اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ادامه واکنش‌ها به اهانت «هوشیار زیباری» علیه الحشد الشعبی

در پی اظهارات موهن وزیر اسبق عراقی به سازمان الحشدالشعبی، از دیروز موجی علیه او به راه افتاده و شماری از نمایندگان و سیاستمداران عراقی ضمن تاکید بر ضرورت عذرخواهی او از این سازمان، خواستار پیگیری قضایی و حقوقی این اهانت هستند

ادامه واکنش‌ها به اهانت «هوشیار زیباری» علیه الحشد الشعبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشست دیروز (چهارشنبه - ۱۴ اکتبر) پارلمان عراق به دلیل درگیری لفظی که میان شماری از نمایندگان بر سر اظهارات اخیر «هوشیار زیباری» علیه الحشد الشعبی درگرفت، به تأخیر افتاد.

ماجرا از اینجا آغاز شد که زیباری از رهبران حزب دموکرات کردستان که زمانی وزیر خارجه و وزیر دارایی عراق بود، اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی مدعی شد که حمله به پایگاه آمریکایی «الحریر» در اربیل به این دلیل صورت گرفت که گروه‌های مقاومت گمان می‌کنند منطقه کردستان به آمریکا نزدیک است.

وی در ادامه ادعاهای خود به الحشد الشعبی که یک نهاد رسمی دولت عراق به شمار می‌رود، توهین کرد و گفت که گروه‌های مقاومت بغداد و اربیل را هدف قرار می‌دهند کاری که پیش‌تر تروریسم داعش انجام می‌داد.

زیباری مدعی شد: این گروه‌ها [ی مقاومت]، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر را مرد شماره یک آمریکا در عراق می‌دانند و این را علنا اعلام می‌کنند. مقابله با این گروه‌ها نیازمند بسیج مردمی است که این اساسا وجود دارد.

این اظهارات عضو رهبری حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» موجب شد که در نشست دیروز پارلمان عراق میان نمایندگان ائتلاف الفتح و نمایندگان حزب بارزانی مشاجره لفظی روی دهد. از دیروز تا امروز نیز واکنش‌ها علیه این اظهارات موهن زیباری ادامه داد و حتی شماری از طرفداران الحشد الشعبی در تقدیر از جایگاه این سازمان و جانفشانی‌های آن در نبرد با داعش قصد دارند، در حمایت از این سازمان رسمی دولت تظاهرات کنند.

فراخوان تظاهرات گسترده روز شنبه در حمایت از الحشد الشعبی

شماری از طرفداران سازمان الحشدالشعبی عراق، امروز (پنج‌شنبه) اعلام کردند که در محکومیت اظهارات زیباری قصد دارند مقابل مقر حزب دموکرات کردستان در مرکز بغداد تظاهرات کنند.

در این بیانیه مردمی، آمده‌است که این تصمیم به تظاهرات «در پی اهانت‌های مکرر رهبران احزاب جدایی‌طلب کرد و شبه‌نظامیان آنها علیه سازمان مقدس الحشد و سکوت دولت مطیع و عامل آمریکایی و صهیونیستی الکاظمی... در سایه همه اقداماتی که این اقلیم جدایی طلب و خائن در شمال عراق در چپاول سرمایه‌های کشور و سلطه بر مبالغ هنگفت از ثروت استان‌های جنوبی انجام داده... اختصاص بودجه غیرعادلانه بیشتر از شایستگی این منطقه... و با وجود تبدیل اربیل به پناهگاهی برای تروریست‌ها و جنایتکارانی که دستهایشان به خون عراقی‌ها آلوده شده و اکنون لانه توطئه‌ها و طرح‌های شوم و جنایتکارانه علیه استانهای مرکزی و جنوبی است..» صورت می‌گیرد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: کار به جایی رسیده که هوشیار زیباری به الحشد‌ اهانت می‌کند و از مزدورشان الکاظمی می‌خواهد منطقه سبز بغداد را از «شبه نظامیان الحشد» «پاکسازی» کند. ما از همین‌جا به عنوان طرفداران الحشد الشهبی اعلام می‌کنیم که مقابل این اهانت سکوت نخواهیم کرد و در تظاهرات گسترده روز شنبه آینده (۲۰۲۰/۱۰/۱۷) شرکت خواهیم کرد. این تظاهرات در ساعت ۱۰ صبح در منطقه الکراده و در نزدیکی میدان «التحریات» مقابل دانشگاه «اورک» و منطقه‌ای که مقر حزب دموکرات کردستان عراق قرار دارد و زیباری به آن وابسته است، برگزار خواهد شد.

فراکسیون «الصادقون»: الکاظمی اهانت‌ها به الحشد را متوقف کند

«حسن سالم» نماینده فراکسیون پارلمانی «الصادقون» نیز در واکنش به این اهانت زیباری طی بیانیه‌ای گفت: الحشد الشعبی مقدس‌تر از آن است که یک وزیر برکنارشده فاسد و مزدور آمریکایی - صهیونیستی چون هوشیاری زیباری به آن اهانت کند.

در ادامه این بیانیه که در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، آمده است: اگر خون‌های پاکی که فرزندان الحشد مقدس با سایر سرویس‌های امنیتی قهرمان نبود، زیباری از نخستین فراری‌ها بود اما کسی جز  افراد شریف و وطن‌پرست به این امر گواه نمی‌دهند.

 

وی در ادامه از سازمان الحشد الشعبی خواست تا تدابیر قانونی لازم را در حق هوشیار زیباری اتخاذ کند و از فرماندهی کل نیروهای مسلح نیز خواست که به این تعدی‌ها و اهانت‌ها به الحشد الشعبی و سایر سرویس‌های امنیتی پایان دهد.

ایزدی‌ها اهانت به الحشدالشعبی را اهانت به کل کشور می‌دانند

«فهد حامد» از شخصیت‌های سیاسی ایزدی نیز سخنان وزیر دارایی پیشین عراق و اهانت به الحشد الشعبی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: الحشد الشعبی برای دفاع از همه مناطق عراق، جنگید و در حمایت از سنجار و ایزدی‌ها نقش بسزایی داشت و ما احترام بالایی برای رزمندگان الحشد قائلیم و ضمن تقدیر از آنها هرگونه اهانت به این نیروها را رد می‌کنیم.

 

وی افزود: زیباری و حزبش کسانی بودند که سنجار را به داعش تسلیم کردند و بهتر است وی اول از جنایاتی که نیروهای کرد در زمان سیطره بر سنجار و سایر مناطق موردمنازعه مرتکب شدند، سخن بگوید.

 

به نوشته «المعلومه»، حامد تاکید کرد: ایزدی‌ها، الحشد الشعبی را یک نهاد ملی دربرگیرنده کلیه طیف‌های عراقی می‌دانند که اهانت به آن به معنای اهانت به عراق کشور است زیرا الحشد یک نهاد امنیتی است و نخست‌وزیر دولت فدرال باید این اهانت‌ها را متوقف کند.

عضو ارشد حزب دموکرات کردستان: اظهارات زیباری، نظر شخصی وی است

«بنگین ریکانی» عضو ارشد حزب دموکرات کردستان در واکنش به این موج انتقادات از حزب بارزانی طی پستی در توئیتر نوشت که مواضع حزب دموکرات کردستان را  رئیس، سخنگوی رئیس، سخنگوی رسمی حزب، رئیس یا سخنگوی فراکسیون حزب در پارلمان اعلام می‌کند.

این وزیر سابق دولت فدرال عراق افزود: اظهارات سایر شخصیتها، قطعا نظر شخصی آنهاست و ما طرفدار وحدت برای رویارویی با چالش ها هستیم.

معاون اول رئیس پارلمان عراق: زیباری عذرخواهی کند

«حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق که نشست دیروز پارلمان به ریاست او برگزار شد، از وزیر دارایی پیشین عراق خواست که به دلیل این اظهارات خود علیه الحشد الشعبی، عذرخواهی کند.

 

وی تصریح کرد: ما اهانت به هیچ یک از نهادهای رسمی دولت عراق را نخواهیم پذیرفت، اظهارات هوشیار زیباری مردود است و ما خواهان عذرخواهی وی هستیم، عذرخواهی‌ای که شایسته و درخور نقش الحشد الشعبی و جان‌فشانی‌های آن باشد.

«السند الوطنی»: تدابیر قانونی و قضایی لازم علیه زیباری اتخاذ شود

 «فالح الخزعلی» نائب رئیس فراکسیون «السند الوطنی» نیز طی بیانیه‌ای گفت: اظهارات وزیر دارایی سابق عراق - که به دلیل فساد برکنار شد- علیه الحشد الشعبی به نوعی خواسته داعش شکست‌خورده به دست قهرمانان الحشد الشعبی است. اگر الحشد الشعبی  و خون‌های فرزندان ملت عراق نبود، زیباری و سایرین نمی‌توانستند نماینده این دولت باشند و به قدرت برسند. او و سایرین به لطف خون‌های قهرمان الحشدالشعبی و نیروهای امنیتی از نعمت امنیت برخوردارند.

 

وی در ادامه از اداره حقوقی و قانونی الحشد الشعبی و دادستانی کل خواست تا تدابیر قانونی لازم علیه زیباری و هر کس که به الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی اهانت می‌کنند را به کار گیرند تا مانع تکرار این اهانت‌ها شوند.

کنایه کتائب سیدالشهداء به اقدام کُردها در تسلیم کردن سنجار به داعش

دبیرکل گروه «کتائب سید الشهداء» (گردان‌های سید الشهداء (ع)) از شاخه‌های سازمان الحشد الشعبی عراق به اظهارات توهین آمیز «هوشیار زیباری» وزیر دارایی پیشین و برکنار شده عراق درباره الحشد الشعبی پاسخ محکمی داد.

«ابوآلاء الولائی» در صفحه کاربری خود در توییتر گفت: خطاب به اهانت کنندگان به الحشد الشعبی می‌گویم که از سال ۲۰۰۳ تاکنون  پاک‌تر از رزمندگان الحشد الشعبی زاده نشده‌ است.

وی افزود: اما بگذارید بگویم که کثیف‌ترین آدم‌های روی دنیا چه کسانی هستند؛ آنها مزدوران بی غیرتی هستند که زنان سنجار و موصل را رها کردند تا به آنها تعرض شود. هر چه پول در نینوی مانده بود به غارت بردند و الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی را رها کردند تا به تنهایی در برابر داعشی‌ها سینه سپر کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول