اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

عراقچی اعلام کرد: مخالفت ایران با هرگونه حضور نظامی خارجی در خلیج فارس

معاون سیاسی وزیر خارجه در دیدار سفیر جدید دانمارک ضمن اعلام مخالفت ایران با هرگونه حضور نظامی خارجی در خلیج فارس، گفت: دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی به جای اعزام نیرو و ادوات نظامی و یا فروش تسلیحات به برخی کشورهای منطقه، با سیاست های غلط آمریکا مقابله کنند.

عراقچی اعلام کرد: مخالفت ایران با هرگونه حضور نظامی خارجی در خلیج فارس

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار امروز (چهارشنبه) با سفیر جدید دانمارک در تهران، مخالفت جمهوری اسلامی ایران را با هرگونه حضور نظامی خارجی در منطقه خلیج فارس، از جمله نیروهای اروپایی، اعلام و تاکید کرد: امنیت این منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به برقراری امنیت نمی کند، بلکه زمینه افزایش تنش ها را نیز فراهم خواهد کرد.

*توصیه به دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی

سید عباس عراقچی ضمن تاکید بر اینکه امنیت خلیج فارس موضوع مشترک کشورهای منطقه است، یادآور شد: امنیت پایدار در منطقه منوط به گفت‌وگو و مشارکت دسته جمعی بین کشورهای منطقه و عدم دخالت قدرت های خارجی است. لذا بهتر است دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی به جای اعزام نیروها و ادوات نظامی و یا فروش گسترده تسلیحات به برخی کشورهای منطقه، با علت اصلی تنش ها در منطقه که همانا سیاست های مخرب و غلط آمریکا در خلیج فارس است، مقابله کنند. 

در این دیدار همچنین پیرامون تحولات بین‌المللی و منطقه ای، مقابله با تروریسم، شرایط در منطقه خاورمیانه، بحران قره باغ و نیز ظرفیت‌های همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور گفت‌و‌گو به عمل آمد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه و وزیر دفاع دانمارک اخیرا در اظهاراتی از اعزام نیرو،کشتی و بالگرد‌ به تنگه هرمز برای پیوستن به ائتلاف دریایی اروپا به بهانه کمک در تامین امنیت دریایی منطقه خبر دادند. در همین خصوص، «جپ کوفود» وزیر خارجه دانمارک گفت که سعی دارد تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه را افزایش دهد. وی عنوان کرد که کشورش به عنوان پنجمین نیروی دریایی بزرگ دنیا دارای منافعی خاص بوده به همین دلیل  وظیفه حفظ امنیت و آزادی تردد دریایی در منطقه را برعهده دارد. «ترین برامسن» وزیر دفاع دانمارک نیز در اظهاراتی خاطرنشان کرد که اعزام نیرو به منطقه بیانگر قابلیت‌های نیروهای این کشور است.

گفتنی است وزارت خارجه فرانسه اخیرا از تمدید ماموریت ائتلاف دریایی اروپا  موسوم به (EMASOH) در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد.«وبگاه وزارت خارجه فرانسه» در بیانیه خود ضمن تشکر از میزبانی امارات از این نیروها اعلام کرد که حضور این ائتلاف در خلیج فارس و تنگه هرمز برای تقویت همکاری و هماهنگی در منافع مشترک، از جمله تأمین منافع سیاسی و اقتصادی اروپا در منطقه و بهره مندی از تجارت جهانی بوده و بسیار مهم است. وزارت خارجه فرانسه در بخش دیگر این بیانیه از تمدید ماموریت این ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز تا سال 2021 خبر داد.

پارلمان دانمارک هم چندی قبل  چراغ سبز خود برای ارائه کمک‌های نظامی جدید به نیروهای ناتو در عراق و همچنین استقرار یک فروند ناوچه و شماری پرسنل نیروی دریایی به تنگه هرمز به مدت چهار ماه  به عنوان بخشی از ماموریت تحت هدایت اروپاست، موافقت کرده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول