اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

کاهش 66 درصدی درآمد بقاع متبرکه چهارمحال و بختیاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: درآمد بقاع متبرکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 66 درصد کاهش داشته است.

کاهش 66 درصدی درآمد بقاع متبرکه چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حجت‌الاسلام ‌حسن امیری بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز دهه وقف گفت: وقف راهی برای توسعه شهری است و توسعه آن با حضور مردم رقم می‌خورد و همه باید در راستای ترویج فرهنگ وقف گام برداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بیشترین موقوفات استان، موقوفه حسینیه با 17 درصد و مسجد با 63 درصد است، همچنین یک هزار و 78 مسجد و  296 حسینیه به‌عنوان موقوفه در استان ثبت‌ شده‌ است.

امیری توضیح داد: نیات واقفان نیز شامل 33 درصد مسائل اجتماعی، 25 درصد مسائل مذهبی و 5 درصد مسائل حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به کاهش منابع موقوفات در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: امسال با شرایط سختی روبرو شدیم و 66 درصد از درآمد بقاع متبرکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است، با این حال اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کار جهادی را در پیش گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به بیکاری بیش از هزار نفر از شاغلین در جوار امامزادگان همزمان با شیوع کرونا بیان کرد: برخی از فروشگاه‌های بقاع متبرکه استان همچون امامزاده حمزه علی به‌صورت کامل تخلیه شده‌ است.

امیری خاطرنشان کرد: 45 درصد از درآمد موقوفات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی شده و مستأجران امکان پرداخت اجاره‌بها را ندارند و بخش عمده‌ای از واحدهای تجاری وقف‌ شده تعطیل شدند.

وی تصریح کرد: 70 پروژه‌ با اعتباری بالغ بر 28 میلیارد ریال در حال ساخت ‌و ساز بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به 3 پروژه در امامزادگان حکیمه و حلیمه خاتون در شهرکرد، یک پروژه در امامزاده سورک، 3 پروژه در چهراز ناغان، 4 پروژه در امامزاده بابا پیراحمد و 4 پروژه در امامزاده بارده اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: بزرگ‌ترین این پروژه‌ها، ساخت تربت‌خانه امامزاده حمزه‌علی است که اقدامات بتن‌ریزی آن در هفته آینده انجام می‌شود.

امیری از اقدامات فرهنگی انجام شده توسط اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: از هفته وقف سال گذشته تاکنون 37 وقف جدید به ارزش 131 میلیارد ریال در سامانه ثبت شده ولی در مدت مشابه سال‌های گذشته از آمار وقف‌ها کم شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز افق توضیح داد: 15 مرکز افق فعال در جوار امامزادگان در حال فعالیت است و نیروهای جهادی طلبه زن و مرد در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی وارد شده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: مردم تنها می‌توانند با 50 هزار تومان در نخستین موقوفه مشارکتی استان سهیم باشند، تاکنون حدود صد میلیون تومان از مشارکت مردم در این موقوفه جمع‌آوری شده و برای بزرگداشت حضرت زهرا (س) هزینه می‌شود.

امیری با اشاره به راه‌اندازی انجمن یاوران وقف در استان افزود: با همکاری پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان استان از پروژه‌های علمی حمایت می‌شود.

وی از طرح شمیم خدمت در جوار بقاع متبرکه در راستای اشتغالزایی خبر داد و گفت: 60 نفر در حرفه سنگ‌تراشی آموزش‌ دیده‌اند و در حال فعالیت و درآمدزایی در منزل هستند و محصولات تولیدشده برای فروش به استان خراسان فرستاده می‌شود.

وی از بی‌توجهی برخی از مغازه‌داران و ادارات دولتی نسبت به پرداخت اجاره‌بهای خود انتقاد کرد و ادامه داد: درآمد این مغازه‌های وقف‌ شده صرف یتیمان می‌شود و حق یتیم بخشیدنی نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع کرونا در سال جاری بیان کرد: نصب 30 دستگاه ضدعفونی‌کننده در امامزادگان، راه‌اندازی 4 کارگاه تولید ماسک، توزیع 10 هزار دستکش و 30 هزار لیتر آب ژاول، قربانی 120 رأس گوسفند و توزیع آن در میان نیازمندان از جمله اقدامات اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در این مدت است.

انتهای پیام/68031

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول