اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

فساد اقتصادی راه را بر هر تدبیری برای گشایش در زندگی مردم می‌بندد/ اولویت مبارزه با فساد بر پیشگیری است

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: فساد در کشور راه را بر هر تدبیری از سوی حاکمیت برای کشایش در زندگی مردم می‌بندد و ما نمونه آن را در تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی دیدیم.

فساد اقتصادی راه را بر هر تدبیری برای گشایش در زندگی مردم می‌بندد/ اولویت مبارزه با فساد بر پیشگیری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، داوود گودرزی در مراسم آغازبکار ستاد مردمی مبارزه با فساد در هرمزگان اظهار کرد: گسترش دامنه فساد در کشورمان در ابعاد اقتصادی موجب شده تا در برخی زمینه‌ها شاهد غلبه دشمن بر ملت ایران باشیم و فکری اساسی برای این مقوله در کشور نکنیم، ممکن است فساد ماهیت و مشروعیت نظام ما را زیر سوال ببرد.

وی افزود: فساد اقتصادی در کشور مانع اساسی در برابر هر تدبیری به منظور گشایش در زندگی مردم و تحقق عدالت است و خاصیت فساد نیز شیوع گسترده آن در سیستم‌ها است.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان این که عدم مبارزه جدی با فساد سبب شیوع گسترده آن می‌شود و سیستم‌های مختلف را از کارآیی می‌اندازد، خاطرنشان کرد: بدلیل آن که فساد در جامعه گسترش یافته، باید موثرتر از گذشته و به شکلی جبهه‌ای و موثر با آن برخورد کنیم.

مبارزه با فساد یکی از اولویت‌های 7گانه گام دوم انقلاب

گودرزی ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ فرمودند، مبارزه با فساد یکی از اولویت‌های 7 گانه‌ای تعیین شده است که زیربنای حرکت ما به سوی پیشرفت و تعالی را تشکیل می‌دهد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: وجود فساد اقتصادی و باندهای مفسد در کشور موجب می‌شود که تدابیر حکومت برای رفع مشکلات اقتصادی جامعه و کمک به مردم نیز موثر واقع نشود. به عنوان مثال وقتی ارز 4200 تومانی برای کمک به حفظ قیمت برخی کالاها پرداخت می‌شود، جریان فساد نمی‌گذارد تا این محصولات با قیمت ارزان‌تری در اختیار مردم قرار گیرد و وقتی قرار بر حذف کنکور می‌شود، باردیگر جریان آلوده فساد در برابر آن می‌ایستد و سنگ‌اندازی می‌کند.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد: تا فکری اساسی برای محدود کردن فساد در کشور نکنیم، امکان تدبیر در امورات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و.. میسر نمی‌شود.

افشاگری کافی نیست باید مسیرهای فساد را مسدود کنیم

گودرزی با بیان این که تاکنون فسادستیزان در کشور عمده کارشان افشاگری فساد بوده است، گفت: باید ببینیم که نتیجه این عمل چه شده است؟ در افشای فساد اگر دستگاه قضایی به موقع و به درستی به پای کار مبارزه نیاید، افشاگری به ضد خودش تبدیل می‌شود و روح امید را در کشور نابود می‌کند و از سوی دیگر مردم را نسبت به حاکمیت بدبین می‌کند.

وی توضیح داد: باید در کنار افشاگری، اقدام به موقع نیز صورت گرفته و ریسک فساد در کشور بالا برود.

گودرزی بهترین راه برای مبارزه با فساد را پیشگیری از فساد عنوان کرد و بیان داشت: باید ریشه‌های فساد را شناسایی و با آنها مبارزه کنیم. باید بیابیم که چرا در برخی دستگاه‌ها ان قدر راحت می‌توان فساد کرد؟ رویکرد پیشگیری از فساد را باید همگانی کرده و دولت و مجلس در این زمینه وظیفه اساسی بر دوش دارند.

اصلاح فرآیندهای قضایی بسیار ضروری است

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی اضافه کرد: اصلاح فرآیندهای قضایی مبارزه با فساد و اطلاع‌رسانی درست و اصولی از فرآیندهای قضایی طی شده در پرونده‌های مهم اقتصادی ضروری است.

وی همچنین ادامه داد: ما پس از سرنگونی رژیم گذشته، یک سیستم فاسد تحویل گرفتیم و باید متناسب با آرمان‌های انقلاب، نهادسازی می‌کردیم.

گودرزی عنوان داشت: ما در فرآیند رسیدن به تمدن اسلامی باید مسیر انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی را طی کنیم که اکنون در گام سوم آن یعنی در مرحله دولت اسلامی قرار داریم و توفیق ما در رسیدن به تمدن اسلامی به عنوان گام نهایی، مبارزه همه‌جانبه با فساد است.

اگر نهادهای نظارتی درست عمل می‌کردند، گرفتار این همه فساد نبودیم

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر نهادهای نظارتی در کشورمان درست عمل می‌کردند، این همه فساد نداشتیم و با وجود هزاران نمره و عملکرد مثبت در 41 ساله اخیر، اما در مقوله عدالت و مبارزه با فساد عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید آن را جبران کنیم.

وی اشکال مختلف نظارت را شامل نظارت مردم به حاکمیت، نظارت حاکمیت بر حاکمیت، نظارت حاکمیت بر مردم و خودکنترلی عنوان داشت و گفت: فساد یک اژدهای 7سر است که گسترش و شیوع پیدا کرده و در مبارزه با آن نیز باید جهادی و جبهه‌ای عمل کنیم تا بتوانیم توفیقاتی بدست آوریم.

گودرزی در پایان از رسانه‌ها، جریان دانشجویی، روحانیت، کنش‌گران سیاسی و اجتماعی و فعالان فرهنگی به عنوان اجزای این فرآیند جبهه‌سازی در برابر فساد یاد کرد و عنوان داشت: روش‌ها و شیوه‌های مبارزه با فساد را باید عوض کنیم و جهت مسیر را به سوی پیشگیری از فساد قرار دهیم.

به گزارش فارس، در بخشی از این مراسم، رضا وجدان حقیقی به عنوان دبیر ستاد ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در هرمزگان منصوب و معرفی شد.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول