اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

همه آنچه در مجمع نمایندگان اصفهان گذشت/ از نبود آب شرب در سرچشمه زاینده‌رود تا هشدارهای کرونایی

سومین جلسه مجمع نمایندگان اصفهان با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، مدیرعامل شرکت ابفا، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاونان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار شد.

همه آنچه در مجمع نمایندگان اصفهان گذشت/ از نبود آب شرب در سرچشمه زاینده‌رود تا هشدارهای کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سومین جلسه مجمع نمایندگان اصفهان با حضور مدیرعامل شرکت  آب منطقه‌ای استان، مدیرعامل شرکت ابفا، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاونان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، مسعود میر‌‌محمد‌صادقی اظهار داشت: مهم‌ترین طرح در حال حاضر که مقداری آب به حوضه زاینده‌رود اضافه می‌کند، سد مخزنی کوهرنگ ۳ است که تونلی به طول حدود ۲۳ کیلومتر دارد و تجهیز کارگاه آن به پایان رسیده است.

50 درصد پروژه کوهرنگ 3 پیشرفت داشته است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: ۹۳ درصد از حفاری پیش رفته است و آماده بتن‌ریزی هستیم؛ بدنه سد آماده بتن‌ریزی است؛ سامانه آب‌بندی و زهکشی تقریبا ۵۰ درصد تکمیل شده است و تونل سوم کوهرنگ به صورت کامل آماده شده است.

وی با بیان این‌که حدود ۵۰ درصد از کل پروژه سد پیشرفت داشته است، گفت: امیدوار هستیم در سال ۱۴۰۰ این سد را آب‌گیری کنیم، در این باره هزینه‌های احداث سد را فولاد مبارکه پرداخت می‌کند و پس از پایان پروژه دریافت می‌کند؛ البته برای خرید اراضی مورد نیاز به بودجه نیاز داریم.

میر‌‌محمد‌صادقی در مورد وضعیت آب شرب استان اصفهان بیان داشت: در زمان پیک مصرف حدود ۵ متر مکعب بر ثانیه کمبود آب در اصفهان داریم و از همین جهت سامانه دوم آبرسانی را در نظر گرفتیم.

تکمیل سامانه دوم ۳ تا ۵ سال زمان خواهد برد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به این‌که تونل گلاب آب را از سد زاینده‌رود به تیران و کرون منتقل می‌کند، تصریح کرد: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه سامانه دوم آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان است و اجرای آن بین ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد.

وی با بیان این‌که پروژه احداث سد سرداب نیز در حال کار است، گفت: این سد خاکی آب‌های سیلابی را جمع‌آوری می‌کند تا آب بیشتری از تونل چشمه‌لنگان عبور داده شود و این سد حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

میر‌‌محمد‌صادقی خاطرنشان کرد: ۲ پروژه نیز در دست مطالعات است که یکی از این پروژه‌ها آب را برای شهرستان‌های فریدن، چادگان، فریدونشهر و بوئین و میاندشت تأمین می‌کند؛ مطالعات تأمین آب شهرستان‌های جنوب اصفهان هم یکی دیگر از پروژه‌های مطالعاتی است.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان یادآور شد: در یک سال حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در استان اصفهان داریم که برای جبران این کمبود چند طرح از جمله بهشت‌آباد و استفاده از پساب برای صنایع در نظر گرفته شده است.

هاشم امینی نیز در این جلسه اظهار داشت: اگر مشکلات تأمین آب در استان اصفهان حل شود، مشکلات شرکت آب و فاضلاب نیز تا حد زیادی حل خواهد شد؛ در حال حاضر ۹۸ شهر و بیش از ۴ میلیون نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند، حدود ۳۵ شهر شبکه فاضلاب دارند؛ در ۱۰ سال گذشته با کار جهادی بیش از ۶ هزار کیلومتر لوله‌گذاری آب اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: در بخش روستایی نیز ۹۴۸ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب شهری هستند و برنامه داریم که فاصله خدمت در حوزه شهر و روستا کاهش پیدا کند که در این راستا باید ۳۰۰کیلومتر لوله‌گذاری در روستاها اجرا شود.

وی با بیان این‌که اخیرا آب‌رسانی به خمینی‌شهر را داشتیم، گفت: در سال‌های گذشته پروژه آب‌رسانی به گلپایگان، خوانسار، گز و شهرهای برخوار، محور غرب و مرکز اصفهان را داشته‌ایم؛ باغبهادران ۴۰ سال بود که از آب تصفیه‌خانه استفاده نمی‌کرد و به تازگی لوله‌گذاری و آب‌رسانی به باغبهادران را داشتیم.

کاهش سرانه مصرف آب شرب در استان اصفهان

وی بیان داشت: نطنز، بادرود و اردستان دچار مشکل هستند و باید در قالب تونل سوم کوهرنگ و اجرای سامانه دوم به آن‌ها آب‌رسانی شود؛ برای شهرهای مهاباد، خور، جندق و فرخی با آب‌شیرین‌کن آب مورد نیاز مردم را تأمین می‌کنیم.

امینی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید آب ۱۱.۷ متر مکعب بر ثانیه داریم و این در حالی است که در مواقع عادی به ۱۴.۵ متر مکعب بر ثانیه آب شرب برای اصفهان کم داریم و شرایط سختی که با آن رو به رو هستیم؛ از سال ۸۶ تا سال ۹۸ مدیریت مصرف آب را در دستور کار قرار دادیم و سرانه مصرف آب برای هر نفر در شبانه روز در استان اصفهان کاهش پیدا کرده است.

 

ساخت یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور در چادگان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به از بخش خصوصی اعتبارات زیادی برای پروژه‌ها تأمین کردیم، گفت: چندین تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای اصفهان راه‌اندازی شده‌اند که یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور در چادگان اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: با قراردادی که با شرکت فولاد مبارکه منعقد کردیم، لوله‌گذاری فاضلاب در شهرهای اطراف این شرکت ۱۲.۵ برابر شده است.

امینی در پایان گفت: در حال راه‌اندازی سامانه غیرحضوری پاسخ به مشترکان هستیم و اگر مردم اصفهان کم‌آبی و بی‌آبی را در برخی مواقع تحمل کرده‌اند و این از نجابت و مظلومیت مردم اصفهان است.

در حالی سرچشمه زاینده‌رود هستیم که آب آشامیدنی نداریم 

حسین محمدصالحی نیز در این جلسه اظهار داشت: امیدواریم مسأله غرب استان اصفهان که بیش از ٢١٠ روستا است و ٨ شهر در کمیسیون ماده ۲۳ مرتفع شود و روستاهایی که در سرچشمه هستند از آب آشامیدنی بهره‌مند شوند؛ در حال حاضر بیش از دومیلیارد مترمکعب آب ازمنطقه خارج می‌شود و  ٢١٠ روستا اکثر با تانکر آب رسانی می‌شوند و آب شرب سالمی ندارند. 

برداشت آب زاینده‌رود باید برای همه عادلانه باشد

 نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی افزود:در پروژه دولت‌آباد و چنارود با اینکه کنار آب وچشمه هستند آب ندارند؛ نمایندگان استان چهارمحال باید منطقه فریدن وچادگان مسیر زاینده رود را ببینند و ورودی آب وخروجی آب را مقایسه کنند و ببینند در منطقه چهارمحال و بختیاری چقدر برداشت بی‌رویه از آب می‌شود و برای انواع واقسام کارها از آب برداشت می‌کنند واین دسته از رودخانه برداشت درست از آب ندارند. 

 

وی  افزود:قانون اگر درست اجرایی شود و به طور متمرکز برای تمام کشور باشد، ما مشکل آب نخواهیم داشت؛ باید جلوی برداشت‌های بی‌رویه گرفته شود و کل استان‌ها باید عادلانه از منبع آب استفاده کنند و مقداری مدیریت آب منطقه هم جوار باید در این امر کمک‌حال استان اصفهان باشند.
 
محمدرضا هاشمی‌فر نیز در این جلسه  اظهار کرد: آن چیزی که برای ما دغدغه است، با صرف نظر کردن از مشکلات درون سازمانی همچون نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات که وجود دارد، رفع خلاهای قانونی در برخورد بازدارنده در این حوزه یک نیاز ضروری است.

قانون در برخورد با مجرمان تقویت شود

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان ادامه داد: مگر می‌شود مجرمی که در حوزه جرائم خشن اعمال مجرمانه را چندین بار مرتکب می‌شود، بیش از پنج یا ده بار هم سابقه تعهد دارد با او برخورد قاطه نداشت؟ اما انچه که قابل توجه است این است که خلاء های قانونی اجازه برخورد های قاطع و قانونی را باچنین افرادی نمی‌دهد؛ در نتیجه سرریز تمامی مسائل و مشکلات این چنینی مجدد به حوزه انتظامی باز می‌گردد.

وی تصریح داشت: موضوع دیگر مشکلاتی است که در سازمان‌های ما و در بخش‌های مختلف در سطح استان  وجود دارند و این می‌طلبد تا مسؤولانی که در راس امور قرار دارند توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند. 

هاشمی‌فر در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد: در حوزه کالا قاچاق ۵۲ درصد افزایش ریالی کشفیات قاچاق وجود دارد و آسیبی که امروز با آن مواجه هستیم و باید با آن مقابله و برخورد قاطع داشت مربوط به احتکار است.

 

هاشمی‌فر متذکر شد: امنیت یک معقوله چند وجهی است که اگر در حوزه انتظامی امکانات و نیرو به ۱۰۰  هم برسد و در بخش آموزش هم ارتقا صورت بگیرد، باز هم امنیت نیازمند هماهنگی، همکاری و همدلی بین تمامی دستگاه‌ها است، از همین رو پیگیری مشکلات درون سازمانی و  پیگیری رفع خلاهای قانونی حوزه انتظامی که سبب آسیب‌های زیادی به این سازمان و همکاران ما می‌شود.

وضعیت آلودگی هوای اصفهان فاجعه‌بار است

طاهره چنگیز در این باره اظهار کرد: شهر اصفهان کمترین هوای پاک را دارد و  تعداد روزهای پاک شهر اصفهان در سال ۹۸ از تعداد روزهای پاک شهر تهران در همان سال کمتربوده است وضعیت آلودگی هوای استان بسیار فاجعه بار است؛ در سال ۹۸،  ۲۱روز در شهر اصفهان هوای پاک داشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در سال ۹۹ آلودگی هوا همچنان ادامه دارد؛ موضوعی که وجود دارد،  بحث عدم تناسب ضریب محرومیت با شرایط استان است یعنی علیرغم اینکه  ما دومین استان مالیات دهنده در کشور هستیم مالیات اندکی در قالب مناطق محروم به استان باز می‌گردد.

وی گفت: سلامت روان نامناسب داریم و علاوه بر این مسائل بیماری‌های بومی مانند تب مالت و سالک نیز داریم و نباید فراموش کرد مسائل ما در کرونا خلاصه نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  بیان داشت: راه حل تعطیل کردن مدارس نیست؛ بلکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در دستور کار قرار بگیرد.

هزینه 5 میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی در هفته برای مقابله با کرونا

وی گفت: هزینه های مصرفی هر هفته ما پنج  میلیارد تومان  است جایگزین کردن پرسنل کرونا مثبت کادر درمان پرستاران و پزشکان بسیار دشوار است؛ شناخت ما از بیماری بیشتر شده است وعلائم جدیدی پیدا می‌کنیم علائم جدیدی که دیده می‌شود علائم مادی و عصبی است و گاهی علائم پوستی هم دارد.

کمال حیدری نیز در این جلسه اظهار کرد: استان اصفهان با ۲۲ شهرستان و ۲۳ شبکه بهداشت و درمان،  چهار میلیون و چهارصد و هفتاد هزار جمعیت  دارد و ساختاری برای این جمعیت تشکیل شده است که باید خدماتی را ارائه دهیم. 

 

معاون  بهداشت علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از خانه بهداشت مراکز روستایی شهری و مراکز شهری ۱۰۴۰ مرکز در استان دارند خدمات‌رسانی می‌کند و برای این جمعیت پرونده سلامت تشکیل شده است که از آنها ۵۰ هزار نفر فعالانه خدمت دریافت می‌کند.

کاهش نرخ‌باروری از تهدیدات اصلی استان است

وی بیان داشت: یکی از تهدیدات و مشکلاتی که ما در استان داریم، بحث جمعیتی است چرا که  میزان باروری در گذر زمان از ۱.۷ به ۱.۴ رسیده است که باید به طور جد به این مسأله پرداخت چرا که یکی از تهدیدات اصلی و ملی ما است متاسفانه در آن طرف ترازو بحث سالمندی را داریم که رو به افزایش است.

حیدری تصریح کرد: از سال ۸۵ به استانداری ابلاغ کردیم که باید هشدار جمعیتی بزنید که این میزان در اردستان، نایین و  نطنز این موضوع نمود بیشتری دارد و در این راستا یکسری خدماتی انجام گرفت؛ مانند خدمات بیمه روستا و این  به نام طرح تحول سلامت یا برنامه سلامت در شهرها است.

معاون  بهداشت علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: یکی از مهمترین مشکلاتی که ما در بحث سلامت در حوزه بهداشت خانواده کشور داریم این است که کمترین دریافتی را داریم به این دلیل که استان ما گسترده است.

بهروز کلیدری نیز در این باره اظهار کرد:حوزه بستری و درمان بیش از هفت ماه گذشته بیش از ۴۴ هزار بیمار را در بخش‌های ویژه بستری کردیم؛ شرایط خیلی بدی در اسفند ماه و بهمن ماه تجربه کردیم و  بعد از آن شرایط خیلی خوبی در فروردین و اردیبهشت داشتیم و در اواخر خرداد ماه وضع بسیار بد شد. 

روند ادامه پیدا کند، ۹ هزار بیمار را باید بستری کنیم

معاونت درمان علوم پزشکی استان اصفهان ادامه داد:تعداد بیمارانی که در ماه بستری کردیم نزدیک هشت هزار بیمار بوده. و تا مهرماه ۶ هزار نفر بستری شده است و اگر با همین روند پیش رویم  ۹ هزار بیمار تا اخر مهرماه بستری می‌شوند.

وی بیان داشت: اتفاقی که از اخر مرداد افتاد، این بود که تعداد مرگ‌های پی‌سی‌آر مثبت بیش از هزار مرگ رسیده است.

کلیدری ادامه داد:اتفاقی که در حوزه  سرپایی می افتد ابن است روزانه حدود هزار تا هزار و پانصد نفر تست مثبت می‌شود و این یعنی نیمی از این بیمارها نیازمند تخت بستری هستند؛ ما در داخل استان هفت هزار تخت بستری داریم که نزدیک چهار ۴۸۰۰ تخت آن در شهر اصفهان است؛ در حال حاضر بیمارستان الزهرا با حدود هشتصد تخت را از دست داده‌ایم و بیش پانصد از بیمار  در این بیمارستان بستری است. 

رعایت نشود، تعداد بیماران بستری اصفهان به 3000 نفر می‌رسد

 معاونت درمان علوم پزشکی اصفهان گفت: ما روزهای خطرناکی در داخل استان تجربه خواهیم کرد و برآورد این است در شهر و استان اصفهان تعداد بیماران بستری به ۱۰۰۰ نفر تا سه هزار بیمار برسد و ماندگاری بیماران نسبت به دوره ی اول بسیار کمتر شده است.

وی افزود: تجربه ما در حوزه بیشتر شده است و وروری بیمارستان‌ها را سخت‌تر ر کردیم و همه را پذیرش نمی‌کنیم؛ ما یک ارزیابی از تحمل ‌ذیری سیستم درمان انجام داده‌ایم که چقدر توانایی خدمت به بیمار را داریم که این عدد بین هزار تا دوهزار بیمار بوده و  اگر به این نقطه برسیم شکست سیستم درمانی را در پی خواهد داشت.

به دلیل کرونا برخی از بیماران سایر بیماری‌ها جان خود را از دست داده‌اند

کلیدری گفت: اگر ما به آن نقطه برسیم روزانه هشتاد تا صد مرگ را تجربه خواهیم کرد؛ در حال حاضر در میان کادر درمان  ما روزانه ده تا پانزده نفر تست مثبت می‌شود؛  ما تعداد زیادی از بیماران که خدمات غیر کرونایی داشته‌اند را به علت اینکه مجبور بودیم تمام تخت‌ها را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم از دست داده‌ایم.

 

معاونت درمان علوم پزشکی استان اصفهان ادامه داد: ارزیابی سازمان بهداشت جهانی این است تا پایان سال میلادی حدود ۲ تا ۳ملیون بیمار کوید فوت خواهند مرد؛ ولی حدود ۱۵میلیون مرگ بیماران دیگر را خواهیم داشت؛ اگر نتوانستیم ورودی بیماران استان را کنترل کنیم شرایط بسیار شختی پیش حواهد آمد و باید بتوانیم تاب‌آوری سیستم درمان را کنترل کنیم.

ایرج حشمتی نیز در این جلسه اظهار کرد: یک بخشی از افراد طالب محیط زیست مناسب هستند که به این علت است که منفعتی شامل آنها می‌شود و این منفعت‌ها شامل گردشگری، صنعت و کشاورزی است.

برداشت‌های بی‌رویه، زاینده‌رود را دچار چالش کرده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان داشت: مشکلات حوزه زاینده‌رود از نگاه محیط زیست مشکلات کم آبی رودخانه است و در سال های گذشته به دلیل مدیریت غلط و توسعه ناپایدار بارگزاری بیش از حد حوزه را شاهد بودیم و برداشت‌های غیرمجاز از این حوزه رخ داده است.

وی افزود:یک بخش دیگری از مشکلات بخش کیفی است. از جمله تخلیه پساپ‌های شهری است که مجموعا ۲۳شهر فاضلاب‌هایشان رها‌سازی می‌شود و تخلیه نخاله‌های ساختمانی در رودخانه وتغییر کاربری اراضی مجاور حوزه زاینده‌رود و واگذاری به برخی از افراد از این دست مشکلات است.

حشمتی در پایان گفت:محیط زیست همیشه یک موضوع دسته چندم بوده است؛ اما باید اهمیت این موضوع را در زندگی مردم درک کنیم؛ تمام تالاب‌های کشور بعد از دوره بارندگی در سال گذشته احیا شده‌اند به جز تالاب گاوخونی  چرا که برنامه‌ای نداشتیم.

به گزارش فارس، این جلسه با حضور سیدمسعود خاتمی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان و ده نفر از نمایندگان مردم استان اصفهان از جمله مهدی طغیانی، امیرحسین بانکی‌پورفرد، حجت الاسلام سیدصادق طباطبایی‌نژاد، حسین محمدصالحی، محمدتقی نقدعلی، رحمت‌اله فیروزی‌پور، حسین رجایی، زهرا شیخی، پروین صالحی و الهام آزاد برگزار شد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول