فعالیت ما نیز تهیه چندین جهیزیه و توزیع حدود ۵۰۰۰ بسته معیشتی در ایام کرونا در چند مرحله بود.

این عضو پایگاه بقیه الله گفت: صندوق قرض الحسنه بقیه الله بیش از دو هزار عضو دارد که این اعضا شامل افراد عضو مجمع و مردم عادی می باشند که بر اساس نیاز و ضرورت از صندوق وام دریافت می کنند که مبلغ وام حداقل پنج میلیون تومان است که به صورت ده ماهه پرداخت می‌شود.

وی افزود: گروه جهادی بقیه الله از اولین گروه‌هایی بود که در سیل گلستان ورود کرد و محموله بسته‌های کمکی به صورت ترانزیت را به آق قلا ارسال نمود و پس از آن نیز اعضای گروه جهت کمک به سیل زدگان در استان گلستان حضور پیدا کردند.

گروه رسانه مجموعه بقیه الله نیز در زمینه مستند سازی و فیلم کوتاه فعالیت دارند که چندین اثر تولیدی دوستان نیز در جشنواره های مختلف ارائه شده است.

در ادامه معاونت اجرایی مجموعه بقیه الله نیز در گفتگو با فارس اظهار داشت: از جمله فعالیت هایی که به طور خاص در این مسجد انجام می شود موضوع محور شدن فعالیت هاست. به این صورت که محلات و جامعه هدفمان را آسیب‌شناسی کرده و پس از آسیب شناسی، برای رفع مهمترین آسیب‌ها برنامه ریزی می‌کنیم.

مهمترین آسیب‌های موجود فقر، ماهواره و فضای مجازی و مسئله اشتغال بود که برای رفع نسبی یا مطلق هر کدام برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت.

احمدرضا افراسیابی افزود: مهمترین آسیب‌های موجود فقر، ماهواره و فضای مجازی و مسئله اشتغال بود که برای رفع نسبی یا مطلق هر کدام برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت.

وی گفت: در موضوع ماهواره، جایگزینی دستگاه های دیجیتال به صورت رایگان انجام گرفت و تاثیر بسیار مثبتی در محلات محدوده مسجد داشت. همچنین در زمینه اشتغال و مبارزه با فقر نیز پس از شناسایی افراد بی سرپرست و نیازمند کلاس های آموزشی مثل گلیم بافی، خیاطی، سفره‌آرایی و صنایع دستی ویژه بانوان برگزار و پس از آموزش، محصولات تولیدی آنها توسط مجموعه خریداری یا به صورت نمایشگاهی در نقاط مختلف شهر عرضه شد.

وی افزود: ما در توزیع کمک‌های مومنانه نیز به‌طور خاص ورود کردیم و با دسته بندی اقشار در چند نوبت کمک هایی ویژه رانندگان تاکسی، طلاب بی‌بضاعت،کسبه متضرر از کرونا و دیگر اقشار توزیع شد.

افراسیابی ادامه داد: علاوه بر فعالیت های اجتماعی ما در زمینه تربیتی فرهنگی نیز برنامه های مختلفی داریم که در طول سال به صورت منسجم انجام می‌شود.

وی اشاره کرد: در این زمینه با شبکه سازی مساجد اطراف بسیاری از برنامه‌ها را در مساجد دیگر و محلات نزدیک به خودمان برگزار کرده‌ایم و به نوعی این مساجد را نیز فعال نموده ایم که از جمله برنامه های انجام شده میلاد سردار و اجتماع نوجوانان عاشورایی در شیراز بی نظیر بود.

از دیگر فعالیت‌های تربیت فرهنگی که در سه سطح ابتدایی، متوسطه و دبیرستان برنامه ریزی می شود می‌توان به تیم فوتسال و دیگر فعالیت های ورزشی مجموعه اشاره کرد که در زیر زمین مسجد در باشگاه و یا در سالن های بیرون به فعالیت شان ادامه می دهند.

یکی دیگر فعالیت هایی که به طور ویژه و خاص در این مسجد انجام می شود راه اندازی تیم نخبه پروری آینده‌سازان است.

حسین باغچه‌بان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: گروه ۸۰ نفره نخبه پروری آینده‌سازان از بین چهار هزار دانش آموز ناحیه سه آموزش و پرورش شیراز انتخاب شدند که دانش آموزان پس از معرفی مدارس در دو مرحله علمی و تربیتی در آزمون و مصاحبه خلاقیت و تربیت شرکت می کردند، خانواده ها نیز از حیث تربیتی مورد سنجش و گزینش قرار گرفتند و دانش آموزان از پایه چهارم و پنجم در این گروه عضو شدند.

مسئول کانون فرهنگی بقیه الله و تیم نخبه پروری آینده‌سازان بیان داشت:طرح یاد شده دو سال قبل از اجرا شدن طرح شهید بهنام محمدی در مدارس استان فارس آغاز شد و در حال حاضر ۸۰ دانش آموز نخبه عضو این طرح هستندکه همگی عضو پایگاه علمی پژوهشی شهید جعفری در مسجد بقیه الله نیز می‌باشند.

این تیم تاکنون موفقیت های بسیاری نیز کسب نموده است که از جمله آنها می‌توان به کسب مقام برتر در مسابقات رباتیک جشنواره علمی جابر و المپیادهای علمی اشاره کرد.

همچنین مجموعه فعالیت‌های کانون و پایگاه بسیج در مجموعه بقیه الله بسیار موفق بوده است و تاکنون در چندین نوبت این مسجد و کانون و پایگاه به عنوان نمونه و الگو معرفی شدند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول